ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۸-۲۶ شرح اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج شنبه ۱۴۰۱/۸/۲۶) اصول کافی باب معرفت امام و رجوع به او

روایت: امام صادق ع فرمودند: پرچم‌هایی بلند می‌شود که معلوم نیست اصلاً کدام به کدام است! پرچم یعنی ادعای حزب وگروهی که ما عدالت را پیاده می‌کنیم و اصلاً معلوم نیست اصلاً چه کسی به چه کسی است. در آن زمان فرمودند: فقط منتظر امامتان باشید

دعای غریق را بخوانید:《یاالله یارحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک》

فرمودند: فقط کسانی که این دعا را بخوانند نجات پیدا می‌کنند، همه می‌ریزند

امام صادق ع فرمودند: گروه گروه شیعیان ما از دین خارج می‌شوند

حدیث (۱۱)

✓-ابو سلمه گفته است: از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم که می‌فرمود:

ماییم کسانی که خداوند اطاعت از ما را واجب کرد. برای مردم جز شناخت ما روا نیست و در نشناختنمان بهانه ندارند. هرکه ما را بشناسد مؤمن است و آن که انکارمان کند کافر. و کسی که ما را نشناخت و انکارمان نکرد گمراه است تا به هدایتی که عبارت از اطاعت بایستهٔ ما است، بازگردد. اطاعتی که خداوند بر او واجب کرده است. ولی اگر بر همان گمراهی‌اش بمیرد خداوند با او هرچه خواهد،

– شنیدم از امام صادق ع فرمودند:

ما کسانی هستیم که خداوند اطاعت ما را واجب کرده است، امام معصوم ع ولا غیر

مردم چاره‌ای ندارند جز شناخت ما عذری برای شناختن ما نیست کسی که ما را شناخت مؤمن است

هر که ما را انکار کند کافر است

اگر کسی که جزو کسانی است که نه ما را می‌شناسد نه مارا انکار می‌کند اینها گمراه هستند حتی تا این که برگردند به هدایت، هدایت چیست؟ برگردند به اطاعت ما که از جانب خداوند واجب است

✓نکته: در ابواب قبلی همین کتاب خواندیم که شناخت امام ع و انکار امام ع در جایی است که طرف امام ع را بشناسد مثلاً در یک کشوری که اصلاً نمی‌داند امام ع چه کسی است این چیزها بر او جاری نیست و حتی در یک کشور مسلمان اما اسمی از امام ع نشنیده است

آن داستانش متفاوت است این‌ها برای وقتی است که امام ع را دیده و انکار می‌کند الآن زمان غیبت اگر کسی بگوید امام زمان عج را ندیده‌ام آیا قبول نکنم کافر هستم؟ نخیر کافر نیست چون این وقتی است که حجت تمام می‌شود طرف که امام ع را ببیند بعد انکارش کند حجت برایش تمام بشود

روایت: آخر زمان حجت بر مردم تمام نمی‌شود می دانید که حجت تمام نشود خداوند عذاب نمی‌کند گفتند چه طور تمام نمی‌شود؟

فرمود: علما سکوت می‌کنند و جهال سخن می گوینداز روی جهل سخنرانی میکنندو مردم حجت برایشان تمام نمی‌شود

حدیث (۱۲)

✓-محمّد فضیل گفت: از امام علیه السّلام دربارهٔ برترین چیزی که بندگان به وسیلهٔ آن به خداوند شکوهمند نزدیک می‌شوند، پرسیدم. فرمود: برترین چیزی که به وسیلهٔ آن بندگان به سوی خداوند عزّتمند نزدیک می‌شوند، فرمانبری از او، فرمانبری از فرستاده‌اش و فرمانبری از صاحبان امر است

. أبو جعفر علیه السّلام: حبّنا إیمان و بغضنا کفر.

فرمود: دوست داشتن ما ایمان است و دشمنی با ما کفر.

✓نکته: چه چیزی انسان را از همه بیشتر به خداوند نزدیک می‌کند؟

آن چیزی که از همه بیشتر انسان را مقرب خدا می‌کند:

طاعت الله، طاعت رسوله، وطاعت اولی الامر

و از نظر شیعه اولی الامر فقط امامان معصوم هستند ولا غیر

بعد امام باقر ع فرمودند:

محبت ما ایمان است و دشمنی با ما کفر است

رسول الله ص فرمودند: اسلام غریبانه آغاز شد و بزودی به قربت خویش باز می‌گردد.

حدیث (۱۳)

✓-اسماعیل جابر گفت: به حضرت باقر علیه السّلام عرض کردم: آیا دینم را که با آن از خداوند شکوهمند اطاعت می‌کنم به شما عرضه بکنم؟ فرمودند: بگو.

گفتم: گواهی می‌دهم که خدایی جز اللّه نیست، یکتاست و انبازی ندارد و محمّد -درود خدا بر او و بر خاندانش-بنده و فرستادهٔ او است و به آنچه از نزد خداوند آورده اقرار دارم و علی علیه السّلام امامی است که خداوند اطاعتش را واجب کرده است.

پس از ایشان حسن علیه السّلام امامی است که خداوند اطاعتش را واجب کرده و پس از ایشان حسین علیه السّلام امامی است که خداوند اطاعت از او را واجب ساخته و پس از ایشان علی بن حسین علیهما السّلام امامی است که خداوند اطاعت از او را بایسته کرده تا به خودشان رسید پس گفتم: و شما که خداوند مورد رحمتش قرار دهد. فرمودند: این است دین خدا و دین فرشتگان او.

فرمود: دوست داشتن ما ایمان است و دشمنی با ما کفر

– یعنی دین حقیقی یعنی بوسیله امام ع متصل می‌شوید به خداوند

حدیث (۱۴)

✓-یکی از اصحاب امیر مؤمنان علیه السّلام گفته است که حضرت امیر مؤمنان فرمودند: بدانید که همنشینی با عالم و پیروی از او آیینی است که خداوند به وسیلهٔ آن اطاعت می‌شود. اطاعت از او تأمین گر نیکی‌ها و محوکنندهٔ زشتی‌ها است و گنجینهٔ مؤمنان است. در زندگانی سرافرازی و پس از مرگ، زیبایی است.

– بدانید هم صحبتی با عالم و پیروی از او دینی است که خداوند به آن پرستیده می‌شود حالا کدام عالم؟ علمایی که هستند هر کدام یک فرقه می‌زنند

حدیث: امیرالمؤمنین ع به کمیل فرمودند:

مردم سه صنف هستند یا عالم ربانی است یا شاگردی که در مسیر رستگاری زیر نظر این عالم حرکت می‌کند اما بقیه خرمگسانند دنبال هر صدایی

می‌روند با هر بادی اینطرف و انطرف می‌شوند حضرت !عالم می‌گوید خودش را می‌فرماید عالم ربانی که اطاعت از او بدست آوردن حسنات است یعنی با اطاعت از او می‌توانید حسنات کسب کنید.

و پاک کننده گناهان است و ذخیره است برای مومنان و بالا برنده آنان است در زندگی انسان و جمیل و زیبایی بعد از مرگشان

✓خداوند لعنت کند آنکسانی را که اسلام را از محور خودش خارج کردند و نگذاشتند آن اسلام حقیقی که باید باشد در جامعه پیاده بشود

و انشاء الله خداوند امام زمانمان را برساند

✓نکته: جناب ابن عربی از قول یکی از صالحان نقل می‌کند

که آن زمان خیلی فتنه‌هایی بر پا بود که این روحش آزرده شده بود

گفت رفته بودم کنار دریا قدم می‌زدم و خیلی ناراحت بودم بابت این مصیبت‌هایی که در جامعه دارد اتفاق می افتد ظاهراً شب بوده است

دیدم شخص روی آب راه می‌رود و آمد به طرف من رسید به من گفت: این گرفتاریها و مصیبتها برای شما نیست برای شماها نیست شما عبادت خودتان را کنید شما کار خودتان را کنید این را گفت و گفت دلت را مشغول این حرفها نکن و رفت

✓مؤمن از بسیاری از خطرات در امان است کسی که درست کارش را انجام می‌دهد اگر مؤمن باشی در پناه خدایی مؤمن باش در پناه خدا باش

نمی‌گویم خطر نیست ولی برای مؤمنین نیست مؤمنین در امان خدا هستنداصلا مؤمن از امان است

✓ امام صادق ع ۱۴۰۰سال پیش به ما فرموده است در کتاب صحیفه سجادیه در مقدمه قبل از شروع دعاها در کلامی از امام صادق ع نقل می‌کند : یعنی قیام نکرده است و قیام نمی‌کند کسی از خانواده ما اهل بیت حتی از خانواده ما تا قیام قائم برای اینکه ظلمی را بر طرف کند یاحقی را برپا دارد مگر این که به بلا مبتلا می‌شود و قیام او درد سر ما و شیعیان مارا زیاد می‌کند

فقط چقدر خون ریخته شده است و بعد نتیجه‌اش چی شده است؟ امام صادق ع فرموده‌اند امامان ما فرموده‌اند که نتیجه‌اش چه می‌شود

حتی برای ظلم قیام کند فقط قیامشان درد سر ما و شیعیانمان را زیاد می‌کند گرفتاری ما را زیاد می‌کند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.