ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۴-۹ اصول کافی شناخت امام و مراجعه به او

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۹ ) اصول کافی

موضوع: باب شناختن امام و مراجعه باو

مقدمه

معرفت امام همان معرفت خداست.

خداوند یک لفظ مشترک است، همه به یک چیز خدا نمی‌گویند هرکس چیزی که در ذهن خودش است پرستش می‌کند (خدای ذهنی)

خدای ما خدای محمد وال محمد است.

خدا بوسیله حجتش شناخته می‌شود، کدام خدا؟

سوره کافرون

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم (۱)

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿۲﴾

بگو اى کافران

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۳﴾

آنچه می‌پرستید نمی‌پرستم

وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۴﴾

و آنچه می‌پرستم شما نمی‌پرستید

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۵﴾

و نه آنچه پرستیدید من می‌پرستم

وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۶﴾

و نه آنچه می‌پرستم شما می‌پرستید

لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿۷﴾

دین شما براى خودتان و دین من براى خودم

بگو ای کافران، این کافران چه کسانی هستند؟

کافر به معنی بی دین نیست

کافران دین دارند و خدا را هم می‌پرستند منتهی خدایی که خودشان می‌پرستند

قرآن می‌گوید اینها کافرند

خدا آن است که رسول الله می‌گوید ما آن خدا را می‌پرستیم

کافر کسی است که نپرستیده آنچه را که رسول خدا ص می‌پرستد پس ملاک پرستش رسول الله ص است

که کسی را بپرستد که رسول خدا ص می‌پرستد

ووقتی رسول خدا ص نیست وصی او جانشین او حجت خداست

والا مگر کسی به خدا معرفت دارد؟

آنکه دنبال امام و حجت خدا می‌رود دنبال خدا می‌رود بقیه دنبال توهمات خودشان‌اند این اول و آخر حرف است

خداوند آن است که رسول خدا ص گفته

کسی که خداوند را نشناسد در اصل گمراه است

خطبه‌ای در نهج البلاغه: امیرالمؤمنین ع فرمودند

رسول الله ص فرمودند: بعد از من بر تو جفا می‌شود

مردم از تو دور می‌شوند گفتم با آنها چه معامله‌ای کنم معامله مرتدین کسانی که از دین برگشتند؟

فرمودند: معامله ضالین معامله گمراهان

گمراه شده، راه گم کرده‌اند

کسی که امام را نشناسد در اصل گمراه است دنبال کسی غیر امام رفتن در هر زمینه‌ای باطل است

چون دین از آن خدا است کسی حق بر پایی دین را جز امام معصوم ع ندارد گفتار امیرالمؤمنین ع است. دین از آن خدا است.

@روایت (۲)

یکى از دو امام باقر و صادق علیه السلام فرمود: بنده خدا مؤمن نباشد تا آنکه خدا و رسولش و همه ائمه و امام زمانش را بشناسد و در امورش به امام زمانش رجوع کند و تسلیمش باشد، سپس فرمود: چگونه ممکن است کسى امام آخر را (که امام زمان اوست) بشناسد و امام اول را نشناسد.

شرح(کسی که امامان را نشناسد مؤمن نیست، حالا هزار هم بگوید لااله الا الله ….

ائمه را باید با هم شناخت انکار هر کدام از انها انکار بقیه امامان است.

روایت (۳)

زراره گوید: بامام باقر علیه السلام عرض کردم: بمن بفرمائید که آیا معرفت امام از شما خانواده بر تمام خلق واجبست؟ فرمود: خداى عزوجل محمد (ص) را بر تمام مردم بعنوان رسول و حجت خدا بر همه خلقش در روى زمین مبعوث فرمود، پس هر که بخدا ایمان آورد و به محمد رسول خدا (ص) ایمان نیاورد و از او پیرویش کند و تصدیقش نماید معرفت امام از ما خانواده بر او واجبست و کسى که بخدا و رسولش ایمان نیاورد و از او پیروى نکند و تصدیقش ننماید و حق خدا و رسولش را نشناسد، چگونه معرفت امام بر او واجب باشد در صورتیکه به خدا و رسولش ایمان نیاورده و حق آنها را نشناخته است عرض کردم: پس چه مى‌فرماید در باره کسى که به خدا و رسولش ایمان آورده و پیغمبر را نسبت به آنچه خدا بر او نازل کرده باور دارد، بر چنین اشخاص حق معرفت شما لازمست؟ فرمود: آرى مگر اینان بفلان و فلان معرفت ندارند؟ عرض کردم: چرا امام فرمود: مگر عقیده دارى که خدا معرفت فلان و فلان را در دل ایشان انداخته است؟ بخدا آن را کسى جز شیطان در دل ایشان نیانداخته است، نه به خدا، حق ما را کسى جز خدا بمؤمنین الهام نکند.

شرح (مقدمه دارد، اول مسلمان بشود و بعد دنبال امام خود برود، آن کسی که لیاقت داشته باشد خداوند محبت اهل بیت را در دل انها می‌اندازد در هر کجا که باشند.

واجب است کسی که مسلمان است امام خودش را بشناسد)

روایت (۴)

امام باقر علیه السلام مى‌فرمود: تنها کسى خداى عزوجل را شناسد و پرستش کند که هم خدا را بشناسد و هم امام از ما خاندان را و کسى که خداى عزوجل را نشناسد و امام از ما خاندان را نشناسد غیر خدا را شناخته و عبادت کرده، اینچنین (مانند عامه مردم) که بخدا گمراهند

شرح(راه شناختن خداوند امام است..

” أنْتُمُ الصِّراطَ الْأَقْوَمُ ”

شمایید شاه راه استوار و درست

مسیر بسوی خدا شما هستید

زیارت جامعه کبیره: (أنتمُ الصِّراطُ الأقومُ وشهداءُ دارِالفناءِ وشفعاءُ دارالبقاء” ” _ شما صراط اقوم الهی وشاهدان دار فناء (دنیا) و شفعاء داربقاء (آخرت) هستید.*

حدیث سلسله الذهب را فراموش نکنید

«کلمه لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی»؛ امام رضاع فرمودند : من از شروط لا اله الاالله هستم

به وسیله من می‌توانید خدا پرست بشوید و توحید شما درست شود وگرنه هرکس خدایی تصور کرده وآن را می‌پرستد

جناب مولانا:

” ای بسا کس را که صورت راه زد

قصد انسان کرد و بر الله زد”

قرآن کنار امام ع معنا می‌دهد

برو سراغ مفسران قرآن هر کدام نظری دارند حال چه کسی درست می‌گوید اکر بگویید چه کسی درست می‌گوید؟ همه می گویند من درست می گویم

پس یک نفر باید باشد که حرفش حجت باشد و از جانب خداوند مشخص شده باشد.

حدیث ثقلین: قال رسول الله ص:

رسول الله ص فرمودند:

《انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»》

این یکی از احادیثی که دلالت دارد در هر زمانی امام هست – حدیث متواتر است از اهل سنت وجای هیچ شک و شبه ایی هم ندارد. که این گونه می‌شود خدای را شناخت والا بدون حجت بدون دلیل و راهنما هر کس سویی می‌رود.

نکته: در زمانی که امام حاضر است و حضور دارد

میان جامعه، مردم خانه امام ع را بلد هستند مثلاً مدینه و می‌روند در خانه امام ع صادق ع، امام باقر ع

امام موسی بن جعفر ع: یک موقع امام ع هست اما غایب است و زندگی می‌کند اما کسی خانه‌اش را بلد نیست. خب در زمام غایب شدن امام ع، دینداری چه جوری است؟

یک مقدار داستان متفاوت می‌شود

خیلی‌ها این طوری در فراخی قرار می‌گیرند چون امام ع حضور ندارد که حجت برایشان تمام بشود

حجت با حضور امام ع تمام می‌شود طرف می‌گوید امام زمان عج هست؟ می گوییم بله میگویدنشانم بده،

لذا مردم در عصر غیبت در یک فراخی قرار دارند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.