ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۳-۲۶ نبودن حجت

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۳/۲۶) اصول کافی

موضوع: باب حجت خدا بر خلقش برپا نشود مگر بوجود امام

(مقدمه بحث، چند روایت)

روایت: یکی از دعاهای معصومین، الهی هیچ وقت به گرفتاری دچار نشویم که مجبور به گناه شویم.

امام رضا ع: قبل از غذا دستها را بخاطر ما بشورید و بعد از غذا بخاطر خودتان.

*اول غذا بسم الله …بگویید و آخرش الحمدلله

روایت در موقع غذا خوردن بسم الله …. بگویید از آن غذا ضرری به شما نمی‌رسد.

مستحب است با دست راست غذا بخورید و با دست چپ طهارت بگیرید

روایت: در حال سیری غذا خوردن، ابلهی می‌آورد.

درس اصول کافی، باب حجت خدا بر خلقش….

اصول کافى جلد روایه: ۴

امام صادق علیه السلام فرمود: حجت خدا پیش از خلق بوده و با خلق مى‌باشد و بعد از خلق هم باشد.

در اینجا که می‌فرماید حجت! ایا بدن عنصری امام را می‌گوید یا منظور حقیقت حجت و باطن حجت است.

اگر بدن عنصری امام را می‌گوید قبل از خلقت یعنی چه؟

روایت: زمین خالی از حجت خدا نیست.

روایت اگر حجت خدا نبود زمین خلق خودش را در خود فرو می‌برد.

روایت دیگر اگر حجت خدا نبود زمین بوجود نمی‌آمد.

در اینجا مراد حجت قبل از خلق …. بدن عنصری را نمی‌گوید، حقیقت حجت را می‌گوید باطن امام محیط بر خلق است.

وقتی آدم بین آب و گل بود پیامبر ما بود منظور حقیقت وباطن پیامبر وامام است.

این آیه قران دلالت بر خلقت نورانی امام قبل از خلقت آدم

الأعراف

وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ

و همانا آفریدیمتان پس صورتگریتان کردیم و سپس گفتیم به فرشتگان سجده کنید براى آدم پس سجده کردند جز ابلیس که نشد از سجده کنندگان (۱۱)

این آیه منظور از شما یعنی حجت خدا. و این اشاره به مقام نورانی حجت خدا دارد.

مولانا:

” گر به صورت من ز آدم زاده‌ام

در حقیقت جد جد افتاده‌ام

(باب، زمین خالی از حجت نماند)

روایت (۱)

حسین بن ابى العلاء گوید: بامام صادق عرض کردم: ممکن است زمین باشد و امامى در آن نباشد؟ فرمود: نه، گفتم: دو امام در یک زمان مى‌شود؟ فرمود: نه مگر اینکه یکى از آنها خاموش باشد (و بوظائف امامت قیام نکند مانند حضرت حسین در زمان امام حسن علیهماالسلام

اول اینکه زمین بدون امام ع نمی‌شود

دوم اینکه در زمین دوتا امام ع هم نمی‌شود.

این مطلب کجای قرآن آمده است؟

روزی که مردم را با امامشان می‌خوانیم

الإسراء

یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا

روزی می‌رسد که هر جماعتی را به‌همراه پیشوایشان احضار می‌کنیم: آنانی که پرونده‌ی اعمالشان را با احترام تقدیمشان می‌کنند، آن را با خوشحالی می‌خوانند و به‌اندازه‌ی سر مویی به آنان ستم نمی‌شود.

پس در هر عصری باید یک امام باشد

حال چرا نمی‌شود دوتا امام باشد؟

طبق آیه

” وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ”

همه چیز را در امام مبین گرد آورده‌ایم وقتی همه در امام مبین جمع باشد

پس دیگر کسی یا چیزی باقی نمانده است که بخواهد کنار امام ع بماند وبشود امام دوم مثلاً

” خیلی نکته لطیفی است”

امام شامل همه است

پس یک امام بیشتر نمی‌تواند باشد

چون همه در او گرد آمده‌اند دیگر امام دوتا نمی‌شود

این از نکات ریز قرآن است

اگر هم در یک زمان دوتا باشد امام حسن ع و امام حسین ع) یکی ساکت است و ناطق نیست.

روایه: ۲

امام صادق مى‌فرمود: همانا زمین در هیچ حالى از امام خالى نگردد براى آنکه اگر مؤمنین چیزى (در اصول یا فروع دین) افزودند آنها را برگرداند و اگر چیزى کم کردند براى آنها تکمیل کند.

*یکی از کارهای امام ع این است که مراقب دین مردمان باشد

امام برای این که جلوی زیاد و کم شدن دین را بگیرد

واین کار برای امام ع حاضر است

امام ع غائب این کار را نمی‌کند

چون هر امامی اگر حاضر باشد یا غائب باشد

یک وظیفه‌ای دارد و این وظیفه امام ع حاضر است

یکی از دلایلی که قرآن هرگز تحریف نشده است

اینست که امامان ما همین قرآن را تلاوت می‌کردند و تأیید کردند اگر زیاد ویا کم داشت می‌گفتند که کم یا زیاد شده است

ولی وقتی تأیید کردند یعنی قرآن همان است و این مربوط به امام ع حاضر است نه غائب

روایه: ۳

امام صادق علیه السلام فرمود: زمین از حالى بحالى نگردد جز آنکه براى خدا در آن حجتى باشد که حلال و حرام را بمردم بفهماند و ایشان را براه خدا خواند.

*این جا بحث حجت شد و بحث امام یک چیز دیگر است. امام حجت خداست

گاهی وقت کسی حجت است اما امام نیست

روایت: هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند حجت خداست. حقیقتاً امر به معروف و نهی از منکر کند

ما یک موقع حجت می گوییم منطبق با امام است بحث امام است

این‌ها را باید تفکیک کرد

زمین هیچگاه بدون حجت نمی‌ماند. الآن امام هست اما حلال وحرام را معرفی نمی‌کند می گوییم این حجت مخفی است اگر دست پیدا کنند به امام او را می‌کشند لذا مخفی شده است

روایه: ۴

حسین بن ابى العلاء گوید: به امام صادق عرض کردم زمین بدون امام باقى مى‌ماند؟ فرمود: نه.

روایه: ۵

یکى از دو امام باقر یا صادق علیهماالسلام فرمود: خدا زمین را بدون عالم وانگذارد و اگر چنین نمى‌کرد حق از باطل تشخیص داده نمى‌شد.

بعداز رسول الله ص قرآن بود احادیث بود

اگر امامان اهل بیت نبودند اعتقادات باطله دین را نابود می‌کرد شما بروید کتابهای کلامی اهل سنت را بخوانید ….

اگر عالم نبود اصلاً حق و باطل شناخته نمی‌شد.

در زمان غیبت جایی که حرف به گوش طرف نرسیده باشد حجت بر اینها تمام نشده است

الحمدلله علی الولایه.

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.