ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۳-۱۹ حجت خدا بر خلقش تمام نشود مگر بوجود امام

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه شب میلاد امام رضاع / ۱۴۰۱/۳/۱۹

موضوع: اصول کافی

(شرح حال امام هشتم ع)

امام هشتم ع درسال ۱۴۸ قمری در مدینه متولد شدند

پدرشان آقا موسی بن جعفر ع و مادرشان هم کنیز بودند. بعد از امام صادق ع تمام ائمه مادرانشان کنیز بودند.

واین خودش قابل توجه و تأمل است

القاب مادر امام هشتم ع:

نجمه، تکتم، سکنه، نوبیه، طاهره، هم لقبی بود

که بعد از تولد امام رضاع آقا موسی بن جعفر ع به ایشان داد و ام البنین و..

آقا امام رضا ع یکی از القابشان عالم آل محمد ص است، و این لقب را هم آقا موسی بن جعفر ع به برادران و خواهران آقا فرمودند که لقب عالم آل محمد ص لقب برادرتان امام رضا ع است. و لقب مشهور ایشان رضا است

امام جواد ع فرمودند این لقب از جانب خداوند به ایشان داده شده است

امام هشتم تقریباً مدت ۲۰ سال امامت کردند بعد از شهادت امام موسی بن جعفر ع …

دو سه سال آخر عمرشان مأمون دعوت کرد که حتما باید به مرو بیائید….

در میان امامان امام رضا ع بر حسب ظاهر یک موقعیتی پیدا کرد

امامان بعد از امام رضا ع را می گویند ابن الرضا چه به امام جواد ع و چه امام هادی ع،

روایت: از امام عصر عج سؤال شد چرا مردم نمی‌توانند از طرف خودشان امام مشخص کنند؟

فرمودند: منظورشما امام عادل است یا امام ظالم؟ گفت امام عادل.!

فرمود اگر یک کسی را عادل دانستید از کجا می دانید که بعداز امامت ظالم نخواهد شد؟

گفت نمی‌دانیم آقا

فرمودند: به همین دلیل نمی‌شود امام مشخص کرد، خداست که می‌داند چه کسی عادل است، و چه کسی عادل خواهد ماند.

امام از جانب خداوند مشخص می‌شود

با نص پیامبر یا امام قبلی کسی نمی‌تواند از طرف خودش امام مشخص کند این اعتقاد شیعه است

که ما دوازده امام ع داریم بنا بر فرموده رسول الله ص اولین امام ع امیرالمؤمنین ع است وبعد امام حسن ع و امام حسین ع با روایات اهل سنت امامت امیرالمؤمنین ع تا امام حسین ع را می‌شود اثبات کرد

طبق روایات نبوی که اهل سنت روایت کرده‌اند میشود اثبات کرد و امام عصر عج را هم روایت داریم

اما بقیه ائمه را با روایات مکتب تشیع از کتب شیعه می‌توانیم اثبات کنیم

بعضی چیزها برون مذهبی است یعنی ما بیرون از مذهب خودمان هم می‌توانیم اثبات کنیم و بعضی چیزها درون مذهبی است

یعنی با احادیث خود شیعه می‌توانیم اثباتش کنیم.

(اصول کافی)

باب گذشته در مورد فرق بین رسول و نبی و محدث بود که عمده حرف این شد نبی آن است که در خوابش می‌بیند و صدا را می‌شنود اما با فرشته رو در رو نمی‌شود و فرستاده رسول آن است که صدا را می‌شنود و در خواب می‌بیند و فرشته را رودررو..

در این احادیث بحث از رویت فرشتگان است نه بحث از علم امام

علوم وحیانی علوم غیر مکتسب است علوم آنطرفی واین علوم انواع و اقسامی دارند

یک علمش توسط نزول فرشته است که فرشته وحی می‌آورد. تمام احادیث این باب در باب نزول فرشته بود ولی مگر علوم دیگر ندارند ازطریق های دیگر؟

مثلاً در باب علم نبوی: نبی اکرم ص یک بحث نزول ملک دارد و دیگری اموری که در معراج می‌بیند و می‌گیرد با نزول فرشته فرق می‌کند

نزول فرشته از آنطرف پایین می‌آید اما در معراج این بالا می‌رود و دریافت میکند هر دو علوم وحیانی است

دیگر علم لدنی داریم: که عبدالرزاق قاسانی گفتند؛

علمی که از جانب خداوند بدون هیچ واسطه‌ای افاضه شود حتی بدون وساطت جبرائیل، این باز غیر از معراج است که پیامبر ص معراج می‌رود و صحنه‌هایی را مشاهده می‌کند فقط همین است؟ نه

علم وحی، علم الهام، علم تمثل، علم تجلی علم لدنی

علوم وحیانی اقسامی دارد

از علم امام ع سؤال می‌شود امام باز به نکاتی اشاره می‌کند علم ما یا بگوش ما خوانده می‌شود یادر قلب ما فرود می‌آید.

امام علمی دارد که فوق جبراییل ع است

انسان بجایی می‌رسد که علم می‌گیرد از فوق جبراییل از فوق فرشتگان

این مطلب را از کجای قرآن می‌شود اثبات کرد؟

سوره علق

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾

به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است

و مهربانی‌اش همیشگی

بخوان به نام پروردگارت که آفریده؛ (۱)

خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾

[همان که] انسان را از علق به وجود آورد. (۲)

اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿۳﴾

بخوان در حالی که پروردگارت کریم‌ترین است.

الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾

همان که به وسیله قلم آموخت، (۴)

عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿۵﴾

[و] به انسان آنچه را نمی‌دانست تعلیم داد. (۵)

این قلم در روایات هست که فرشته‌ای

از نور است و واسطه فیض است

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ﴿۱﴾

نون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند (۱)

واسطه فیض قلم است

بواسطه فرشته تعلیم داد

دوتا علّم آورد

علم بالقلم علم الانسان مالم یعلم

تعلیم کرد به انسان آنچه را نمی‌دانست

چه کسی نمی‌دانست؟ آنچه را که قلم نمی‌دانست پس تعلیم کرد به انسان آنچه را قلم نمی‌دانست

یا تعلیم کرد به انسان آنچه را که این انسان نمی‌دانست

این انسان کیست؟ که آنچه نمی‌دانسته به او تعلیم شده است پس ندانسته‌ای برایش باقی نمانده

این چنین انسان که نامش می‌پزم

تا قیامت من ز وصفش عاجزم

یک دهان خواهم به پهنای فلک

تا بگویم شرح آن رشک ملک

شاعر از زبان امیرالمؤمنین ع این جا گفته:

” بیا که در دل تنگ من از خزانه عشقت

امانتی است که روح الامین نبوده امینش”

امیرمومنان ع فرمود سلونی عن علم لایعرفه جبرئیل ولا میکائیل

امیرمومنان علمی دارد که جبرائیل و میکاییل از آن بی خبرند جبراییلی که معلم انبیاء است

یک علم دیگر هم هست

الانسان در سوره علق امیرالمؤمنین ع است

علم امام فقط در مورد فرشته نیست

روایت:  خداوند هر چه به انبیاء داده بود یک جا داد به خاتم انبیاء مع الاضافه و خاتم ص همه علمش را داد به علی بن ابیطالب ع و بعد اوصیای بعد از ایشان

پس چه اشکال دارد که امام ع افضل از پیامبران باشد

از کجای قرآن می گویید:

حضرت خضر ع که پیامبر و رسول نبود یکی از بندگان خدا بود و حضرت موسی ع که پیامبر اولوالعزم‌اند به شاگردی ایشان می‌روند و می‌فرماید تو نمی‌توانی پا به پای من بیایی و چگونه صبر کنی از چیزی که خبری نداری؟

از امام باقر ع روایت شده: حضرت موسی از حضرت خضر سوالی پرسید که خضر ع نمی‌دانست و بر عکس حضرت خضر سوالی کرد که موسی ع نمی‌دانست و اگر من انجا بودم هر دو سؤال را جواب می‌دادم و سوالی می‌کردم که انها نمی‌دانستند یعنی علومی که هیچ کدام از انها ندارند در نزد من است

علم امام محدود به این روایات نزول فرشته نیست که امام فرشته را می‌بیند

احادیث، به اندازه عقول مردم حرف می‌زنند

برای این که همه انسانها در یک پایه معرفت نیستند یعنی اسلام و ایمان یک کلاس که ندارد همه بشینند سر یک کلاس

باب بعدی در مورد (حجت خدا بر خلقش بر پا نشود مگر بوجود امام)

روایه: ۱

امام هفتم علیه السلام فرمود: حجت خدا بر خلقش بر پا نگردد جز بوجود امام تا شناخته شود

شرح: برای اینکه خدا را بشناسند وتا امام نباشد حجت تمام نمی‌شود.

حدیث مشهور:

امام رضا ع فرمودند: کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها وانا من شروطها

یعنی پذیرش ولایت امام که حجت خداست. نه اینکه هر کس گفت لا اله الاالله…

حجت خدا بر خلق قائم نمی‌شود الا به امام ع

مگر به امام ع تا شناخته شود خداوند وگرنه کدام خدا را می گویید؟

اصلاً خدا شناسی از طریق امام محقق می‌گردد واین مطلب جزو پایه‌های تشیع است

بحث خط فکری ماست که خداوند بوسیله حجتش شناخته می‌شود الآن حجت خدا حی و حاضر است

فقط ما آدرسش را بلد نیستیم زمان امام صادق ع آدرسش را بلد بودند….

الآن امام عج حی زنده است روزی می‌خورد ودر میان خلق زندگی می‌کند و خداوند بوسیله او پرستیده می‌شود.

روایه: ۲

امام رضا (ع) از قول امام صادق علیه السلام فرمود: حجت خدا بر خلقش تمام نشود مگر بوجود امام تا شناخته شود.

روایه ۳

امام رضا فرمود: حجت خدا بر خلقش تمام نگردد جز بوجود امام تا شناخته شود.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.