ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۱۱-۱۳ شرح اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳) درس اصول کافی، جلد اول

باب «در اینکه ائمه ع خلفا خدایند در زمین و درهای توجه باویند»

مقدمه ((در مورد خلیفه و بحث خلیفه در قرآن آمده، آیه قران«وَإِذْ قَالَ رَبُّک لِلْمَلَائِکهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً.. من در زمین خلیفه قرار می‌دهم، یک نظرجدیدی بین علمای اهل سنت است، که می گویند معنی ایات قران در مورد خلافت، منظور خلیفه خدا نیست چرا؟

میگویند خلیفه از «خلف» گرفته شده یعنی پشت سر، کسی که جایی را ترک می‌کند و شخصی را جای خود می‌گذارد می‌شود خلیفه آن شخص،

و می گویند خدا که همه جا حاضر است، پس خلیفه خدا معنا ندارد، چون خداوند جایی راترک نکرده تا خلیفه برای خود قرار دهد

پس آدم را خلیفه قرار می‌دهد یعنی چه؟ میگویند آدم را جانشین نسناس قرار داده، و گفته‌اند نسناس موجودی مثل انسان بوده و عقل نداشته و برخی گفته‌اند نسناس یعنی میمون، این مسئله نسناس از اسرائیلیات است

خلیفه دوم منع حدیث کرد

بعد افرادی از یهود را می‌آورد و نظر انها را می‌پرسید و بسیاری از اسرائیلیات اینطور وارد اسلام شد.

و بعضی قصه‌های انبیاء را از تورات می‌خواندند و برای مردم تعریف می‌کردند.

امیرالمؤمنین ع فرمود کسی که قصه داود را نقل کند آنگونه که در تورات آمده، دو برابر تهمت به او شلاق می‌زنم…

ومی گفتند نسناس شبیه انسان است و یک پا دارد و می‌جهد و شعر می‌گوید و به عربی هم سخن می‌گوید، می‌گفتند اینها قبل از آدم بودند و….

و متمسک به این روایات شدند و گفتند حضرت آدم جانشین، نسناس شده.

چرا ملائکه اعتراض کردند و گفتند ما خلیفه بشویم چون گفتند نسناس را ما کشتیم و وو

جواب

اصل این ادعا باطل است چون اگر بگویند خدا همه جا هست پس خلیفه نمی‌خواهد میگوئیم خدا که همه جا هست پس چرا نبی و رسول فرستاده؟

اما علت این بحث درمیان اهل سنت اینست که انها دیدند خلفای عباسی جنایت کردند (زنا، شراب تجاوز قتل و غارت و…) و پیش خود تصور می‌کردند جانشین خدا این کارها را نمی‌کند پس از اصل منکر خلافت الهی شدند. مخصوصاً که نمی‌دانستند خلیفه خداوند امام معصوم است نه هر بی سروپایی که قدرت بدست گیرد

در نامه‌های امیرالمؤمنین ع لفظ خلیفه الله آمده

و در قران هم آمده

آیه قران «یا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاک خَلِیفَهً فِی الْأَرْضِ فَاحْکمْ بَینَ النَّاسِ بِالْحَقِّ…

خب قبل از داود ع که نسناس نبوده، این‌ها مال تناقض هایست که در خلفا می‌دیدند.

حزب الله چه کسی است؟

بعد از پیامبر چه کسی حزب خدا بود؟ روایاتی در این باب آمده که خلیفه خدا ما هستیم.

((روایت ۱))

امام رضا علیه السلام می‌فرمود: ائمه خلفاء خدای عزوجل در زمینش باشند.

((روایت ۲))

عَنْهُ عَنْ مُعَلًّی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ سُلَیمَانَ بْنِ سَمَاعَهَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَوْصِیاءُ هُمْ أَبْوَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِی یؤْتَی مِنْهَا وَ لولَاهُمْ مَا عُرِفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بِهِمُ احْتَجَّ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ

ترجمه:

امام صادق علیه السلام فرمود: اوصیاء پیغمبر درهای توجه بسوی خدای عزوجل باشند و اگر ایشان نبودند، مردم خدای عزوجل را نمی‌شناختند و خدای تبارک و تعالی بوسیله ایشان بر خلقش احتجاج کند.

شرح: انسان چطور برود طرف خدا و خدا کجاست؟

خداوند ابوابی دارد و ما زمانی ابواب الله را می فهیم که لولاهم ما عرف الله را بفهیم.

بحث خدا، اول دین معرفت خداست.

حضرت موسی که آمد فرعون می‌گفت انا ربکم الاعلی… من خدای بزرگ شما هستم

بعد گفت خدا یکی است و آن من هستم.

ماعلمت لکم من اله غیری

من غیر خودم برای شما خدایی نمی‌شناسم.

سؤال از کجا خدا را باید شناخت حالا که فرعون نیست چه کسی است!!!!

مسلمانان می گویند ما این خدا را نمی‌گویم می گویند لااله الا الله، نیست خدایی جز الله، خب الله چه کسی است!!

متکلمین عامه می گویند الله در روی عرش نشسته بر روی اسمانها و شبهای جمعه از آسمان می اید یایین ووو

اصلاً الله چه کسی است و کدام خدا را می گویند؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ یا أَیهَا الْکافِرُونَ ﴿۱﴾

بگو ای کافران (۱)

لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾

آنچه می‌پرستید نمی‌پرستم (۲)

وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾

و آنچه می‌پرستم شما نمی‌پرستید (۳)

وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾

و نه آنچه پرستیدید من می‌پرستم (۴)

وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾

و نه آنچه می‌پرستم شما می‌پرستید (۵)

لَکمْ دِینُکمْ وَلِی دِینِ ﴿۶﴾

دین شما برای خودتان و دین من برای خودم

انچه را می‌پرستید نمی‌پرستم، پس کافران یک چیزی را پرستش می‌کنند. منتها پیامبر اکرم می‌گوید ما نمی‌پرستم آنچه شما می‌پرستید.

پس کسی نپرستد آنچه پیامبر می‌پرستد کافر است.

خدای ما خدای محمد و آل محمد است و اگر کسی پیامبر را قبول نداشته باشد یک صورت ذهنی از خدا را پرستش می‌کند.

راه معرفت خدا، اینست. «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یصِفُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ

از طریق عباد مخلص می‌شود خدا را پرستید. چون فقط آنان خدا را می‌شناسند و درست وصف می‌کنند

ابواب خدا

خدایی که محمد و آل محمد می گویند حق است و به طریق امام می‌شود خدا را پرستش کرد وگرنه چگونه خدا را می‌شود شناخت و پرستش کرد!!! از چه راهی؟

سحره فرعون وقتی ایمان اوردند چه گفتند؟ گفتند امنا برب العالمین، رب موسی و هارون. پروردگارما رب العالمین است همان پروردگار موسی و هارون، چون موسی وهارون باب الله بودند

راه به سوی خدا امامان اهل بیت هستند صراط مستقیم امیرالمؤمنین است یعنی چه!!!!

به شیطان گفتند آدم را سجده کن گفت نمی‌کنم و بخداوند گفت مرا از سجده آدم معاف کن سجده‌ای می‌کنم که فرشته اینچنین سجده‌ای نکرده باشد و خداوند فرمود اگر آنچه گفتم گوش کردی قبول است و گرنه رانده شده‌ای…

اگر اوصیاء پیامبر نبودند اصلاً خدا شناخته نمی‌شد خدا به وسیله حجتش شناخته می‌شود،

ما خدایی را می‌پرستیم که محمد و آل محمد می‌پرستند.

شیعه می‌گوید خداوند به طریق امام شناخته می‌شود

در ادامه فرمود.. احتجاج کنند یعنی چه؟ سؤال، حجت خدا چه کسی است!!! حجت الاسلام کیست؟ نماینده حقیقی اسلام کیست؟

جناب حافظ می‌فرماید

«نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس.

ملالتِ عُلما هم ز علمِ بی عمل است»

قران می‌گوید

مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاهَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهَا کمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا

علمای بی عمل حماری هستند که بار کتاب می‌برند

پس حجت اسلام چه کسیست؟ اگر امام نباشد چکسی را می‌توانیم بعنوان حجت خدا و اسلام معرفی کنیم؟

((روایت ۳))

الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَالَ هُمُ الْأَئِمَّهُ

ابن سنان گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم تفسیر قول خدای جل جلاله را (۵۵ سوره ۲۴) (((خدا از میان شما کسانی را که ایمان آورده و کار شایسته کرده‌اند وعده فرموده است که در زمین بخلافت گمارد چنانکه پیشینیان ایشان را بخلافت گماشت))) فرمود: ایشان ائمه هستند (و در روایت است که این آیه در باره حضرت مهدی قائم علیه السلام و اصحاب او است و اگر از دنیا نماند مگر یک روز خدا آنروز را دراز کند تا آنحضرت ظهور کند و در روی زمین فرمانروائی نماید و زمین را پر از عدل و داد کند چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد)

این‌ها چه کسانی هستند که خداوند وعده کرده خلیفه می‌کند؟ این‌ها امامان اهل بیت هستند این آیه درباره امام دوازدهم حضرت مهدی عجل الله که خلیفه ظاهر و باطن است.

باب ((در اینکه ائمه ع نور خدای عز و جل باشند))

((روایت ۱))

ابو خالد کابلی گوید از امام باقر علیه السلام پرسیدم تفسیر قول خدای عزوجل را فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ (۸ سوره ۶۴) (((بخدا و رسولش و نوری که فرستاده‌ایم ایمان آورید))) فرمود: ای ابا خالد بخدا سوگند که مقصود از نور ائمه از آل محمد (ص) باشند تا روز قیامت، بخدا که ایشانند همان نور خدا که فرو فرستاده، بخدا که ایشانند نور خدا در آسمانها و زمین، بخدا ای ابا خالد، نور امام در دل مؤمنین از نور خورشید تابان در روز، روشن‌تر است، بخدا که ائمه دلهای مؤمنین را منور سازند و خدا از هر کس خواهد نور ایشان را پنهان دارد، پس دل آنها تاریک گردد، بخدا ای ابا خالد بنده‌ای ما را دوست ندارد و از ما پیروی نکند تا اینکه خدا قلبش را پاکیزه کرده باشد و خدا قلب بنده‌ای را پاکیزه نکند تا اینکه با ما خالص شده باشد و آشتی کرده باشد (یک رنگ شده باشد و سازگار) و چون با ما سازش کرد خدا از حساب سخت نگاهش دارد و از هراس بزرگ روز قیامت ایمنش سازد

شرح نوری که ما نازل کردیم چیست؟ نور امامان از آل محمد هستند تا روز قیامت

امام نور خداست.

نور امام در قلب مؤمنین از نور خورشید در روز نورانی‌تر است.

یکی از عذابهای خدا عذاب شدید است.

کسی که قلبش پاک شده باشد تسلیم امام می‌شود اولیای خدا خیر ما را می‌خواهند اگر کسی با اولیاء خدا قلبش صاف نمی‌شود چیز منکری در قلبش هست یا کبر یا حسادت و…

در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام حسادت کردند و همین نگذاشت ولایت او را قبول کنند.

امام نور خداست یعنی چه؟ مگر گفته نشده امام باب خداست!!! همه عالم جلوه خداست

همه عالم (من عندالله) از نزد خداست.

اما «من الله» از خدا یک چیز دیگر است من الله با من عندلله فرق دارد.

امام نور الله فی ظلمات الارض است، آن نوری که همه را نورانی می‌کند،

هر کس به امام وصل می‌شود قلبش نورانی می‌شود. روایت: پیامبر جایی می‌خواست برود قبل از خودش نورش می‌رفت.

قبل از رفتن پیامبر به آنجا متحول می‌شد.

وقتی رسول خدا از کوچه‌ای عبور می‌کرد هر کسی دردی داشت درد او ساکت می‌شد.

لذا امام عصر عج که ظهور می‌کند تمام عالم را نورانی می‌کند، عدالت تمام عالم را می‌گیرد،

روایت شده از بس امام را دوست دارند هرجا که می‌نشینند صحبت از مهدی عج می‌کنم

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.