ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۸-۹-۲۸ شرح اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

(پنج شنبه ۹۸/۹/۲۸) اصول کافی
عنوان درس: حدیث پنجم از باب کلیات توحید، خطبه امیرالمومنین ع

حدیث: اقا امیرالمومنین ع: همیشه دنیا شنیدنش عجیب‌تر از دیدن آن است و آخرت دیدنش عجیب‌تر از شنیدن آن است.
___________________________
شخصی می‌گوید با دوستی خدمت امام صادق ع رسیدیم. حضرت ابتدا به سخن کرد فرمود..

عجب است از اقوامی که در مورد امیرالمؤمنین ع ادعا می‌کنند که خودش در مورد خودش چنین چیزی نگفته است.
امیرالمؤمنین ع در کوفه خطبه خواند و اینگونه فرمود:
حمد از آن خدایی است که الهام می‌کند حمد خودش را به بندگان خودش.

دردعا می‌خوانیم: خدایا ذکر خودت را به من الهام کن والهمنی ذکرک
تا ذکر خدا الهام نشود، ذکر بر زبان جاری نمی‌شود.

شما تصور می‌کنید خودتان ذکر می‌گوید، اول خدا یاد می‌کند شمارا و بعد شما ذکر خدا را می‌گوید.
انجا که یادت می افتد ذکر بگویی پس تو الهام شده‌ای.

مولانا تعریف می‌کند: شخصی شکایت می‌کند این همه گفتم یاالله یاالله این همه خدا خدا کردم نباید یک بار خدا لبیک بگوید.
به او گفته شد: زیر هر الله تو لبیک‌هاست.
آیه قران:
وَاذْکر رَّبَّک إِذَا نَسِیتَ
ذکر کن پروردگارت را هنگامیکه فراموش کردی
وقتی فراموش کردم چطور یاد کنم.
یک معنای آن این است که نسیت، تو فراموش می‌کنی و اما ذکر از جانب خداوند است الهام الهی است، تو فراموش می‌کنی الهام الهی می اید که تو ذکر بگویی.
و معنای دیگر آن، واذکر ربک اذا نسیت’، ذکر کن پروردگارت را هنگامی که فراموش کردی غیر خداوند را.
همان لقلقله زبان را و یا نماز صوری الهام خداست

ازخدا دوران، خدا دورت کند
بعضی‌ها از خدا دور هستند اصلاً الهام به انها نزدیک نمی‌شود.

آیه قران:الأعراف
إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ
رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. (۵۶)
ایا رحمت خدا دیدنی است؟ خیر
حضور عندالله را می گوییم رحمت الهی که به نیکوکاران نزدیک است
اما بعضی‌ها خدا از انها دور است، دیر به یاد خدا می افتند.
حمد خدا را می‌کنی خود این حمد، حمد می‌خواهد.
حضرت علامه در الهی نامه گوید: الهی شکرت که می گویم شکرت

توفیق رفیقیست به هر کس ندهندش/بال و پر طاووس به کرکس ندهندش.
حضرت می‌گوید: حمد خدا را خود خدا بر بندگان الهام می‌کند.
ای دعا از تو، اجابت هم ز تو
توفیق دعا اصل است که تو بروی دم در خانه خدا
اجابت فرع این است
حتی حمد تو به الهام الهی است
هرچه در مسیر قرب الهی پیش میاید از جانب خداست.

الحمدالله رب العالمین، حمد از آن خدایی است که رب عوالم است.
یک رب داریم ما را ایجاد کرده.
از این عالمین یکی همین عالم ذکر و عبادت و بندگی خداست.
از خدا بخواهیم توفیق ذکرش را بر ما الهام کند و نام خودش را بر زبان ما جاری کند
اصل فقر است که بدانی هیچ چیز از تو نیست

جناب ابن عربی در رساله غوثیه گوید: گفتم نزدیکترین راه بسوی تو کدام است؟ فرمود فقر
بایزید بسطامی سلطان عارفین گوید: به من خطاب رسید، خزانه ما مملو از ذکر و عبادت و تسبیح است.
یک چیز بیاور که ما نداشته باشیم، تعجب کردم چه چیز بیاورم که تو نداشته باشی؟ فرمود: فقر، شکستگی،

فقر نوری که هیچ چیز نیستم و اگر به فقر نوری برسی این الحمدالله را متوجه می‌شوی و به جان تو
می‌نشیند.
یکی از شاخه‌های رب العالمین الهام حمد به بندگانش است.
فاطرهم معرفه ربوبیته
در فطرت بندگانش معرفت ربوبیت را قرار داده است.
امور فطری کسبی نیست و همه انسانها در آن مشترک هستند.
این عالم علت می‌خواهد اصلاً هرمعلولی علت می‌خواهد

إبراهیم
أَفِی اللَّهِ شَک فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
آیا در خدا که آفریننده آسمان‌ها و زمین است، شکی هست؟(۱۰)
چه کسی اسمان و زمین را شکوفا کرد؟ ایا کسی شکوفا کرده یا بدون علت است؟
در فطرت انسان هست هر معلولی، علتی می‌خواهد.
این همه نظم در این عالم را می‌شود انکار کرد؟
خداوند بندگان خود را براین مفطور کرده که ربی است برای عالم
امیرالمؤمنین ع فرماید: وقتی در بیابانی که محل گذر آدمی نیست بروید و دیواری شکسته ببینید میگویید حتماً، کسی اینجا بوده وآنرا ساخته است
معرفت بخدا یک چیز است و معرفت به وجود خدا یک چیز دیگر است.

جناب ابن عربی گوید: فطرت انسان بر معرفت ربوبیت بناشده، نه بر معرفت احدیت.
اگر در فطرت انسانها معرفت احدیت خدا بود انسانها مشرک نمی‌شدند و بطرف شرک نمی‌رفتند.
در فطرت همه انسانها هست که خدایی هست این عالم را آفریده و اما معرفت آن خدا را پیامبر برای ما بیان می‌کند.
جناب ارسطو: از وحدت صنع به وحدت صانع دعوت می‌کرد

احدیت دلیل می‌خواهد ولی فطرت ما بر ربوبیت مفطور است
توحید امری است فطری و کسی نمی‌تواند از آن فرار کند.
پیامبر اکرم فرمود: هروقت برای بنی اسراییل هر گرفتاری پیش میامد برمحمد آل محمد صلوات می‌فرستادند. که خدا گرفتاری انها را بر طرف کند.
لذا شما هم هرقت گرفتاری برایتان پیش آمد صلوات بفرستید
اللهم صل علی محمد وال محمد و علی جمیع الانبیا و المرسلین.
اللهم امین بعدد کلماتت امین
الحمد الله رب العالمین، الهی لک الحمد و لک الشکر

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.