۱۴۰۰-۸-۲۷ اصول کافی باب سعادت و شقاوت
بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه ۱۴۰۰/۸/۲۷/ اصول کافی
این احادیث از اسرار دین است.
روایت (۲)
موضوع: باب سعادت و شقاوت
ابوبصیر گوید: خدمت امام صادق علیهالسلام نشسته بودم که شخصی از او پرسید و گفت: قربانت گردم ای پسر پیمبر از چه جهت شقاوت به گنهکاران رسید تا خدا در علم خود بر عمل ایشان حکم به عذاب کرد امام علیهالسلام فرمود: ای سؤال کننده، هیچ یک از خلق خدا نتواند بحق او قیام کند (و چنانکه شایسته او است انجم وظیفه نماید) و چون این مطلب را دانست (به آن حکم کرد) به اهل محبت خویش نیروی معرفتش عطا فرمود و سنگینی عمل (و اطاعت خویش) را از ایشان برداشت بطوریکه سزاوار آن بودند، و باهل معصیت نیروی معصیت بخشید برای آنچه از پیش نسبت بایشان میدانست و ایشان را از توانائی پذیرش از خود باز داشت و حال آنها با آنچه از پیش نسبت بایشان میدانست موافق گشت (چون به دنیا آمدند آن نیرو را در معصیت صرف کردند) و نتوانستند وضعی پیش آورند که ایشان را از عذاب او برهاند زیرا علم خدا را به حقیقت باور کردن سزاوارتر است، اینست معنی (((خدا خواست هر چه را خواست))) و این است راز او
شرح حدیث) اول سؤال میکند شقاوت و بدبختی چطور اصابت کرده؟
انها نمیدانند علم خدا اصل است، اینطور نیست چیزی بیاید و خدا به آن علم پیدا کند، هر چه که میآید خدا به آن علم دارد، و طبق علم خدا تحقق پیدا می کند به آن چیز.
جواب امام، فرمود حکم الله …وقتی خدا حکم کرده به اوامر خودش، به اهل محبتش، هبه کرد قوت معرفت را،
چون معرفت هم قدرت قلبی میخواهد برای فهم آن مطلب، نیرو میخواهد حمل کند آن مطلب را.
فهم آن یک نیرو میخواهد و پذیرفتن آن یک نیروی دیگر میخواهد. باید توانایی قلبی بر معرفت پیدا کند.
سنگینی عمل یعنی چه؟ آیه قرآن
وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکبِیرَهٌ إِلَّا عَلَی الْخاشِعِینَ. واز صبر و نماز یاری جویید واین….
نماز خواندن خیلی سنگین است، یک ثقلی دارد نماز خواندن، منتها خداوند این ثقل را از اهل معرفت خودش برداشته.
روایت: خاشعین شیعیان ما هستتند.
عمل ثقل دارد مخصوصاً یک عمل که حقیقت داشته باشد.
خدا سنگینی عمل را از اینها بر میدارد به حقیقت آن چیزی که آنها اهل آن هستند.
و به اهل معصیت قوت میدهد به معصیت انها، چرا؟
چون در مورد اینها میداند و توفیق گناه میدهد،
نکته مهم: وقتی توفیق گناه پیدا نمیکنی این خودش یک نوعی از عصمت است..
البت توفیق در مورد گناه بکار نمیرود معمولاً
حدیث: حضرت عیسی ع با خداوند مناجات میکرد و از خدا خواست از شیطان بگذرد و او را ببخشد و خداوند گفت بخاطر تو باشد فقط به شرط آنکه شیطان عذر خواهی کند حضرت عیسی ع آمد پیام خدا را به شیطان رساند و شیطان گفت من عذر خواهی کنم؟ خدا باید از من عذر خواهی کند مرا بیچاره کرده، شیطان خودش نمیخواهد نه اینکه نمیتواند.
روایت میگوید در قیامت وقتی رسول الله گذری به اهل عذاب میکند یک نسیمی به اهل جهنم می اید و ابوجهل (یا ابولهب) میگوید این چه نسیمی است می گویند از رسول الله ص است، میگوید درب را ببنید به من نخورد، این خودش نمیخواهد.
امام میفرماید، علم خدا اولی است، یعنی این که این آدم خوبی است یاخیر باید دید در علم خدا چه گذشته است،
خدا در علم خود همه چیز را میداند ظاهر، باطن …. همه را میداند
آیه قران: أَلَا یعْلَمُ مَنْ خَلَقَ (آیا آن خدایی که خلق را آفریده عالم به اسرار آنها نیست؟)
خواست خدا آنچه خواست، (هر چه خدا بخواهد.
حدیث بعدی دنباله این حدیث است و شرح این حدیث
(روایت ۳)
امام صادق علیهالسلام فرمود: گاهی شخص سعید را براه اهل شقاوت برند تا آنجا که مردم گویند چقدر شبیه آنها شده بلکه این هم از آنهاست ولی سپس سعادت او را دریابد و اصلاحش کند (این شخص گاهی نیکو مآبی است که اتفاقاً گناهانی از او سر زند و سپس باتوجه و یا اعمال شایسته آنها را جبران کند) و گاهی شقی را براه سعادتمندان برند تا آنجا که مردم گویند: چه اندازه به آنها ماند بلکه این هم از آنهاست و سپس شقاوت او را دریابد (و این شخص بد جنسی است که بدون تصمیم جدی یا برای تظاهر عمل خیری انجام دهد و سپس بخمیره بد خویش گراید) آنرا که خدا (در لوح محفوظ) با سعادت نوشته است پایان کارش بسعادت انجامد اگر چه از دنیا باندازه فاصله میان دو دوشیدن ماده شتر (که چند ساعت بیش نیست) باقی نمانده باشد. (پس ملاک سعادت و شقاوت پایان عمر و زمان رفتن از دنیاست خدا ما و تمام مؤمنین را عاقبت بخیر و اهل سعادت فریاد)
شرح حدیث: گاهی وقت یک سعید در طریق اشقیا میرود و یک مرتبه توبه میکند و سعادتمند میشود گاهی میشود.
کسی که خداوند جزو سعدا نوشته باشد یک روز باقی باشد جزو اهل سعادت میشود. مثل فضیل عیاض که راهزن بود و….. بعد از توبه جزو مریدان امام صادق ع شد و کتاب مصباح الشریعه را نوشت
خیلیها به ظاهر خوب بودند مثل شیطان یک امتحان حضرت آدم آمد وسط …
روایت، امام عصر عج که می اید کسانی جلوی او میایستند که جزو سردمداران شیعه در عصر غیبت هستند.
در علم خدا رفته که چه کسی اهل سعادت و چه کسی اهل شقاوت است
آیه قران ( وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ)
سخن پیامبر صلی الله علیه و آله: نَحنُ نَحکمُ بِالظّاهِرِ وَاللّهُ یتَولَّی السَّرائِرَ؛ ما بر اساس ظاهر حکم میکنیم و خداوند عهده دار باطن مردم است.
روایت کسی را لعنت نکنید چون عاقبت او را نمیدانید چی میشود شاید یک مرتبه عوض شد.
اگر کسی جزو سعدا باشد به اندازه دوشیدن شتر وقت مانده باشد سعادتمند میشود.
در قران آمده ساحران فرعون یک عمر دنبال سحر و جادو بودنند و آخر سعادتمند شدند.
ایمان آوردن یک زمانی دارد چون بعضیها امید دارند بعداً توبه کنند و زمان نمیرسد چون توبه کردن زمان دارد.
از خدا بخواهیم خدایا ما را حفظ کن (آمین)
الحمدلله علی الولایه