ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۳-۲۷ اصول کافی بداء

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۳۰۰/۳/۲۷(اصول کافی)
موضوع ” اصول کافی

بداء یعنی،اشکار شدن
روایت” امام صادق ع فرمودند ما بیزاریم از کسیکه بگویید برای خدا بداء حاصل شده چیزی را که دیروز نمیدانسته و کفر است.
بداء یعنی پیامبر یا امامان در مورد اتفاقی خبر بدهند و ان اتفاق نیفتد. میگویند بداء حاصل شده
مثلا در مورد حضرت موسی ع ۳۰ شب قرار گذاشتیم و ۱۰ شب اضافه شد….یعنی چه ؟
بگوییم علم خدا تغییر کرده یا علم پیامبر و امام ناقص است؟

شیخ طوسی گوید “در احادیث ما اصلا بداء نداریم یک مورد هست ان هم در مورد اسماعیل فرزند حضرت امام صادق ع
امام صادق ع فرماید در هیچ مسئله ای بداء حاصل نشده انچنانکه برای اسماعیل بداء حاصل شده.
فرقه اسماعیلیه داریم و……
چون امام به هر کدام از فرزندان توجه داشت و دوست داشت مردم می گفتند او امام بعد است
اسماعیل هم مرد …….ولی عده ای میگفتند نمرده
اسماعیلیه یک فرقه شدند و تا الان هم هست .
اما روایت کامل ، امام صادق ع ” در چیزی بداء حاصل نشد انچنان که در اسماعیل حاصل شده که پدرش ابراهیم مجبور به ذبح او بود اما گوسفندی ذبح شد بجای او
در مورد بداء مسئله باید باز شود و به توحید و علم امام لطمه نخورد .
سرّ ان در یک ایه قران است
سوره زمر
الزمر
وَبَدَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ
مسئله بداء روی احتساب خلق می گردد.
مردم اینطور حساب نمی کردند
امام یک چیز فرموده اما مردم پیش خودشان یک چیز دیگر حساب کرده اند در داستان ذبح اسماعیل و حضرت ابراهیم .
الصافات
فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَىٰ فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَىٰ قَالَ یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ [ ﻣﻘﺎم ]ﺳﻌﻲ ﺭﺳﻴﺪ ، ﮔﻔﺖ : ﭘﺴﺮﻛﻢ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺫﺑﺢ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ، ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮ ﺭﺍی ﺗﻮ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﮔﻔﺖ : ﭘﺪﺭم ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻩ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ .(١٠٢)
حضرت ابراهیم نگفت خواب دیدم تو را ذبح کردم بلکه گفت دیدم مشغول ذبح تو هستم وهمچنین هم کرد بعد گوسفندی امد برای ذبح …
ولادت حضرت عیسی ع ، عمران پدر حضرت مریم به ایشان وعده داده بودنند فرزندی از ایشان بدنیا میایدکه …..‌
وقتی دنیا امد دختر بود و پسر مثل دختر نیست چرا اینطور شد! و حضرت مریم را در معبد گذاشت و حضرت عیسی دنیا امد و خداوند می فرماید ما مریم و فرزندش را آیتی برای عالمیات قرار دادیم.

حدیث(۵) از حضرت عبدالعظیم، ایا نمی دیدند ما او را افریدیم از قبل در حالیکه هیچ نبود
أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا
ودر ایه بعد می فرماید
هَلْ أَتى‌ عَلَى الْإِنْسانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئاً مَذْکُوراً
در ایه اول ، او را افریدیم ایا ندید انسان
در ایه دوم شیء مذکور نبود
از امام باقر ع، می فرماید ، علم دوتا است ، یک علمی در نزد خدا در خزینه است که هیچ احدی از خلقش از ان علم خبر ندارد.
یک علم دیگری هست که خداوند ان را تعلیم فرشتگان و رسولان کرده است.
اما انچه تعلیم به فرشتگان و رسولان تعلیم کرده اتفاق می افتد .
علمی در خزنیه الهی است که از روی آن جلو می اندازد چیزی را که بخواهد و تاخیر می اندازد چیزی را که بخواهد و ثبت می کند چیزی که بخواهد.
اگر قرار بود انچه خدا گفته اتفاق بیفتد پس دعای مردم برای چیست؟ می فرماید خداوند علمی دارد کسی از ان خبر ندارد که بخواهد جلو بیندازد یا تاخیر می افتد.

اینها از علمی است که خاص خداوند است که تقدیم و تاخیر می اندازد
دعا قضا را بر می گرداند، اگر چه ابرام و پافشاری شده باشد
خداوند علمی مخصوص خودش دارد حتی فرشتگان از ان بی خبر هستند
بعضی امور موقوف نزد خود خداست.
الحمدلله علی الولای

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.