ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۳-۱۳ اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه ۱۴۰۰۳/۱۳
درس اصول کافی
موضوع درس حدیث ۷ الی ۱۱
در ذیل ایه
الزخرف
فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِینَ
ﭼﻮﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﻛﺮﺩﻳﻢ .(۵۵)
خداوند دلش به درد نمی اید بلکه اولیایی را خلق کرد که انها راهنمای خدا هستند که خوشنودی انها خوشنودی خداست ولایت انها ولایت الله است.
سلمان از ما اهل بیت است کسی به سلمان اهانت کند به ما اهانت کرده.
نکته” جناب غزالی در تفسیر سوره یوسف گوید،
برادرانش یوسف را از پدر گرفتن به قصد کشتن بردند و….او را زدند اما بعدا یکی از کاروانیان هم او را زد و ناگهان آسمان غرید
علتش را پرسیدند که برادرانش آنهمه او را زدند چرا خبری نشد؟
گفت در اولی که برادران زدند دست ما بود که میزد ولی در قضیه دومی دست غیر بود که ما بخشم آمدیم و اسمان غرید.
حدیث۷) امام باقرع  فرمودند “نحن حجت الله ، ما حجت خدایم و ما باب الله هستیم و لسان اله هستیم و وجه الله هستیم و چشم خدا در میان بندگان هستیم و ما والیان امر خدا هستیم در میان بندگان.
انچه منسوب به خداوند هست دست خدا و چشم خدا ، منظور ما اهل بیت هستیم ،
لسان خدا یعنی حرف خدا را ما می زنیم .
حرف قرآن را ، لایمسه الا مطهرون می فهمند
مس نمی کند مگر امامان.
إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا،
امام عین الله است و به همه خطورات قلبی انسانها علم دارد و توجه به امام ، توجه به خداست ،
روایت ” هر کجا شیعه باشد یک چشم و گوش ما با اوست فکر نکنید غافل هستیم از شماها ،
ما قائل هستیم پیامبر یا معصوم حکم بدهد حکم خداست و لاغیر
*حدیث ۸) شنیدیم از امیرالمومنین ع ” انا عین الله ، من چشم خدایم من دست خدایم ، من جنب خدایم ، من باب خدایم .
روایت “ما امان اهل زمین هستیم ، همانطور که ستارگان امان اهل آسمان هستند.
حدیث قرب نوافل ، حدیث قدسی، خداوند می فرماید بنده من بر اثر بجا اوردن نوافل من میشوم چشم او و گوش و لسان او،
حدیث قرب فرائض، بنده به جایی می رسد میشود چشم خدت، قلب خدا، ..
و این افضل است چون چشم و گوش وووو خدا نامحدود است.
در آیات قران می گوید دست خدا ، امام یدالله است.
ایه قران
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ
که گوید کسی دریغ بر آنچه کوتاه آمدم در باره خدا و هر آینه بودم من از مسخرهکنندگان‌(۵۶)
زمر – ۵۶
امیرالمومنبن ع جنب الله من هستم.
امام جنب و پهلوی خدا است و از امام باید استفاده کرد
هر کسی به هر کجا می خواهد برسد از امام می رسد
حدیث (۹)
روایت از موسی بن جعفرع
سوره زمر
أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ
جنب الله امیرالمومنبن است ، بعد از امیرالمومنین ع اوصیای ایشان درمکان رفیع هستند تا به اخرشان برسد.
حجت هیچ وقت از زمین برداشتنی نیست
حدیث متواتره…
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم‏ فرمود:«اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا»
تا وقتی قران هست امام و اهل بیت هستند.
*حدیث ۱۰)
معصوم :   امام باقر (علیه السلام)
اَلْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَلصَّلْتِ عَنِ اَلْحَکَمِ وَ إِسْمَاعِیلَ اِبْنَیْ حَبِیبٍ عَنْ بُرَیْدٍ اَلْعِجْلِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى
امام باقر (علیه السّلام) فرمود: بوسیله ما خدا پرستش شد و بوسیله ما خدا شناخته شد و بوسیله ما خداى تبارک و تعالى را یگانه شناختند و محمد پرده‌دار خداى تبارک و تعالى است (تا واسطه میان او و مخلوقش باشد
خداوند بوسیله حجتش پرسیده میشود.
الله ی که قران می گوید
خدایی که امام می گوید و حجت اوست
مگر خدای دیگر هم است در سوره کافرون
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
الکافرون
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ
ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ !(١)
الکافرون
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﻣﻦ ﻧﻤﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻢ ،(٢)
الکافرون
وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
ﻭ ﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻣﻦ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻢ ، ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ،(٣)
پس،کفار هم خدا را می پرستند
دلیل قرانی
البقره
أَمْ کُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِیهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِی قَالُوا نَعْبُدُ إِلَٰهَکَ وَإِلَٰهَ آبَائِکَ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ إِلَٰهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ [یهوﺩﻳﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﺪ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﭘﺴﺮﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻳﻌﻘﻮﺏ ﺭﺍ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪ [ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﺴﺘﺮ ﺍﻭ ] ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻮﺩﻳﺪ ؟ [ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ ] ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ : ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻮ ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﭘﺪﺭﺍﻧﺖ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻭ ﺍﺳﺤﺎﻕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ ، ﻭ ﻣﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻭﻳﻴﻢ .(١٣٣)
یکتا پرستی زیرسر حجت خداست
کلمه لااله الا الله حصنی…..به شرط و شروطها..
و محمد حجاب تبارک وتعالی یعنی چه؟
حجاب یعنی واسطه ، واسطه بین خدا و خلق رسول الله است.
امیرالمومنین ع هیچ کس از این امت با ما قابل قیاس نیست
حدیث ۱۱) از امام باقر ع
انها به ما ظلم نکردند و به خودشان ظلم کردند .
خداوند عظیم تر و عزیزتر و جلیل تر است از انی که به اوظلم شود.
اما خداوند ما را با خودش مخلوط کرده پس ظلم به ما را ظلم به خودش قرار داده و ولایت ما را ولایت خودش قرار داده
المائده
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ
ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻧﺪ ] ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ  ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻋﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﺎﻥ ] ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ  ﺩﻫﻨﺪ .(۵۵)
که ولایت ما ولایت خداست.
اینها امام را کنار زدند ظلم را قرار دادند و به خود ظلم کردند .
غضب خدا یعنی غضب امام و رضایت خدا یعنی رضایت امام
الحمدلله علی الولایه
به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.