ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۱۰-۳۰ اصول کافی مقابله با گناه

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۳۰ اصول کافی

موضوع: باب جبر و قدر

روایت: صدقه، ایمان انسان را حفظ می‌کند.

صدقه روزی انسان را از اسمان به زمین می‌کشاند،

با وسیله صدقه مریض‌های خود را مداوا کنید.

((روایت ۱۳))

امام صادق علیه السلام فرمود: نه جبر درست است و نه تفویض بلکه امری است میان این دو امر، راوی گوید: گفتم امر میان دو امر چیست؟ فرمود مثلش اینست که مردی را مشغول گناه بینی و او را نهی کنی او نپذیرد و تو او را رها کنی و او آن گناه را انجام دهد، پس چون او از تو نپذیرفته و تو او را رها کرده‌ای نباید گفت تو او را بگناه دستور داده‌ای.

شرح حدیث (در روایات ما آمده نه جبر درست نه تفویض، بلکه توحید درست است.

حول و قوه از آن خداست و فعل منسوب به ماست.

امر بین دوتا امر چیست؟ هرکاری که انسان انجام می‌دهد از مشیت خدا خارج نیست. ولی ماهم درفعل خود مجبور نیستیم

((روایت ۱۴))

امام صادق علیه السلام فرمود: خدا بزرگوارتر از آنستکه که مردم را به آنچه توانائیش را ندارند تکلیف کند و خدا نیرومندتر از آنست که در حوزه فرمانروائی او چیزی باشد که آنرا اراده نکرده باشد.

شرح حدیث (خدا عزیزتر است از آن که در سلطنت او اتفاق بیفتد و خدا اراده نکرده باشد.

آنچه هست اراده و مشیت خداست و ما هم جزو مراتب مشیت هستیم

*(باب استطاعت) *

توضیح این باب هم مربوط بباب (((جبر و تفویض و اختیار))) است و مراد باستطاعت در اینجا قوه و نیروئی است که انسان بوسیله آن کاری را انجام دهد یا ترک کند و فرق استطاعت با قدرت اینستکه قدرت توانائی بر اختیار فعل و ترک است و استطاعت توانائی بر فعل یا ترکست باین معنی که چون بنده کاری را انجام داد گوئیم استطاعت بر فعل آن داشت و چون ترک کرد گوئیم استطاعت بر ترک آن داشت.

علی بن اسباط گوید: از حضرت رضا علیه السلام راجع باستطاعت پرسیدم، فرمود؛ استطاعت بنده پس از چهار خصلت حاصل می‌شود: ۱- اینکه راهش باز باشد ۲- تندرست باشد ۳- اعضائش سالم باشد ۴- برای او سببی از جانب خدا برسد. گفتم: قربانت گردم: سبب از جانب خدا را برایم توضیح دهید، فرمود: بعد از آنکه بنده راهش باز باشد، تندرست باشد، اعضائش سالم باشد، می‌خواهد زنا کند زنی را پیدا نمی‌کند و سپس پیدا می‌کند، آنگاه یا خود را نگه می‌دارد و سر باز می‌زند چنانچه حضرت یوسف علیه السلام سر باز زد یا خود را تسلیم خواست و اراده‌اش می‌کند و زنا می‌کند وزانی نامیده می‌شود: نه (آنکه سر باز می‌زند) خدا را بزور اطاعت کرده و نه (آنکه زنا کند) با نافرمانی خود بر خدا چیره گشته است،

شرح حدیث(اول، راه باز باشد مثلاً حج می‌خواهد برود راه حج باز باشد

دوم، جسم او تندرست باشد، کسیکه مریض است نمی‌تواند گناه کند یا عبادت کند

سوم، اعضایش سالم باشد، مثلاً کسیکه عضوی از بدنش ناقص است نمی‌تواند گناه کند.

این سه امر مربوط به ظاهر است.

چهارم، سببی که از جانب خدا وارد شود، فرمودند اقا این را برای من تفسیر کن، مثلاً راه برای گناه باز باشد امتناع کند مثل حضرت یوسف ع که در برابر زلیخا ایستادگی کرد و گناه نکرد.

خداوند با اکراه اطاعت نمی‌شود، با غلبه عصیان نمی‌شود.

کسی نمی‌تواند با گناه بر خدا غلبه کند،

اطاعت و عصیان جزو حضرت امر هستند، حضرت امر با حضرت مشیت فرق دارد.

دین خدا را می‌شود اطاعت نکرد مثلاً نماز نخواند، ولی مشیت خدا را کسی نمی‌تواند بر او غلبه کند چیزی که خدا بخواهد.

لا اکراه فی الدین، در دین اکراه نیست.

یک سری احکام هستند، مثلاً در جامعه نباید دزدی کرد، این ربطی به دین ندارد،

خداوند بخواهد کسی را مجبور کند می‌تواند ولی هیچ وقت کسی را مجبور به اطاعت نمی‌کند.

همه عالم ظهور فعل الهی است، آن دین خداست که می‌شود پذیرفت یا نپذیرفت.

مقابله با گناهان جنسی

هیچ وقت به خدا نگویید مرا امتحان کن چرا؟ چون در موقع امتحان خدا باید شما را نجات بدهد، اگر بگویید امتحان کن یعنی مرا رها کن، پس حتماً شکست خواهی خورد

موقعیت برای امتحان متفاوت است، زنی که آمد سراغ حضرت یوسف ع، زن عزیز مصر بود،

وقتی خود را عرضه کرد به حضرت یوسف ع، حضرت یوسف فرمود معاذالله،

*در مورد مسائل جنسی پای گناه پیش آمد بگویید معاذالله پناه برخدا

زلیخا همت گماشت به یوسف و یوسف هم همت گماشت اگر نمی‌دید برهان خدا را.

احکام این عالم برای همه یکی است.

یوسف در آن لحظه برهان پروردگارش را دید چون هیچ وقت در مدتی که در قصر بود به صورت زلیخا نکاه نکرد انجا که می‌توانست گناه نکرد خدا هم او را در جایی که نمی‌توانست نگه داشت،

نکته: اگر میخواهی مرتکب گناهان جنسی نشوی، مراقب نگاهت باش.( چشمانت رو کنترل کن و به هر عکس و فیلم و زنی نگاه نکن)

در موقعی که زلیخا خود را عرضه کرد و حضرت یوسف امتناع کرد زلیخا یک چک زد به حضرت یوسف، انجا حضرت یوسف قصد کشتن او را کرد که جبرییل نازل شد و گفت این کار را نکن که تو مقصر شناخته می‌شوی، و حضرت یوسف ع فرار کرد و تمام درها بروی او گشوده شد و این مخصوص هرکسی هست که در این مقام قرار می گیردوفرار کند

حضرت یوسف ع فرمود زندان برای من بهتر است از آنچه این زنان مرا بدان میخوانند

در دین توحید زنا حرام است، زنا مال مشرک و بت پرست است،

پیامبر اکرم فرمود، برادران ما در آخر زمان می ایند که عمل انها ۵۰ برابر عمل شماست، یارانش فرمودند مگر ما برادران شما نیستیم فرمود شما اصحاب من هستید،

انها طرف گناه نمی‌روند چون عقل انها قوی است با وجود اینکه حجت انها پنهان است.

از زمان حضرت آدم تا الان داستان این بوده، غضب و شهوت،

حضرت نوح ع، می‌فرمود زنا نکنید و حضرت عیسی ع، فکر زنا نکنید.

الان شرایط عوض شده، و سخت‌تر شده، لذا مراقب خودتان باشید چه زن و چه مرد.

در مورد مردها در موقع گناه بگویید معاذالله

ودر مورد زنها، همانطور که حضرت مریم در موقع دیدن حضرت جبرییل به خداوند پناه برد …. فرمود،،*اِنّی اَعُوذُ بِالرَّحْمنِ منک ان کنت تقیا

همه باید مراقبه داشته باشند،

تمام لذات دنیا به یک لبخند رضایت امام زمان عج نمی‌ارزد

قربان تبسم لبانش

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.