ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

عیون مسائل نفس جلد ۲

به شرح استاد محمد مهدی معماریان : علامه حسن زاده آملی در حالی که به آن کلام مبارک خدای سبحان که فرموده است:( هَٰذَا کِتَابُنَا یَنطِقُ عَلَیْکُم بِالْحَقِّ إِنَّا کُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ) تبرک می جوید، گوید: این فرائد،…

۱۴۰۰-۵-۴ فص فاطمیه جلسه ۵۸

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۴/درس فصوص موضوع: بحث بقیه الله باقیات و صالحات یک معنای ان زنان عالمه و صالحه هستند و یک معنای ان کارهای که انسان انجام می دهد بعد از مردن به او واصل میشود. الكهف الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ…

۱۴۰۰-۵-۲ شرح عیون عین ۴۰ جلسه ۲۷۰

بسم الله الرحمن الرحیم شنبه ۱۴۰۰/۵/۲ /درس عیون موضوع: شرح عین ۴۰ عبارت صدر الدین قونوی در مورد غذا ۵- و هریک از صورتهای غذایی که بدان تغذیه انجام میشود دارای خواص و قوای روحانی اند. غذاها غیر از خواص جسمی در مسائل روحی هم اثر دارد.…

۱۴۰۰-۴-۱۴ فص فاطمیه جلسه ۵۷

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴ درس فصوص(فصل هفتم) موضوع" بحث بقیه الله بقیه النبوه از القاب صدیقه طاهره است. اگر رسول الله عصمت دارد خانم فاطمه زهرا پاره تن اوست پس او هم عصمت دارد. و اینها واسطه فیض در این عالم…

۱۴۰۰-۴-۱۲ شرح عیون جلسه ۲۶۹

بسم الله الرحمن الرحیم‌ موضوع درس " بحث مناسبتها ۴-مظاهر و صفات ظاهره انها و صور بسیط و مرکب الت های رسیدن به معانی اند.... صورتهای بسیط و مرکب برای درک معناست، معنا مجرد از ماده است. معنای اولیه را در فطرت هر کسی خداوند گذاشته است،…

۱۴۰۰-۴-۱۰ اصول کافی بداء

بسم الله الرحمن الرحیم پنجشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۰(اصول کافی) بحث " بداء حدیث ۱۴" امام صادق ع فرمود هرگز هیچ کس پیامبر نشد تا اینکه به پنج ویژگی برای خدا اعتراف کرد، بداء ، مشیت، سجود، بندگی، فرمانبری، بداء یعنی اشکار شدن چیزی مشیت یعنی خواست…

۱۴۰۰-۴-۹ فص فاطمیه جلسه ۵۶

بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ۱۴۰۰/۴/۹/درس فصوص موضوع درس " عصمت و تعریف ان تعریف عصمت در لغت به معنی منع کردن و مانع شدن است . صاحب عصمت را از هر گونه ناپسند و ناروا حافظ و مانع و رادع است، حتی صاحب عصمت نیت گناه نمی کند و غفلت و…

۱۴۰۰-۴-۵ شرح عیون جلسه ۲۶۸

بسم الله الرحمن الرحیم شنبه ۱۴۰۰/۴/۵  / درس عیون موضوع  " شرح عین ۴۰ از صدر الدین قونوی اعجاز البیان فی تاویل القران ۳- حصول علم ذوقی درست ناشی از کشف کامل صحیح بعد از عنایت الهی متوقف بر تعطیل قوای ظاهری و باطنی است . بالاترین نوع…

۱۴۰۰-۴-۳ اصول کافی بداء

بسم الله الرحمن الرحیم پنجشنبه ۱۴۰۰/۴/۳ اصول کافی بحث بداء بداء یک اعتقاد و یک معرفت است، چطور است که میفرماید خداوند پرستش نشده بچیزی مانند بداء؟ ،بدا که، نماز و روزه، عبادت نیست چیزیکه مقدمه عبودیت است معرفت است. در ذیل ایه…

۱۴۰۰-۳-۳۱ ولادت امام رضا ع

بسم الله الرحمن الرحیم 1400/3/31 (ولادت امام رضا ع) در مورد تولد امام رضا ع اختلاف نظر وجود دارد طوریکه 5 سال درمدت عمر ایشان اختلافست 48 سال و یا 51 گفته شده اما حدوداً 50 سال عمر کردند. امام هشتم ع یک خصوصیتی که داشتند، خیلی در جامعه…