عیون مسائل نفس جلد ۲
به شرح استاد محمد مهدی معماریان :
علامه حسن زاده آملی در حالی که به آن کلام مبارک خدای سبحان که فرموده است:( هَٰذَا کِتَابُنَا یَنطِقُ عَلَیْکُم بِالْحَقِّ إِنَّا کُنَّا نَسْتَنسِخُ مَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ) تبرک می جوید، گوید: این فرائد،…
۱۴۰۰-۵-۴ فص فاطمیه جلسه ۵۸
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۴/درس فصوص
موضوع: بحث بقیه الله
باقیات و صالحات یک معنای ان زنان عالمه و صالحه هستند و یک معنای ان کارهای که انسان انجام می دهد بعد از مردن به او واصل میشود.
الكهف
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ…
۱۴۰۰-۵-۲ شرح عیون عین ۴۰ جلسه ۲۷۰
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱۴۰۰/۵/۲ /درس عیون
موضوع: شرح عین ۴۰
عبارت صدر الدین قونوی در مورد غذا
۵- و هریک از صورتهای غذایی که بدان تغذیه انجام میشود دارای خواص و قوای روحانی اند.
غذاها غیر از خواص جسمی در مسائل روحی هم اثر دارد.…
۱۴۰۰-۴-۱۴ فص فاطمیه جلسه ۵۷
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴
درس فصوص(فصل هفتم)
موضوع" بحث بقیه الله
بقیه النبوه از القاب صدیقه طاهره است.
اگر رسول الله عصمت دارد خانم فاطمه زهرا پاره تن اوست پس او هم عصمت دارد.
و اینها واسطه فیض در این عالم…
۱۴۰۰-۴-۱۲ شرح عیون جلسه ۲۶۹
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع درس " بحث مناسبتها
۴-مظاهر و صفات ظاهره انها و صور بسیط و مرکب الت های رسیدن به معانی اند....
صورتهای بسیط و مرکب برای درک معناست، معنا مجرد از ماده است.
معنای اولیه را در فطرت هر کسی خداوند گذاشته است،…
۱۴۰۰-۴-۱۰ اصول کافی بداء
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۰(اصول کافی)
بحث " بداء
حدیث ۱۴" امام صادق ع فرمود هرگز هیچ کس پیامبر نشد تا اینکه به پنج ویژگی برای خدا اعتراف کرد، بداء ، مشیت، سجود، بندگی، فرمانبری،
بداء یعنی اشکار شدن چیزی
مشیت یعنی خواست…
۱۴۰۰-۴-۹ فص فاطمیه جلسه ۵۶
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۰/۴/۹/درس فصوص
موضوع درس " عصمت و تعریف ان
تعریف عصمت در لغت به معنی منع کردن و مانع شدن است .
صاحب عصمت را از هر گونه ناپسند و ناروا حافظ و مانع و رادع است، حتی صاحب عصمت نیت گناه نمی کند و غفلت و…
۱۴۰۰-۴-۵ شرح عیون جلسه ۲۶۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱۴۰۰/۴/۵ / درس عیون
موضوع " شرح عین ۴۰
از صدر الدین قونوی اعجاز البیان فی تاویل القران
۳- حصول علم ذوقی درست ناشی از کشف کامل صحیح بعد از عنایت الهی متوقف بر تعطیل قوای ظاهری و باطنی است .
بالاترین نوع…
۱۴۰۰-۴-۳ اصول کافی بداء
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۰/۴/۳ اصول کافی
بحث بداء
بداء یک اعتقاد و یک معرفت است، چطور است که میفرماید خداوند پرستش نشده بچیزی مانند بداء؟ ،بدا که، نماز و روزه، عبادت نیست
چیزیکه مقدمه عبودیت است معرفت است.
در ذیل ایه…
۱۴۰۰-۳-۳۱ ولادت امام رضا ع
بسم الله الرحمن الرحیم
1400/3/31 (ولادت امام رضا ع)
در مورد تولد امام رضا ع اختلاف نظر وجود دارد طوریکه 5 سال
درمدت عمر ایشان اختلافست
48 سال و یا 51 گفته شده اما حدوداً 50 سال عمر کردند.
امام هشتم ع یک خصوصیتی که داشتند، خیلی در جامعه…