ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۹-۱۰ شرح عیون عین ۴۴ جلسه ۲۸۲

بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ۱۴۰۰/۹/۱۰ درس عیون مسائل نفس موضوع درس: عین ۴۴ (انسان طبیعی و مثالی و عقلی و الهی است. همچانکه تو انسانی هستی طبیعی، نیز انسانی می‌باشی مثالی و عقلی و الهی، چه آن علم که بر این عین نازل گشته به کلیتش…

۱۴۰۰-۹-۸ فص فاطمیه جلسه ۶۷

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه ۱۴۰۰/۹/۸ /درس فصوص موضوع: شعر (فی مدیحه الزهراء علیها السلام) صحیفه فاطمه اندر ز قول شاه دین جعفر نبشته خامه‌ی قدرت معاد و مبدء اشیا صحیفه فاطمیه کتابی است، که بعد از اقا رسول الله، حضرت جبرئیل به…

۱۴۰۰-۸-۲۹ شرح عیون عین ۴۴ جلسه ۲۸۱

بسم الله الرحمن الرحیم شنبه ۱۴۰۰/۸/۲۹/ درس عیون مسائل نفس موضوع عین ۴۴ (انسان طبیعی و مثالی و عقلی و الهی است. هر موجودی که تنزل می‌کند در عالم طبیعت این مراحل (طبیعی و مثالی و عقلی و الهی) را داراست و هرکدام از این مراحل یک صورت و…

۱۴۰۰-۸-۲۷ اصول کافی باب سعادت و شقاوت

بسم الله الرحمن الرحیم پنج شنبه ۱۴۰۰/۸/۲۷/ اصول کافی این احادیث از اسرار دین است. روایت (۲) موضوع: باب سعادت و شقاوت ابوبصیر گوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام نشسته بودم که شخصی از او پرسید و گفت: قربانت گردم ای پسر پیمبر از چه…

۱۴۰۰-۸-۲۶ شرح عیون عین ۴۳ جلسه ۲۸۰

بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۶/درس عیون موضوع: شرح عین ۴۳ در این که نفس چگونه بر وحدت بخشی امور کثیره و تکثیر کردن واحد قدرت دارد؟ هر کسی به قول آقاجان سر سفره خودش نشسته و هر کسی بهشت و جهنم خودش است، تجسم یعنی شکل…

۱۴۰۰-۸-۲۴ فص فاطمیه جلسه ۶۶

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۴ /درس فصوص موضوع: فی مدیحه الزهراء ع (جهان شد غیرت مینو چو او پرده کشید از رو همه اشیا تبارک گو برین خلقت الی ماشا) جهان طوری شد که بهشت به او رشک می‌برد به خاطر وجود انسان کامل، یعنی…

۱۴۰۰-۸-۲۰ اصول کافی باب امتحان و آزمایش

بسم الله الرحمن الرحیم پنجشنبه ۱۴۰۰/۸/۲۰ (اصول کافی) موضوع: باب امتحان و آزمایش روایت اول امام صادق علیه‌السلام فرمود: هیچ قبض و بسطی (تنگی و فراخی، بستن و گشودنی) نباشد جز آنکه برای خدا نسبت به آن خواست و حکم و آزمایش است:…

۱۴۰۰-۸-۱۹ شرح عیون عین ۴۳ جلسه ۲۷۹

بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۹/درس عیون مسائل نفس موضوع: شرح عین ۴۳ (نفس چگونه بر وحدت بخشی امور کثیره قدرت دارد. انسان یک نوع است، این یک نیست اینها کثیر است ولی عقل آنرا در یک نوع جمع می‌کند و یا یک را تقسیم می‌کند این…

۱۴۰۰-۸-۱۷ فص فاطمیه جلسه ۶۵

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۷ /درس فصوص موضوع: فی المدیحه الزهراء ع (تو شاه کشور جانی بهل از کف تن اسایی بنوبت گاه سبحانی بر آزین گنبد خضرا) انسان مراتبی دارد، دارای جسم و نفس و عقل است و هر کدام اقتضائاتی دارد، تو…

۱۴۰۰-۸-۱۳ اصول کافی باب مشیت و اراده

بسم الله الرحمن الرحیم پنجشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۲ (اصول کافی) (موضوع درس: باب مشیت و اراده) حضرت ابوالحسن علیه السلام فرمود: خدا را دو اراده و دو مشیت است. اراده حتم و اراده عزم (و مشیت حتم و مشیت عزم) خدا نهی می‌کند و می‌خواهد، امر می‌کند و…