ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۷-۲۳ شرح عیون جلسه ۳۳۳

بسم الله الرحمن الرحیم

📆یکشنبه ۱۴۰۲/۷/۲۳، درس عیون مسائل نفس،

جلسه ۳۳۳

📎موضوع درس: شرح عین پنجاهم در انشای نفس ابدان مثالیه را و ظهورات کمل در عوالم

⬅️ تبصره: نفوس کامله قدرت دارند امثال خود را انشا کنند، و در عوالم ملکوتی می‌تواند داخل بشوند و در همه عوالم می‌تواند ظهور کنند.

الزخرف: وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَهً یُعْبَدُونَ

ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺗﻮ فرستاده‌ایم ﺑﭙﺮﺱ ﻛﻪ ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ [ﺧﺪﺍﻱِ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺷﻮﻧﺪ، ﻗﺮﺍﺭ داده‌ایم؟!(۴۵)

این آیه برای چیست؟!!! اگر پیامبر اکرم نمی‌توانست در عوالم دیگر داخل شود خدای سبحان او را مأمور به وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ نمی‌کرد.

وقتی می‌گوید از رسولان قبلی بپرس پس می‌توانی بپرسی و از آن‌ها سؤال کنی کامل می‌تواند با ارواح مرتبط بشود وارواح در نزد او حضور دارند.

🔰 سخنان ابوالمعالی قونوی را در آخر مفتاح الغیب الجمع والوجود در علامت‌های کامل بیاوریم در آنجا که فرمود

⏪ متن کتاب (از علامات کامل این که وی می‌تواند با کسانی از خلق که بخواهد به آن هنگام که حق معین نماید……

⏪شرح(کامل با هر کسی که بخواهد می‌تواند ارتباط برقرار کند چه مرده و چه زنده باشد.

⏪ جناب ابن عربی می‌فرماید در عالم کشف شخصی را به من نشان دادند نمی‌دانستم چه کسی است و بعداً هم او را ندیدم گفتند یک مطلب برای او پیش آمده و رهزن او شده است و آن مطلب این است اینکه می‌گوید من مطلوب هستم مطلوب یعنی او را می‌برند و ایشان از موقعی که این را فهمیده که من مطلوب هستم می‌گوید چرا زحمت بکشم چه بخواهم و چه نخواهم مرا می‌برند برای همین سلوک را کنار گذاشته است. و جناب ابن عربی می‌فرماید برای ایشان توضیح دادم مطلوب هم که هستی باید زحمت بکشی تا آن مطلوب بودن برای تو ظهور کند…

و یک موقع هم هست طرف خودش بخواهد برود سراغ دیگری.

و خیلی کسانی بودند و هستند که اتصال برقرار می‌کنند با صاحب کتاب جناب علامه حسن زاده

📌حالا این افراد با هم متفاوت هستند پس نحوه ارتباط با آنها فرق می‌کند. مثلاً یک پیامبر را بخواهد ارتباط برقرار کند با یک آدم عادی خیلی متفاوت است.

🔰متن کتاب(و آن بر دو نوع است یک نوع اینکه به جایگاه و عوالم آن کس که می‌خواهد با وی اجتماع کند نگاه می‌کند پس ملبس به صورتی که خودش در آن مقام و در آن عالم دارد می‌گردد…..

ونوع دیگر از اجتماع که بالاتر و اعلا است اینکه وقتی وی بخواهد با کسی اجتماع کند ولو آن شخص از اموات باشد به مقامی که از آن فیض گردیده نگاه می‌کند و به مستقر وی در برزخ می‌نگرد

⬅️شرح متن(در هر موطن و مقامی یک صورت و ظهوری دارد.

در روایات آمده که رسول الله ص فرمود به اسمان پنجم که رسیدم دیدم علی بن ابی طالب انجا است به جبرییل گفتم ایا علی ع سبقت گرفته بر من جبرئیل فرمودن خیر، این صورت علی ع است که ملائکه‌ی که مشتاق دیدار ایشان هستند ملاقات می‌کنند. این صورت را

❌ علامه حسن‌زاده یک مطلب را خیلی مطرح می‌کند

«علم سازنده روح است و عمل سازنده بدن است»

کدام بدن؟؟ آن بدن‌های آن طرفی برای ساختن آنها احتیاج به عمل داری، مثل قران ذکر و نماز…

ــــــیک خط نورانی است از این بدن به آن بدن که از این طریق به بدن خودش بر می‌گردد

📌کمل که در اینجا هستند با آن طرفی‌ها می‌توانند ارتباط برقرار کنند و آن طرف هم باشند می‌توانند به این طرف برگردند.

به مقام قبض نگاه می کند (خیلی مهم است که انسان در چه مقامی قبض می‌شود)

علامه حسن حسن زاده املی در الهی نامه می‌فرماید

الهی مرا در حضور بمیران

اینکه انسان در وقت مردن در چه وادی باشد درحال حضور باشد و یا خدایی نکرده در گناه و در عصیان باشد

قبض روح در موطن و مقام را می‌گوید در کجای برازخ استقرار دارد برازخ متفاوت است جنات برزخ داریم و زندان برزخ داریم و…

صورتی انشا می‌کند بین رابطه خودش و آن مقام ارسال می‌کند وارد برزخ می‌شود و از طرف درخواست می‌کند یعنی احضار می‌کند یعنی آن کس که مرده و این بخواهد با او ارتباط برقرار کند اگر در برزخ عارف و رها باشد که با رغبت می‌آید ولی بعضی‌ها زندانی هستند و به طور قهر یعنی به زور او را می‌آورند

⬅️روایت داریم اموات می ایند به خانواده‌ها سر می زند اینها اموات رها هستند.

♾️ حالا اگر دو انسان کامل باشند چه اتفاقی می‌افتد که کدام برود خدمت دیگری چه کسی برود نزد چه کسی؟ آن کس که کامل در وقت باشد سلطنت با اوست و غلبه با او است

📌 در نفحات الانس جامی در احوالات حکیم ترمذی از عارفی نقل قول می‌فرماید با هر کسی می‌خواستم ارتباط برقرار می‌کردم ولی هر وقت می‌خواستم با حکیم ترمذی ملاقات کنم او را به صورت یک حقیقت بسیط ملاقات می‌کردم.

♾️ اینجا عالم مراتب است در دنیا یکی فقیر یکی پولدار و….

آن طرف مراتب بیشتری است تفاوت دارد با اینجا! عالم آخرت

خَافِضَهٌ رَّافِعَهٌ است، پایین برنده، بالا برنده است.

آنکه در این طرف بندگی بیشتر دارد آن طرف مقام بالاتری دارد لذا خاتم انبیا اول شخص عالم است می‌گوید فقر فخر من است اشهد ان محمدا عبده و رسوله

♾️بعضی‌ها این آیه «و اسئل من ارسلنا من قبلک من رسلنا» را توجیه می‌کنند که از امتهای انها بپرس چون مطلب را نمی‌دانند

اینکه گفتم مشاهده کردم خودم از یقین حرف می‌زنم نه از روی کتاب خوانده باشم

🔰متن کتاب (از تاییدات در بیان مطلوب ما در این عین قول صاحب اسفار است در اینکه خدای تعالی نفس انسانی را به گونه خلق کرده است که اقتدار بر ایجاد صور اشیای مجرد و مادی را داراست زیرا نفس از سنخ ملکوت و عالم قدرت و سطوت است….

♾️شرح متن(نفس هم صور مثالی و هم صور مادی را می‌تواند ایجاد کند مثل شیر پرده که امام رضا تصرف کردند و وزیر مأمون را خورد.

⬅️متن کتاب «و سخن دیگر وی به اینکه برخی از نفوذ به پایه از قوت و شرف می‌رسند تا اینکه تصورات آنها در وجود و ظهور قوی شده به گونه‌ای که تصورات آنها جای وجود عینی را می‌گیرد…

⬅️شرح (مثال: اینکه شما در ذهن خودتان صورتی را ایجاد کنید یک شعله آتش به محض اینکه بخواهید می‌توانید آنرا خاموش کنید! چه جوری شما محیطی به آن صورت! آنکس که تصرف می‌کند در خارج چیزی حاصل کند همین گونه است

تصوراتشان قوی می‌شود به گونه ایی که تصورات آنها جای وجود عینی را می‌گیرد

! وجود عینی یعنی مریض را شفا می‌دهد یعنی یک وجود عینی را دارد تصرف می‌کند نه یک صورت مثالی را! یا اصلاً گاهی می‌کشد و گاهی وقت قدرت دارد کسی را از بین ببرد

📌جناب ابن عربی:

عارف جبراییلی ۱۲ هزار قوه دارد با این حال پشه ایی را نمی‌تواند از خودش دور کند از شدت تسلیم در محضر حق تعالی …

و یا عنصری را به عنصر دیگر بدل می‌نمایند

” قُلْنا یا نارُ کُونِی بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‌ إِبْراهِیمَ”

– یا در قلعه خیبر را ۴۰ نفر باید حرکت می‌دادند

«همه این قدرت‌هایی که در آنها هست تمام از عالم ملکوت است»

♾️خلاصه: اینکه وقتی نفوس قوی باشند اقتدارشان بر اختراع قوی‌تر است و اینجا سخن جناب ملاصدرا تمام می‌شود.

پس تصور می‌کند ودر خارج ایجاد می‌شود تصورات آنها موجودات خارجی‌اند! تصور می‌کند ایجاد می‌شود. و این قوه به اصطلاح اهل عرفان همت نامیده می‌شود

🔖جناب بایزید بسطانی:

* همت طلب از باطن پیران سحرخیز

زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند*

🔖جناب حافظ:

* همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس

که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

– یا:

دریا وکوه در ره ومن خسته وضعیف

ای خضر پی خجسته مدد ده به همتم

ویا

همت بلند دار که مردان روزگار

از همت بلند به جایی رسیده‌اند

📌 همت در سلوک و همت در رسیدن به قرب الهی

♾️جناب شیخ اکبر فرمود: عارف با همت خودش می‌تواند ایجاد کند خلق کند که صاحب همت باید نیرویش را جمع کند تا چیزی را ایجاد کند اما صاحب الامر به محض گفتن کن؛ باش پس می‌شود

🌹 والله سبحانه ولی الامر

الحمدلله، پایان فصل عین ۵۰

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.