۱۴۰۱-۱-۲۴ تفسیر سوره مریم آیات ۶۰-۶۳ جلسه ۶
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۱/۱/۲۴، (تفسیر سوره مریم)
موضوع: ایات ۶۰ تا ۶۳ (جلسه ۶)
إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلَا یُظْلَمُونَ شَیْئًا
مگر آنکه توبه کرد و ایمان آورد و عمل صالح کرد که آنان درآیند بهشت را و ستم نشوند چیزى را (۶۰)
الا من تاب …توبه از اسلام دروغ اجتماعی، میشود فرد، مسلمان فردی
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«اسلام، غریبانه آغاز شد و به زودی غریب خواهد شد؛ پس خوشا به حال غریبان.»
یکی از اصحاب پرسید:
«ای رسول خدا! غریبان کیستند؟»
رسول الله فرمودند:
«کسانی که وقتی مردم فاسد میشوند، نیکوکار و صالح باقی میمانند.»
-میزان الحکمه، جلد ۵، صفحه ۳۷۵
نکته (به دیگران نگاه نکنید، خودت تکلیف خودت را بدان و برو جلو)
غریبی اسلام یعنی اسلام فردی میشود و از حالت اجتماعی خارج میگردد
نکته، فاولئک یدخلون الجنه بشارت داد به مؤمنین میگوید ناراحت نباش پول دست اینها افتاده و…. آن کسی که داخل بهشت میشود شما هستید
امام صادق ع فرمودند: همانطور که انها آخرت شما را رها کردند، شما هم دنیای اینها را رها کنید.
فَأُولَٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ، در مقابل اتبعوا الشهوات است.
*مریم
جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ عِبَادَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّهُ کَانَ وَعْدُهُ مَأْتِیًّا
بهشتهاى جاودانى که وعده داد خداى مهربان بندگان خویش را پنهانى همانا بوده است وعده او آورده (۶۱)
در آیه بالا فرمود یدخلون الجنه…. یک بهشت را گفت ولی در اینجا گفت جنات عدن، یک بهشت نیست، جنات است برای هر مؤمن.
*الرحمن
وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
و آن را که بترسد جایگاه پروردگار خویش را در بهشت است (۴۶)
وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ
و در پایین دست آنها است دو بهشت (۶۲)
پایین دست آن هم دو بهشت است میشود ۴ باغ..
جنت عدن یعنی جنت استقرار و قرار.
انجا معنای خلود میدهد قرار گاه است،
اما غیب بعضی مفسرین می گویند به وعده برمی گرد که در ملکوت به بندگانش وعده کرده، اما اکثر مفسران می گویند، که به آن جنات بر میگردد، بهشتهایی که در غیب وعده کرده به بندگان،
در غیب وعده کرده که معلوم بشوند مؤمن و غیر مؤمن چه کسی است.
امیرالمؤمنین ع فرمودند یا دنیا غُرِّی غَیْرِی، ای دنیا برو دیگری را گول بزن، تو حریف علی و شیعیان علی نمیشوی. البته شیعه واقعی نه هرکس دم بزند
این قول پیامبر (ص) است که فرمود: ” چه بسا قاری قرآنی که قرآن او را لعنت میکند.
چه بسیار کسانی که دم از علی میزند و علی انها را لعنت میکند.
بالغیب در پنهان است، که معلوم شود که به وعده خدا ایمان دارد و چه کسی ندارد.
باید بالغیب، پوشیده باشد که ببیند که ایمان آوردهای یا نه؟
تمام ارزش ایمان به غیب است به ناپیدا ایمان دارند و آخرت نا پیدا است.
«إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ
گفتند پروردگار ما الله است و پای آن ایستادند.
روایت داریم، مؤمنین بالغیب، مومنان به مهدی عج هستند.
انه کان وعده ماتیا خداوند وعده داده، وعده ما آمدنی است، اگر ایمان داری مقاومت کن.
*مریم
لَّا یَسْمَعُونَ فیها لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فیها بُکْرَهً وَعَشِیًّا
نشنوند در آن جز درودى و ایشان را است روزیشان در آن بامداد و شب هنگام (۶۲)
سخن لغو یعنی بیهوده، نمیشنوند در آن مگر سلام
جنات عدن استقرار است انجا صحبت لغو نمیشنوند چون لغو یعنی نا استوار
اصلاً انجا صحبت بیهوده و حرف ناروا نیست.
آیه قران دستور میدهد با مردم بدرستی سخن بگویید
«یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا
اگر قولوا قولا سدیدا بشوید، وارد بهشت میشوید.
زبان شما بدرستی بچرخد.
یکی از عرفا میگوید به ملکوت راه پیدا کردم انجا هیچ سخن هزلی راه نداشت
اینجا لغو نمیشنوید مگر آنچه میشنوید سلام است
برای یکدیگر پیام صلح و حرف خوب بزنید و به یکدیگر انرژی بدهید.
گفته میشود پیامبر خدا (ص) همیشه در سلام کردن بر دیگران پیشی میگرفت و حتی مردم برای اینکه بتوانند زودتر به ایشان سلام کنند، پشت دیوار پنهان میشدند، اما پیامبر (ص) بهوسیله علم غیب خود، از حضور آنها آگاه میشد و باز هم در سلام سبقت میگرفت
*بُکْرَهً وَعَشِیًّا
بکره، ابتدای صبح و عشیا، ابتدای شب.
مگر در بهشت، شب و خوابیدن وجود دارد؟
آیه قران «لا یرون فیها شمسا و لا زمهریرا» در بهشت خورشیدی وجود ندارد.
خب اگر فقط صبح و شام غذا میدهند پس بقیه روز را روزه دارند.؟
خیر این غذای خاص است ابتدای صبح و ابتدای شب.
شب و روز در بهشت هست ولی نه مثل دنیا، اگر دارای شب و روز نبود، حساب و کتاب هم نداشت.
اقاجان فرمودند، بعضی از روایات سُکر آور است
امام صادق ع فرمودند، اَلنَّومُ أُخو الْمَوتِ، خواب برادر مرگ است، و چون در بهشت مرگ نیست پس خواب هم وجود ندارد، ولی شب و روز را درک میکنند
نعمات بهشت مثل، نعمات دنیاست ولی دنیا زجرآور است در نعماتش.
لهم رزقهم، این رزق خاص است برای صبح و شب انها می اید.
اگر دائم روز بود در بهشت خسته کننده میشد وشب خودش زیباییهای خودش را دارد البت شب بهشت با شب دنیا فرق میکند
*مریم
تِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا
این است آن بهشتى که ارث دهیم بندگان خود را آن کو بوده است پرهیزکار (۶۳)
ارث میدهیم، جناب ابن عربی میفرماید ۳ جور جنت داریم، اول جنت اعمال – جنات میراث ۳-جنات اختصاص، مخصوص بعضی افراد است، خصوصی به انها میدهد،
اینجا جنت میراث است و شرط دارد متقی باشند، شرط تقوی را آورده.
ارث مالی است که از کسی بدون زحمت میرسد این جنت هم همینطور است بدون زحمت بدست می اید چون متقی بوده خداوند ارث میدهد.
**سؤال این ارث از چه کسی میرسد؟ تمام مفسرین می گویند در بهشت جایگاههای مخصوص بعضی افراد است و چون انها به جهنم میروند ارث به این افراد متقی میرسد.
اما نظر بنده چیز دیگر است، چون از اهل جهنم که ارث نمیرسد به اهل بهشت، این ارث جنت از انعم الله علیهم میرسد
(می خور که عاشقی نه به کسب است و اختیار
این موهبت رسید ز میراث فطرتم)
از کجا به اینها ارث میرسد؟ از اولیاء الله ارث میرسد.
جناب ابن عربی در فصوص الحکم، آن کسی که وارث میشود، از حقیقت آدم و حضرت نوح و حقیقت ابراهیم ارث میبرند
در زیارت وارث میخوانیم
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ آدَمَ صَِفْوَهِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسى کَلیمِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللَّهِ اَلسَّلام عَلَیْکَ یا وارِثَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ عَلَیْهِ السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْن مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفى اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ عَلِی الْمُرْتَضى اَلسَّلامُ یَابْنَ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ خَدیجَهَ الْکُبْرى…
از باطن انها ارث میبرند. نه از ظواهر آنان
«العلما ورثه الانبیا، وارث علم انها هستند..
بایزید بسطامی، قلبم از پروردگارم حدیث میکند. حدثنی قلبی عن ربی
روایت: مؤمن دین خود را از خدا میگیرد. المومن اخذ دینه عن الله
تِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا، ارث از باطن انبیاء است نه ارث از اهل جهنم.
حدیث برزخی (وقتی در عالم رؤیا امام صادق ع فرمودند اگر کسی را مستعد بیابم قران را به یکباره به او تعلیم میدهیم، تلالوا)
مَن کَانَ تَقِیًّا، بسته به تقوی است.
جنت میراث مال کسی است که از گناه دوری کند.
دستور عمل اقاجان (علامه حسن زاده)
۱- واجبات را انجام بدهید وآن: در عمر خود یکبار اگرتوانستید به سفر حج بروید
دوم: سالی یکماه و آن روزه است و سوم عملی که هر روز انجام بدهید نماز خواندن پنج مرتبه است)
۲- از محرمات دوری کنید این خوب است و هر کسی به جایی رسید از این است
۳- شغل مشروع خود را محترم بدارید
این سه تا را انجام بدهید تا رستگار شوید.
و این میراث جنت مال کسانی هست که دارای تقوی هستند و از گناه دوری میکند
خدایا بحق خودت ما را میراث دار انبیاء قرارده، ما را جزو کسانی قرار بده که اهل قران و اهل ولایت هستند
الحمدلله علی الولایه