۹۹-۲-۲۳ تفسیر سوره طه جلسه ۸ آیه ۱۲۱-۱۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره طه (سه شنبه ۹۹/۲/۲۳)
فَأَکلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یخْصِفَانِ عَلَیهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّهِ وَعَصَیٰ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَیٰ
پس خوردند از آن، پس نمودار شد برای ایشان عورتهای ایشان و آغاز کردند گرد آوردند بر خود از برگهای بهشت و نافرمانی کرد آدم پروردگار خویش را پس زیانکار شد (۱۲۱)
فراموشی آدم برای چه چیز بود
عهد آدم چی بود!
ایا این بود که از این درخت نخورید ویا اینکه عهدش این بود که شیطان دشمن تو است؟!
دشمنی شیطان را فراموش کرد!
آیه قران: قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِی بِمَا نَسِیتُ وَلَا تُرْهِقْنِی مِنْ أَمْرِی عُسْرًا
گفت: مرا بر آنچه از یاد بردم، مؤاخذه مکن و در کارم به من سخت مگیر. (۷۳)
آدم نهی از خوردن گیاه را فراموش نکرد چون شیطان گفت مَا نَهَاکُمَا رَبُّکُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَهِ إِلَّا أَنْ تَکُونَا مَلَکَیْنِ أَوْ تَکُونَا مِنَ الْخَالِدِینَ.
خداوند آدم را بخاطر عصیانش مؤاخذ کرد نه بخاطر فراموشیش
قبل از خوردن از آن درخت شرمگاه انها پوشیده بود
نکته (انسانهای مشرک در اعمال مشرکانه خود آتش روشن میکنند دور آن می چرخند و برهنه میشوند.
چرا برهنه میشوند؟
آیه قران: گفت از این درخت بخور زشتیهای انها را به رخ انها بکشاند.
می خواهد نسل انسان را به خواری بکشد. و بگویید تو هیچ چیز نیستی.
شراب خوردن عقل انسان را زایل میکند و به طرف حیوانیت میبرد چون شرافت انسان به عقلش است.
غی یک معنای آن افتادن از مقام و از راه و از مرتبه است. و در مقابل رشد است قد تبین رشد من الغی
یک معنای آن نامیدی است شیطان به خداوند گفت رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ چون مرا نامید کردی من هم انسانها را از رسیدن به بهشت نامید میکنم.
نکته: ابلیس گناه کرد و عصیان کرد و آدم هم عصیان کرد چرا آدم ماند و او رانده شد؟ چون نیت آنها در عصیان متفاوت بود
ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَیهِ وَهَدَیٰ
سپس برگزید او را پروردگارش پس بازگشت بر او و هدایت کرد (۱۲۲)
حضرت آدم مجتبی است و برگزیده حق است.
چرا شیطان رجیم شد و آدم مجتبی؟
چون عمل یکیست و نیت در گناه فرق میکند.
آدم از روی اقتضای طبیعت عصیان کرد و از روی ادب فرمود ما بخود ظلم کردیم ما را ببخش ولی شیطان تکبر کرد و به خداوند گفت تو خواستی و بی ادبی کرد.
اجتبی یعنی جمع شدن و انسان بر اثر گناه قلبش پراکنده میشود و از خدا رویش بر میگردد.
خداوند آدم را جمع کرد اجتبی کرد و بر او توبه کرد.
توبه خدا به بندهاش چطور است؟
بعضی امور دو رو هستند مثل ذکر
فَاذْکرُونِیٓ أَذْکرْکمْ وَاشْکرُوا لِی وَلَا تَکفُرُونِ
پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و مرا سپاس گزارید و کفران نعمت نکنید. (۱۵۲) یک ذکر ما میگویم یک ذکر خدا برای بندهاش
مثل دعاست دعای بنده ادعونی …
و دعای خداوند استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم…
استجابت کنید خدا و رسول را هنگامی میخواند شما را (نماز بخوانید دعای خداست
و اگر نمازت را زود سر وقت خواندی دعای تو را اجابت میکند بزودی چون تو هم دعای خداوند را زود مستجاب کردی
توبه یعنی رو کردن بخداست
توبه عبد با اِلی می اید توبوا الی الله
توبه با علی میاید توبه خداست.
فتاب علیه
و خود خداوند او را هدایت کرد
نکته: هرجا در قران به پیامبری خطایی نسبت داده شده پشت سر آن توبه و جبران آن آمده مثلاً حضرت موسی مشت زد یک نفر را کشت… قَالَ رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی فَغَفَرَ لَهُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِیعًا بَعْضُکمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا یأْتِینَّکم مِّنِّی هُدًی فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَای فَلَا یضِلُّ وَلَا یشْقَیٰ
گفت فرود شوید از آن همگی گروهی از شما گروهی را دشمن تا گاهی که بیاید شما را از من رهبری پس آنکه پیروی کند راهنمایی مرا نه گمراه شود و نه رنج برد (یا بدبخت شود)(۱۲۳)
این هبوط چه نوع هبوطی است تبعید یا سیادت!
جناب ابن عربی (این هبوط سیادت است چون قبل از ان خدا برگزید برای او توبه کرد و هدایت کرد)
آدم را فرستاد بر زمین تا حجت خدا باشد.
با نزول او عداوت هم نزول پیدا کرد.
فرزندان آدم باهم دشمنی کردند برادرش را کشت
و دشمنی برادران یوسف با او …
این دشمنی بخاطر تضاد است (فقیر و غنی، جاهل و عالم، شب و روز، و تضاد لازمه این عالم است چون هر چیز با ضدش خودش شناخته میشود
کلام عرفا (اگر تضاد نبود دوام فیض در این عالم میسر نمیشود) لولا التضاد ما صح دوام الفیض عن المبدأ الجواد
اگر سکون بود فیض نازل نمیشود چون تضاد باعث فعل و انفعال است.
اقتضای این عالم دشمنی است.
چند تا نکته (اگر هدایت من سراغ شما آمد
ممکن است کسی در عمرش چشمش به یک ولی خدا نخورده باشد.
روایت: آخر زمان حق را ندیدهاند به گوش انها نخورده وارد بهشت میشوند.
گاهی وقت هدایت الهی به دست یک انسان
گاهی وقت بوسیله یک آیه قران است.
گاهی وقت جذبه الهی است.
روایت در اینجا هدایت ولایت ائمه و ال الله است
کسیکه دنبال ولایت ائمه برود نه در دنیا و نه در آخرت شقی نمیشود.
در شبهای قدر با فضلیترین کار کسب علم است.
در علوم بالاترین علم قران است.
هیچ علمی به شیرینی قران نیست.
قران دریای مواجی است که ظاهر زیبا و باطن او ژرف و عجایب او پایان ناپذیر و قران عِدل امام است.
یک امام داریم در خانههاست و ان قران است
رسول الله فرمود: دوتا چیز گرانبها بین شما میگذارم عترتم و قرانم
(پیروی از عترت و قران ولا غیر)
و قران همان امامست که در دست ماست.
امیرالمومتین ع در بالای منبر غر میزد …دوتا برادر امدند ما خدمت شما هستیم و…امام فرمود آنچه من میخواهم کجا شما کجا…
امیرالمؤمنین انسان با معرفت به ولایت را خواستار بود
الحمدالله علی الولایه