۱۴۰۰-۵-۹ شرح عیون عین ۴۰ جلسه ۲۷۱
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع” شرح عین ۴۰ بحث تناسبات
نسبت بین قوا و مدرکات بحث به مناسبت اشیاء این عالم کشیده شده
۷-حقایق اشیاء در حضرت علمی بسیط است، بنابراین انها را به نحو تعینشان در حضرت علمی جز، با احدیت خود ادراک نمیکنیم.
یعنی انها در مرتبه احدی هستند و آنجا ترکیب راه ندارد ،
عارف بخواهد اشیاء الهی را به نحو انجا درک کند باید با احدیت خودش درک کند.
معقولات با چشم ادراک نمیشود ولی با عقل درک میشود. پس هر ادراکی قوه خود را میطلبد
هر قوه ای مدرکات خاص خودش را دارد.
طرف باید از کثرت خودش به وحدت خودش برسد که معقولات را بتواند درک کند.
بسیط را جز بسیط درک نمیکند.
بحث اتحاد عاقل به معقول هم این را میگوید، در یک مرتبه و رتبه باشند برای اتحاد.
۸-شی در شیء دیگر جز با نسبتی که بین این و ان برقرار میشود تاثیر نمیکند زیرا همین نسبت است که مقتضی لزوم اثر است…
کلمه قبلی در مورد ادراک و این در مورد تاثیر است.
باید یک نسبتی باشد بین اینها تاثیر ببیند از او، زیرا همین نسبت است که مقتضی لزوم اثر است،
در این عالم بین تاثیر و تاثر باید نسبت باشد.
سوال چرا به پیامبر وحی میشود ؟
در این عالم هر کسی برایش استعداد حاصل شود افاضه صورت می گیرد.
۹-در مفتاح الغیب قونوی امده است، هیچ چیزی، دیگری را بدون مناسبت طلب نمی کند و این مناسبت امر جمع کننده بین اندو و هر دو در وی مشترکند به گونه ای که باعث رفع امتیاز است و نه امتیاز را به کلی بردارد.
هر دو یک چیز مشترک دارند که باعث جمع شدن انها میشود.
تعلیقه (کسی با انسان کامل فقط در سخاوت اشتراک دارد و یا مثلا با رسول الله یا امام در معرفت اشتراک دارد و دنبال امام میرود و در چیزهای دیگر مثل امام نیست
در مورد بنی امیه در زیارت عاشورا
فی کل موطن و موقف وقف فیه نبیک صلی الله علیه
به لسان رسول الله لعنت شدند در هر موطنی که رسول الله ایستاده. چرا؟ چون در هیچ امری با رسول الله اشتراک نداشتند
شیر را بچه همیماند بدو.
تو به پیغمبر چه میمانی بگو
به اندازه شباهت به رسول الله با او محشور میشود چون رفع امتیاز میکند.
کسیکه یک ذره با رسول الله اشتراک داشته باشد اهل نجات میشود.
بحث عرفانی ” بحث ابدار ، جناب ابن عربی در فتوحات فرمود، بدر ان ماه کامل است، ماه از خودش نور ندارد و هر چه نور می گیرد از خورشید است و نور خورشید را به دیگران نشان می دهد ، لذا فانی در رسول الله است، اینها انسانهای کامل هستند احکامی دارند که مثلا وقتی دیده میشوند انگار رسول الله را دیده و جناب ابن عربی می گوید اینها همیشه هستند .
شب بدر همه ماه نورانیست ، از نفس انها تعینی نمانده اما به اندازه خودشان نور افکنی می کنند همان هم ، همه نور الله است منیت ندارند.
جناب ابن عربی در فکوک این بحث را مطرح می کند یک عارف یک ولیی یک پیامبر را در خواب می بینید یا در بیداری باروح او ملاقات میکند بدون اینکه خودش بخواهد چرا این شخص را میبیند ودیگری را نه؟
این براثر مناسبت است
روایت در قیامت مرگ را بصورت گوسفند سیاه و سفید می اوردند و حضرت یحیی ذبح میکند چرا حضرت یحیی
و این تناسبها یا ذاتی است یا رتبه ای است در رتبه ای قرار می گیرد یا در مرتبه ای که تناسب حال است در ان حال نسبت پیدا می کند با ان شخص
دلت را با دل من اشنا کرد
نه من کردم نه تو کردی خدا کرد
احادیث تعارف ارواح:
امیرالمومنین ع از رسول الله ص روایت کرده ، ارواح لشگر لشگر هستند ، ان ارواحی که در ان عالم اشنایی داشته در اینجا با هم انس می گیرند اگر انجا همدیگر را نشناسند اینجا هم از همدیگر بدشون میاد.
۱۰- چیزی که مجهول مطلق نمی باشد
کلام معلم اول ، بدن طفل از چه چیز ساخته شده ایا از رطوبت مرد یا زن؟ گر چه مخلوط میشود جسم را رطوبت زن ایجاد می کند و منی مرد مبدایی برای روح و جسم است.
مردان قائم بز زنان هستند چرا؟ روح فرزند از پدر است.
اسمان مرد و زمین زن در خرد
ان چه ان انداخت این می پرود
۱۱- قیصری فرمود: هیچ مدرکی چیزی را ادراک نمی کند مگر به لحاظ ان چه از مدرک در وی می باشد ، چنان که در قواعد تحقیق مقرر است.
نتیجه اخلاقی از تمام این مطالب
اگر میخواهی افاضه صورت بگیرد باید نسبتی بین تو و ان حقایق بر قرار بشود.
… به هوس راست نیاید و به تمنی نشود کاندر این راه بسی خون جگر باید خورد
یک عمر انسان باید کار کند تا بگوید وارد شد برقلبم و..
هر چه مراقبت بیشتر و دوری از گناه بیشتر افاضات بیشنر
در اخرت حشر انسان با اولیاء به اندازه نسبتی استکه با انها پیدا می کند .
به فرموده یکی از بزرگان ، حتی بعضی ها هم اهل بهشت هستند ولی ۱۰۰ صد سال یک بار با رسول الله ملاقات میکند
بالاترین لذت بهشت نگاه کردن به وجه رسول الله و امامان و اولیاء خداست .
در انطرف مجالس زیارت هست بعضی ها هر ماه یکبار زیارت رسول الله ….بعضی ها هر ماه یکبار و بعضی ها هر هفته و بعضی ها دو روز یکبار بعضی ها هر روز وووووو
باید که تا چه اندازه تناسب باشد
در نحوه زندگی اعتقادات و اخلاق و رفتار …باید نسبت بر قرار شود
ترک گناه مناسبت را تقویت می کند قوه شهویه و غضبیه را کنترل کند.
روایت ، در مورد روح الایمان پیوسته با مومن ارتباط دارد از انجا تائید میشود این کار را انجام بده یانه ووو تا وقتیکه مومن دچار زنا شود این رابطه قیچی میشود ، حالا توبه کند پذیرفته شود و تا چه اندازه ارتباط بر قرار شود ووو
الحمدلله علی الولایه