بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۰/۴/۳ اصول کافی
بحث بداء
بداء یک اعتقاد و یک معرفت است، چطور است که میفرماید خداوند پرستش نشده بچیزی مانند بداء؟ ،بدا که، نماز و روزه، عبادت نیست
چیزیکه مقدمه عبودیت است معرفت است.
در ذیل ایه
الذاریات
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
ﻭ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻨﺪ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ;(۵۶)
روایت شده! ای لیعرفون
باید بشناسند و بعد بندگی کنند.
اصل بندگی معرفت است.
در تحف العقول ، از امام صادق ع
در مورد ایمان بخدا می فرماید، طرف باید بداند به چیزی ایمان بیاورد
توحید معرفت به حجت خداست در روی زمین.
حدیث امام رضا ع،
کَلِمَهُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها
بوسیله حجت خدا به توحید میرسیم
عبودیت زیر سر اعتقاد درست است.
روایت بعضی از شیعیان زیاد صدقه میدهند و بعضی زیاد نماز میخوانند و بعضی اهل ذکر ووو اما افضل ایشان آنکه معرفت و علمش بیشتر است
نماز و روزه مراسم عبودیت است و بندگی است،
پس اعتقاد به بدا بالاترین مرتبه عبودیت است
در آیات قران نشان می دهد انبیاء خدا از بداء خبر ندارند.
مثلا در داستان حضرت ابراهیم و ذبح اسماعیل …خود حضرت ابراهیم هم ان بداء را نمی دانست که چیست؟ که بداء شده و ذبح قوچ متحقق گردید
در اخر سوره یوسف ع
حَتَّىٰ إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّیَ مَن نَّشَاءُ وَلَا یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ
[ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﺪﻧﺪ ] ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . [ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ] ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ .(١١٠)
صبر وقتی میشود که ندانی ، وقتی بدانی دیگر صبر نیست.
حدیث(۸)امام صادق ع، می فرماید،خداوند دو علم دارد علم نهفته که فقط خدادمیداند وبدا از آنست و علمی که به فرشتگان و پیامبرانش خداوند یاد داده است که ما از ان علم اگاهیم ،
پرتاب حضرت ابراهیم در اتش…….
بداء در سختیها حاصل میشود.
اگر پیامبران میدانستند، نمی گفتند، متی نصرالله! کجاست نصرت خدا ؟
علم بداء را حتی ملائکه هم نمی داند چه چیز می خواهد پیش بیاید.
حضرت ایوب چقدر بلا خورد و ……
ولی می دانست فرج حاصل میشود
یک کدی اقاجان مرحمت فرمودند به یاد داشته باشید
فرمودند کِی مال بنده نیست.
، کی برای من فرج حاصل میشود؟ نهایت التماس کن به خدا عنایت کن، کی عنایت میکنی مال بنده نیست مال سلطان است .
انبیاء نمی دانند که چوقت نصرت می اید که میگویند متی نصرالله.
اقا امام عصرعج می اید اما کی؟ …علم ان نزد بنده نیست بداء هم ندارد. و وای بحال کسیکه وقت تعین میکند
حدیث(۹) امام صادق ع ، بداء برای خدا حاصل نمیشود در چیزی مگر قبل در علم خدا بودع است.
الله خالق کل شیء است ،
هر بداء که هست قبلا در علم الهی بوده.
وَبَدَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ
بداء مال خدا نیست مال بنده است.
که بداء من الله است، و بداء لهم من الله
اشکار شد برای،انان از جانب خدا
حدیث (۱۰)امام صادق ع همانا بداء نسبت به خداوند سر چشمه اش نادانی نیست
این عالم اصلا ظهور علم خداست.
حدیث(۱۱) امام صادق ع،
پرسیدم از امام صادق ع ایا ممکن است امروز چیزی تحقق یابد که دیروز در علم خدا نبوده باشد فرمود؟ نه
(اگر اینطور باشد در علم خدا جهل پیدا میشود و علم خدا حادث میشود.)
کسیکه این را بگوید خدا خوارش می کند که امروز خدا چیزی بگوید که دیروز نمی دانسته
گفتم اقا نظر شما چیست ؟ انچه بوده و خواهد بوده تا روز قیامت ایا در علم خدا نیست ؟فرمود بعد و قبل از اینکه خلق را ، خلق کند می دانست
اینها مال زمان است ، خداوند ورای زمان است، زمان بر خدا نمیگذرد خداوند محیط بر تمام قطعات زمان است.
حدیث(۱۲) از امام صادق ع ، اگر مردم میدانستند چه پاداشی در اعتقاد به بداء هست از سخن گفتن در باره ان سستی نمی کردند.
بعضی چیزها اجر دارد گفتن ان .
چون فرمود خدا بچیزی مثل این پرستش نشده است.
در مورد حضرت نوح ع” شکایتهای او از مردم درقرآن بخوانید
و در اخر اینطور دعا کرد
وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّارًا
ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﮕﺬﺍﺭ
اقا جان در الهی نامه دارد
ا … الهى بر سر نوح نجى چه آوردند که تا رَبِّ لاَ تَذَر گفت
علت عذاب را اینگونه گفت خداوند ، کذبوا عبدنا وقالوا مجنون وازدجر
تکذیب کردند بنده مارا و عذاب دادند و زجر دادن او را
روایت بعد از نفرین نوح ع جبرییل امد خرمائی را اورد وگفت هسته را بکار وقتی این درخت شد وبار داد از میوه آن بخوری دعایت مستجاب میگردد…..وتا سه بار این
بحث بداء
بداء یک اعتقاد و یک معرفت است، چطور است که میفرماید خداوند پرستش نشده بچیزی مانند بداء؟ ،بدا که، نماز و روزه، عبادت نیست
چیزیکه مقدمه عبودیت است معرفت است.
در ذیل ایه
الذاریات
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ
ﻭ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻨﺪ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ;(۵۶)
روایت شده! ای لیعرفون
باید بشناسند و بعد بندگی کنند.
اصل بندگی معرفت است.
در تحف العقول ، از امام صادق ع
در مورد ایمان بخدا می فرماید، طرف باید بداند به چیزی ایمان بیاورد
توحید معرفت به حجت خداست در روی زمین.
حدیث امام رضا ع،
کَلِمَهُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها
بوسیله حجت خدا به توحید میرسیم
عبودیت زیر سر اعتقاد درست است.
روایت بعضی از شیعیان زیاد صدقه میدهند و بعضی زیاد نماز میخوانند و بعضی اهل ذکر ووو اما افضل ایشان آنکه معرفت و علمش بیشتر است
نماز و روزه مراسم عبودیت است و بندگی است،
پس اعتقاد به بدا بالاترین مرتبه عبودیت است
در آیات قران نشان می دهد انبیاء خدا از بداء خبر ندارند.
مثلا در داستان حضرت ابراهیم و ذبح اسماعیل …خود حضرت ابراهیم هم ان بداء را نمی دانست که چیست؟ که بداء شده و ذبح قوچ متحقق گردید
در اخر سوره یوسف ع
حَتَّىٰ إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّیَ مَن نَّشَاءُ وَلَا یُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِینَ
[ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺮﺩم ﻫﻢ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﺪﻧﺪ ] ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . [ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ] ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ .(١١٠)
صبر وقتی میشود که ندانی ، وقتی بدانی دیگر صبر نیست.
حدیث(۸)امام صادق ع، می فرماید،خداوند دو علم دارد علم نهفته که فقط خدادمیداند وبدا از آنست و علمی که به فرشتگان و پیامبرانش خداوند یاد داده است که ما از ان علم اگاهیم ،
پرتاب حضرت ابراهیم در اتش…….
بداء در سختیها حاصل میشود.
اگر پیامبران میدانستند، نمی گفتند، متی نصرالله! کجاست نصرت خدا ؟
علم بداء را حتی ملائکه هم نمی داند چه چیز می خواهد پیش بیاید.
حضرت ایوب چقدر بلا خورد و ……
ولی می دانست فرج حاصل میشود
یک کدی اقاجان مرحمت فرمودند به یاد داشته باشید
فرمودند کِی مال بنده نیست.
، کی برای من فرج حاصل میشود؟ نهایت التماس کن به خدا عنایت کن، کی عنایت میکنی مال بنده نیست مال سلطان است .
انبیاء نمی دانند که چوقت نصرت می اید که میگویند متی نصرالله.
اقا امام عصرعج می اید اما کی؟ …علم ان نزد بنده نیست بداء هم ندارد. و وای بحال کسیکه وقت تعین میکند
حدیث(۹) امام صادق ع ، بداء برای خدا حاصل نمیشود در چیزی مگر قبل در علم خدا بودع است.
الله خالق کل شیء است ،
هر بداء که هست قبلا در علم الهی بوده.
وَبَدَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ
بداء مال خدا نیست مال بنده است.
که بداء من الله است، و بداء لهم من الله
اشکار شد برای،انان از جانب خدا
حدیث (۱۰)امام صادق ع همانا بداء نسبت به خداوند سر چشمه اش نادانی نیست
این عالم اصلا ظهور علم خداست.
حدیث(۱۱) امام صادق ع،
پرسیدم از امام صادق ع ایا ممکن است امروز چیزی تحقق یابد که دیروز در علم خدا نبوده باشد فرمود؟ نه
(اگر اینطور باشد در علم خدا جهل پیدا میشود و علم خدا حادث میشود.)
کسیکه این را بگوید خدا خوارش می کند که امروز خدا چیزی بگوید که دیروز نمی دانسته
گفتم اقا نظر شما چیست ؟ انچه بوده و خواهد بوده تا روز قیامت ایا در علم خدا نیست ؟فرمود بعد و قبل از اینکه خلق را ، خلق کند می دانست
اینها مال زمان است ، خداوند ورای زمان است، زمان بر خدا نمیگذرد خداوند محیط بر تمام قطعات زمان است.
حدیث(۱۲) از امام صادق ع ، اگر مردم میدانستند چه پاداشی در اعتقاد به بداء هست از سخن گفتن در باره ان سستی نمی کردند.
بعضی چیزها اجر دارد گفتن ان .
چون فرمود خدا بچیزی مثل این پرستش نشده است.
در مورد حضرت نوح ع” شکایتهای او از مردم درقرآن بخوانید
و در اخر اینطور دعا کرد
وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّارًا
ﻭ ﻧﻮﺡ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﮕﺬﺍﺭ
اقا جان در الهی نامه دارد
ا … الهى بر سر نوح نجى چه آوردند که تا رَبِّ لاَ تَذَر گفت
علت عذاب را اینگونه گفت خداوند ، کذبوا عبدنا وقالوا مجنون وازدجر
تکذیب کردند بنده مارا و عذاب دادند و زجر دادن او را
روایت بعد از نفرین نوح ع جبرییل امد خرمائی را اورد وگفت هسته را بکار وقتی این درخت شد وبار داد از میوه آن بخوری دعایت مستجاب میگردد…..وتا سه بار این
اتفاق افتاد هربار حدود ۱۵ سال
بعد از ان ۷۰ نفر با ایمان و خالص روی اعتقاد خود ماندند.
امیرالمومنین در مورد امام عصر عج فرمودند، کسیکه در زمان غیبت بر اعتقاد خود درمورد امام زمان عج محکم پای بند باشد در قیامت در رتبه من محشور میشود.
الحمدلله علی الولایه
بعد از ان ۷۰ نفر با ایمان و خالص روی اعتقاد خود ماندند.
امیرالمومنین در مورد امام عصر عج فرمودند، کسیکه در زمان غیبت بر اعتقاد خود درمورد امام زمان عج محکم پای بند باشد در قیامت در رتبه من محشور میشود.
الحمدلله علی الولایه
۳/۵ - (۵ امتیاز)