ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱۱-۲۵ ولادت حضرت عباس

بسم الله الرحمن الرحیم

چهارشنبه-۱۴۰۲/۱۱/۲۵، اعیاد شعبانیه

موضوع: زنده نگه داشتن یاد امامان با مراسم….

اعیاد شعبانیه را تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم خدمت امام عصر عج و همه شیعیان و محبان اهل بیت عصمت وطهارت بعضی از مراسم را باید خیلی پاس داشت و بزرگ داشت.

گاهی وقت آش درست می‌کند آش و سمنو به عنوان مثلاً سمنوی خانم فاطمه زهرا س و بعضی‌ها مسخره می‌کنند که مگر در این مورد روایت داریم؟! نه هیچ روایتی نداریم؛ ما بااین کار یاد خانم فاطمه زهرا ع را زنده نگه می‌داریم چون اگر چیزی ذکر نشود فراموش می‌شود.

چرا قضیه امام حسین ع تا الآن زنده مانده است چون از زمان شیخ مفید هزارو اندی سال پیش در بغداد بازارها تعطیل می‌شد و شیعه و سنی عزاداری می‌کردند واگر این کار را نمی‌کردند به دست فراموشی سپرده می‌شد. در کتاب‌ها نوشته شده است اما فراموش می‌شد.

مخصوصاً بعضی از اعیاد خیلی مؤکد است مثل غدیر خم که باید داد زد همانطور که عاشورا باید خیلی در عالم داد زد؛ باید زنده نگه داشت.

باید این اعیاد زنده نگه داشته بشود. ضمناً جدیداً یک موجی راه انداختند در فضای مجازی و این کلیپ‌هایی که درست می‌شود که کربلا خرافات است و یک عمر به ما دروغ گفتند و یکسری آدمی که تحقیق ندارند و مطالعه ندارند و داستان عاشورا را نمی‌دانند اینها را باور کردند! البته آنهایی که می گویند خرافات است؛ بله بعضی نکات را درست می گویند، حاشیه‌هایی هستند در هر واقعه ایی که انسانها درست می‌کنند همان داستان یک کلاغ چهل کلاغ است اما داستان عاشورا که اتفاق افتاده است اصل قضیه کربلا ثابت است که سر جایش هست که امام و نوه پیامبر ص را محاصره کردند کسی که درشان او آیه تطهیر نازل شد؛ سر بریدند و شهید کردند و خانواده‌اش را به اسارت گرفتند آیا بدست کفار شهید شد؟؟!!! نه بدست مسلمان‌ها کشته شد آن موقع خلیفه چه کسی بود؟ ولی امر مسلمین چه کسی بود؟ حالا آب را سه روز بستند یا دو روز بستند فرقی نمی‌کند! می گویند خرافات است که می‌خواهند مقدسات ما را از ما بگیرند.

چون شیعه دست آویز دارد اما بعضی‌ها دست آویز ندارند * وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَى* کفار مولی و آقا و صاحب ندارند؛ پناهگاه ندارند شیعه پناهگاه دارد هزاری هم که آدم بدی باشد پایش بیفتد می‌گوید یا امام حسین ع یا قمر بنی هاشم ع

داستان مردی از شیعیان که شرب خمر کرده بود و مست خراب بود در کوچه‌های مدینه و دید امام رضا ع دارند به طرفش می‌آیند و از خجالت رویش را برگرداند تا امام را نبیند و امام ع فرمود: در هیچ حالتی رویت را از ما بچه‌های فاطمه بر نگردان؛ تو مولی داری آن‌هایی که مولی ندارند صاحب ندارند آقا ندارند نمی‌دانید چقدر در مشکلاتشان بدبخت‌اند کجا برود به چه کسی پناه ببرد!

روایت: آخر الزمان عده‌ای بدون اینکه حق را بشناسند اهل نجات می‌شوند! چون علما سکوت می‌کنند و جاهلان به نطق در می‌آیند لذا حجت بر مردم تمام نمی‌شود و حجت هم که تمام نشود خداوند مردم را عذاب نمی‌کند.

این قانون الهی است که می‌فرماید: ما هیچ روستایی را عذاب نکردیم مگر اینکه قبل از آن رسول و پیامبر فرستادیم که آقا گناه نکنید و یا این کار زشت است و…

روایت: دوره غیبت امام عج سخت‌ترین دوره است. مخصوصاً که این آخر که نزدیک می‌شود به دوره ظهور که علائم آن در روایات آمده است…

روایت: ۱۸ نفر از خانواده من در کربلا به شهادت رسیدند که در روی زمین مثل آنها نبود (در آن زمان)

روایت: این روایت بالاتر است از رسول خدا ص که فرمودند: (۹) نفر از اولاد من در کنار فرات دفن می‌شوند که اولین و آخرین به رتبه آن‌ها نمی‌رسند این (۹) نفر جزو آن ۱۸ نفرند ودر دل آن ۱۸ نفرند و دایره تنگ‌تر می‌شود قمر بنی هاشم کجای این نه نفر است؟!!!

حدیث: امام سجاد ع فرمودند: وَإنَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَهٌ فی الجنه یَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ) برای عمویم عباس درجه ایی است در بهشت که تمام شهیدان به آن غبطه می‌خورند و استثنا هم نیاورد. چه افقی و مقامی دارد؟

آیا به خاطر اینکه پسر امیرالمؤمنین ع است؟ خیر. امیرالمؤمنین ع چندین پسر دیگر داشت قمر بنی هاشم یک چیز دیگر است و ایشان این مقام را دارد و بخاطر زور بازویش هم نیست.

در زیارتنامه ایشان داریم که: حضرت عباس ع نافذالبصیره بود ، نافذالبصیره یعنی چه؟

شخصی نقل می‌کند از کسی که می‌گوید “دیدم قمر بنی هاشم ایستاده امام حسین هم ایستاده نوری از چشمان قمر بنی هاشم می‌تابد می‌رود می‌رود و می‌رسد به امام حسین ع مثل چراغ قوه که می‌اندازید یک جا؛ در مقابل قمر بنی هشم خیلی چیزهایی بود خانه، همسر، پول ووو بود و خودش هم بود منیت خودش. اما نور از همه این‌ها رد می‌شد می‌رسید به امام حسین ع”

یعنی هیچکدام از اینها مانع نمی‌شد که نور برسد به امام حسین ع بعضی هستند پای پول و خانه و… وسط می‌آید امام یادش می‌رود.

اما قمر بنی هاشم نفوذ داشت که از روی همه شما رد می‌شوم فقط حسین! هرچه امامم می‌گوید نافذالصیره یعنی این؛ نگاهش را از امامش بر نمی‌دارد.

در جنگ امیرالمؤمنین ع به فرزندش گفت (تزول الجبال ولا تزل) کوه‌ها حرکت کردند تو حرکت نکن این فقط در جنگ نیست و گاهی طرف بخاطر پول از موضع خودش عقب می‌رود … قمر بنی هاشم چون فانی در اباعبدالله بود و غیر امام حسین را نمی‌دید نمی‌خواهد ببیند و امیرالمؤمنین ع تربیتش کرده بود که باید با امامت چگونه باشی فکر نکنی برادرت است یوسف ع هم برادرانش برادر بودند!!!! اما نفهمیدند یعنی چه! به برادری که نیست انفاقا نزدیکان حسادت می‌کنند آن نزدیکی که حرمت نگه می‌دارد خیلی معرفت دارد.

در قرب ادب داشتن در نزدیکی ادب نگه داشتن رعایت کردن خیلی مهم است

نافذ البصیره: نافذ است نفوذ دارد فقط به امامش نگاه می‌کند بقیه مهم نیست چه می گویند این است که قمر بنی هاشم می‌شود قمر بنی هاشم

حدیث: امام معصوم ع می‌فرماید: اولیاء دو دسته‌اند: ۱- اولیای تابع ۲- اولیای متبوع

اولیای متبوع یعنی تبعیت شده، کسی است که دیگران از او تبعیت می‌کنند

اولیای تابع آنهایی که دنبال دیگری راه میروند و حرکت می‌کنند. مثلاً رسول الله ص متبوع بود خودش از هیچکس تبعیت نمی‌کند؛ قل إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَىٰ الیّ

اما امیرالمؤمنین ع تابع رسول الله ص بود

فرمود: أنا عبد من عبید محمد ” (صلى الله علیه وآله) من بنده ایی از بندگان رسول الله ام، با همه مقامی که داشت فانی در رسول الله بود.

امیرالمؤمنین ع معلم قمر بنی هاشم است. امامی که معصوم است امامی که پیغمبر ص اورا مشخص کرده است شیعه کسی است که دنبال امامش حرکت می‌کند

ولیّ تابع آنکسی است که دنبال امامش می‌رود.

قمر بنی هاشم ولیّ تابع است و این در تابعیت مقامش بلند می‌شود.

قمر بنی هاشم اگر از زیر سایه امام حسین ع بیرون می‌آمد دیگه قمر بنی هاشم نبود!

زیر علم امام حسین ع کسی هستی سرت می‌خورد به طاق آسمان

آقاجان در الهی نامه: الهى سر در راه سردار دادن آسان است و دل بدست دلدار دادن مشکل (دشوار)، که آن جهاد اصغر است و این جهاد اکبر

روایت در مورد یاران امام زمان عج: یاران ایشان آنقدر مطیع هستند نسبت به ایشان که از کنیز که از آقای خودش اطاعت می‌کند مطیع‌تر هستند.

نکته: همانطوری که رسول الله ص فرمودند:

((انا مدینه العلم وعلی باب‌ها))

که من شهر علمم علیم در است

درست این سخن قول پیغمبر است

باب علم رسول الله ص امیرالمؤمنین ع است کسی بخواهد به رسول الله ص برسد یا از رسول الله ص چیزی بگیرد دَر ایشان است

رسول الله ص می‌دهد واز طریق امیرالمؤمنین ع بدستت می‌رسد

باب الحسین هم قمر بنی هاشم است

امام حسین ع که بذل و بخشش اصلاً عجیب است بابش قمر بنی هاشم است

از طریق ایشان عنایت می‌کند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.