ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۷-۱۰ شب میلاد پیامبر اکرم ص

بسم الله الرحمن الرحیم

📆دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰ شب میلاد پیامبر اکرم ص

وامام جعفر صادق ع

⬅️موضوع: شب میلاد حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (ص)

شب میلاد حضرت خاتم الانبیا به همه عالم و به همه انسانها تبریک و تهنیت عرض کنیم چرا که ایشان رحمت للعالمین است. رحمت برای همه عالمیان.

🌹خاتم الانبیاء در شهر مکه در سال عام الفیل در ماه ربیع الاول حالا ۱۲ یا ۱۷ ربیع الاول که شیعیان قائل‌اند به روز ۱۷ ربیع الاول و اهل سنت خیلی محکم و مستحکم ندارند که ۱۲ ربیع الاول باشد اما بعضی گفتند ۱۲ ربیع الاول است. در همان سالی که ابرهه برای خراب کردن خانه کعبه با لشگر فیل سوارش هجوم می‌آورد و بدین ماجرا در سوره فیل در سوره فیل اشاره است.

این مطالب باید ذکر شود؛ اگر باز گو نشود یواش یواش فراموش می‌شود. اینکه در غدیر خم رسول اکرم ص امیرالمؤمنین ع را معرفی کردند فرمودند حاضران به غائبان اعلام کنند نسل به نسل پدران به فرزندانشان بگویند تا این قضیه فراموش نشود.

پدرشان عبدالله فرزند عبدالمطلب فرزند هاشم فرزند عبد مناف و مادرشان هم آمنه است.

🌹تولد نبی اکرم ص همراه با آیات و نشانه‌هایی بود واین امری نیست که مختص ایشان باشد، بدنیا آمدن همه انبیاء علامات و نشانه‌هایی داشت.

🧿بحث انبیاء با اولیاء متفاوت است. ولایت مخفی است. ولایت مظهر اسم الباطن است به خلاف انبیاء که نبوت مظهر اسم الظاهر است لذا رسول باید برود در خانه مردم ابلاغ کند که مردم من فرستاده خدا هستم.

باید برود سراغ مردم اما هیچ ولی خدایی نمی‌گوید من ولی خدا هستم ولایت باید مخفی باشد به همین دلیل نبوت و رسالت همراه آیات و معجزات است و یکسری معجزات که از انبیاء و رسولان سر می زند ‌و البته باز غیر از آیات است که از آنان صادر می‌شود. معجزه امری است که بدان، ادعای نبوت هم می‌شود. مردم بر ادعای پیامبری، درخواست معجزه می‌کنند و پیامبر برای اثبات نبوت خود، معجزه نشان می‌دهد تا ادعایش را ثابت کند.

اما آیات چیست؟ مردم از آن نبی یا ولیّ، نشانه‌هایی را بدون درخواست از او می‌بینند مثلاً نقل شده است پیامبر اکرم ص وقتی از جایی عبور می‌کرد هر مریضی در آن محله بود دردش آرام می‌شد که حتی بلند می‌شدند می‌گفتند چه کسی دارد رد می‌شود که دردم آرام شده است می‌گفتند محمد امین دارد عبور می‌کند.

این‌ها معجزات نیست. آن آیات و علاماتی است که وقتی طرف در نزدیکی آن ولی و نبی است می‌بیند.

حضرت عیسی ع هم همین طور بود.

چند نفر دانشمند ایرانی پیش بینی کرده بودند در طرف یهودیه که الان منطقه اورشلیم است، پیامبری متولد می‌شود. همینطور تولد حضرت موسی ع که فهمیدند چرا فرعون بچه‌ها را می‌کشد پسر بچه‌های بنی اسرائیل را می‌کشت چون گفته بودند علائم نشان می‌دهد یک نفر می‌خواهد متولد بشود دشمن شماست و شما را نابود می‌کند. برای تولد نبی اکرم ص هم علائمی بود و یکی از علایم شهر ماست. ساوه دریاچه‌ای داشت خیلی عظیم بود. این سید الغار است. چون در باب ورودی غار مدفون است از آنجا دریاچه شروع می‌شود تا قم.

حضرت علامه آقا جان روحی فداه در مورد قم فرمودند: قم در کنار دریاچه ساوه بوده است یعنی یک دریاچه عظیمی بوده کشتیرانی می‌شده و آب پرستان میترائی دریاچه را می‌پرستیدند و یکی از مظاهر شرک بود و یکباره این دریاچه فرو کش می‌کند. و علائم دیگر اینکه آتشکده فارس که روشن بوده خاموش شد و دیگر نمی‌توانند روشن کنند.

و طاق کسری ۱۴ کنگره‌اش تخریب می‌شود و همه آن بت‌های عالم که قابل حمل ونقل بوده با صورت به سجده به زمین می افتند و پادشاهان عالم در آن روز تولد، خشکشان می زند. نمی‌توانستند چیزی بگویند و حرفی بزنند یک علائمی که در عالم بوقوع می‌پیوندد که مردم متوجه می‌شدند یک اتفاقی افتاده است و مخصوصاً که انبیای گذشته بشارت داده بودند به آمدن خاتم الانبیاء و این در خود قرآن کریم ذکر شده است مثلاً در سوره:

🕋 الصف: وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاهِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُّبِینٌ

ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻦ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﭘﺴﺮ ﻣﺮﻳﻢ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ! ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻣﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎﻳﻢ، ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻮﺩﻩ، ﺗﺼﺪﻳﻖ می‌کنم، ﻭ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ می‌آید ﻭ ﻧﺎﻣﺶ «ﺍﺣﻤﺪ» ﺍﺳﺖ، ﻣﮋﺩﻩ می‌دهم. ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ﺍﺣﻤﺪ] ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﺟﺎﺩﻭﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ!!(۶)

⬅️إنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاهِ

من فرستاده خدا بسوی شما هستم یعنی تورات را تصدیق می‌کنم

– آقا امیرالمؤمنین ع می‌فرمایند: انبیاء که می‌آمدند همه همدیگر را تصدیق می‌کردند چرا؟ چون می گویند همه از طرف یک خدا آمده‌ایم همان خدایی که موسی ع را فرستاده من را هم فرستاده است فکر نکنید یک خدای دیگه است

✴️حضرت علامه آقاجان روحی فداه: جالب اینکه اهل دنیا همدیگر را تکذیب می‌کنند. هر شاهی که می‌آید از شاه قبلی بد گویی می‌کند. اهل دنیا اینجوری هستند و برعکس اولیا و انبیاء همدیگر را تصدیق می‌کنند.

فرمود از آنطرف تصدیق می‌کنم و بشارت می‌دهم به رسولی که بعد از من می‌آید اسم او احمد است.

وقتی پیامبر ص با بینات و شواهد آمد گفتند این سحر است. در صورتی که حضرت عیسی مسیح ع فرموده بود من بشارت دهنده‌ام به رسولی که بعد از من می‌آید.

این یک زنجیره است قبلی را تصدیق می‌کنند و به بعدی بشارت می‌دهند. حضرت عیسی ع بشارت داد که رسولی بعد از خودش می‌آید که اسم او احمد است و این متن آیه قرآن است. آیه قرآن نه تنها اسمش را فرمود، فرمود وقتی آمد بینات روشن آورد و این بینات و نشانه‌ها چقدر روشن بود.

🕋الأنعام

الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ

ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ می‌شناسند [ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻭﺻﺎﻓﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ کتاب‌هایشان ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ می‌شناسند; ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻥ نمی‌آورند. (٢٠)

– آن کسانی که بدیشان کتاب داده بودیم می‌شناسند او را؛ اما آنهایی که نفسشان دچار خسران است ایمان نمی‌آورند.

⬅️ الان در تورات و انجیل چیزی هست که نشان دهد پیامبر اکرم ص را بشناسند؟ تورات و انجیل در دست ما هست اما وقتی می‌خوانیم می‌بینیم چندان مطلبی در این کتاب‌ها نیست! که مثل بچه خودشان می‌شناسند! آیا این تورات و انجیل همان تورات و انجیل زمان پیامبر است؟ از خودشان باید دلیل بیاوریم؛ مستر هاکس در قاموس کتاب مقدس می‌گوید: کتاب مقدس را تدوین کردند _ یک قسمتش عهد عتیق و یک قسمتش عهد جدید است. کتاب عهد جدید چهار انجیل دارد و یکسری نامه‌های حواریون است و به این مجموعه می گویند کتاب مقدس_ و فرستادند به کلیساها و گفتند این کتاب مقدس است غیر از این کتب دیگری حرام است. وقتی می‌گوید حرام است یعنی کتابهای دیگر را از بین ببرید. به همین دلیل ما کتاب مقدس نداریم که بگوییم مال قبل از هزار سال پیش است چون همه را چهارصد سال پس از پیامبر ما از بین بردند. یعنی دیدند مطالبی در تورات و انجیل هست که اگر بخواهند بخوانند دینشان از بین می‌رود.

کتاب مقدس مثل قرآن ما نبود که در هر خانه‌ای باشد.

🌹پیامبر ص فرموده بود طلب علم بر هر زن و مرد مسلمان واجب است لذا زن و مرد خواندن و نوشتن را یاد گرفتند و از ابتدا قرآن در هر خانه‌ای بود. اما کتاب مقدس این جوری نبود فقط در دست علمای مسیحی بود.

انجیل حضرت عیسی ع را نابود کردند این انجیل برنابا است و یک مطلبی از زمانان خود حضرت عیسی مسیح ع دارد:

📍«فصل ۵۲ – آیه / ۱۵» می‌فرماید: ۱۴/و شما بر این مطلب گواهید که من چگونه بر این اشرار نکوهش و انکار می‌کنم همین اشراری که بعد از درگذشت من از دنیا با کار و وسوسه شیطان حق انجیل مرا ‌باطل و نابود خواهند کرد ۱۵/ولی من بعد از اندکی پیش از پایان دنیا  از می‌گردم

⬅️و ما هم اعتقاد داریم که برمی گردد و این در خود قرآن تلویحاً آمده است

وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰکِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینًا

– اما این که بر می‌گردد به دنیا آیه قرآن:

وَیُکَلِّمُ النَّاسَ فِی الْمَهْدِ وَکَهْلًا وَمِنَ الصَّالِحِینَ

ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ [ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻛﺎﺭﻱ ﺧﺎﺭﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ] ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺳﺎﻟﻲ [ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﻭﺣﻲ] ﺳﺨﻦ می‌گوید ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺍﺳﺖ. (۴۶)

– اما در پیری سخن می‌گوید! مگر معجزه است؟

بله. چون حضرت عیسی ع به آسمان عروج کرد حدوداً ۳۳ سالش بود و در پیری بر می‌گردد و خود این مطلب در انجیل برنابا آمده است که من اندکی پیش از پایان برمیگردم و….

انجیل برنابا در کتابخانه برلین است و…. حقیقتاً بدون تعصب می گویم این کتاب یک نورانیتی دارد حتی اگر آن جاهایی که اسم پیامبر ص آمده است را حذف کنیم یک نورانیتی دارد.

در کتاب مقدس برنابا از قول حضرت مسیح نقل می‌کند؛

✴️ در فصل ۳۹ – آیه /۱۳

۱۳/در آفرینش حضرت آدم ع است سپس خداوند روح خود را به انسان بخشید در حالی که همه فرشتگان سرود می‌خواندند که خداوندا پروردگار ما خجسته باد نام مقدس تو»

۱۴/همین که آدم بپای خود راست ایستاد نوشته‌ای را در فضا دید که چون خورشید می‌درخشید و عبارت این بود: لااله الاالله و محمد رسول الله

۱۵/ پس در این هنگام آدم دهان گشود و گفت پروردگار را خدای من سپاسگزارم چون که تفضل کرده ومرا آفریدی

۱۶/ ولی با ناله و زاری از تو می‌خواهم مرا آگاه کنی که معنی کلمات چیست؟ محمد رسول الله ص

۱۷/ پس خداوند پاسخ داد: آفرین بر توای بنده من آدم ۱۸/ من به تو می گویم که تو نخستین انسانی که آفریده شده‌ی

۱۹/و این کسی را که می‌بینی این از فرزندان توست که سالها پس از این به جهان خواهد آمد

۲۰/ و بزودی پیمبر من خواهد شد که همه چیز را بخاطر او آفریدم

۲۱/ او کسی است که وقتی بیاید به عالم نور و روشنی خواهد بخشید

۲۲/ او کسی است که روحش ۶۰ هزار سال پیش از اینکه چیزی بیافرینم در فروغ آسمان جای داده شده بود

۲۳/ پس آدم پیش خدا زاری کرد و گفت پروردگارا.!! این نوشته را بر ناخن انگشتهای من نقش کن

۲۴/ پس خداوند آن نوشته را بر دو شست او نقش کرد بر ناخن شست راستش لااله الاالله

۲۵/ بر ناخن شست چپش محمد رسول الله

۲۶/ پس آدم نخستین این کلمات را با مهر پدری بوسید

۲۷/ و به چشم کشید و گفت فرخنده باد آن روزی که تو بدنیا روی خواهی آورد». روز تولد نبی اکرم ص…

باز در فصل ۴۳ – آیه/۹ به بعد می‌فرماید: هم چنین آنگاه که خواست کاری بکند خداوند پیش از هر چیز روان رسولش را آفرید و حدیث داریم که رسول خداص فرمود: اول ما خلق الله روحی و نوری واینجا هم اولین چیزی که آفرید روح و نور من بود.

و در حدیث کساء فرمود: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکتی وَیا سُکانَ سَمواتی اِنّی ما خَلَقْتُ» پس خدای عزوجل فرمود: ای فرشتگان من و ای ساکنان آسمانهایم براستی که من نیافریدم

سَماَّءً مَبْنِیهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیهً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیئَهً وَلا

آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه

فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ فی مَحَبَّهِ هؤُلاَّءِ

فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در جریان را مگر بخاطر دوستی این

الْخَمْسَهِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکساَّءِ فَقالَ الامینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ

پنج تن اینان که در زیر کسایند پس جبرئیل امین عرض کرد: پروردگارا کیانند

تَحْتَ الْکساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیتِ النُّبُوَّهِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَهِ

در زیر کساء؟ خدای عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و کان رسالتند

– خداوند فرمود من هرچه آفریدم برای محبت این پنج نفر بود

⬅️ پیامبر اکرم ص به حضرت علی ع فرمود: اگر ما نبودیم خدا نه آدم نه بهشت نه جهنم نه آسمان نه زمین هیچ چیزی را نمی‌آفرید.

و این کلامی که حضرت مسیح ع به حواریونش فرموده است ادامه تا آفریدگان به واسطه او سرور و برکت یابند یعنی رحمت اللعالمین و پیامبرش را نیز بر همه آفریدگانش خشنود کرد همان آفریدگانی که مقدر کرد بندگان او باشند. سرور کائنات یعنی همین. براستی به شما می گویم هر پیامبری هرگاه بیاید نشانه رحمت خداست وخداوند سه برابر آنچه را که به دیگر موجودات داده به پیامبرش بخشیده است.

☑️حدیث: خداوند عقل را به ده قسمت کرد ویک قسمتش را بین همه خلایق تقسیم کرد و ۹ قسمت را به پیامبرش یا امام داد.

♾️در ادامه: چه فرخنده است آن روزگاری که بزودی در آن هنگامه به جهان می‌آید. پیامبر اسلام را می‌فرماید چه فرخنده است روزگاری که ایشان بدنیا می‌آید.

– خدا را شکر که ما از امت پیامبر اکرم ص هستیم.

مرا تصدیق کنید که من خود او را دیده و احترامش تقدیم نمودم.

انبیاء از روح نبی اکرم ص بهره مند شدند که پیامبر شدند. هر پیامبری او را دیده است برای آنکه خداوند روح پیامبری را از او بخشیده است و چون او را دیدم از تسلی پر شدم و گفتم ای محمد خداوند با تو باشد و آن به من یاد بدهد که بند کفش تو را بگشایم. خداوند توفیق بدهد لیاقت پیدا کنم من بند کفش تورا باز کنم. چرا که آنگاه که من به این مقام برسم پیامبر بزرگ و قدوس خدا می‌گردم.  چون عیسی ع این را گفت خدا را سپاسگزاری کرد.

⬅️روایت: امام باقر ع یا امام صادق ع: آیتی برای عالمیان نگشت الا بالخضوع لعلی مگر اینکه در مقابل امیرالمؤمنین ع خاضع بود

امیرالمؤمنین ع برادر رسول الله ص است یعنی مقام نورانی امیرالمؤمنین ع منشعب از رسول الله ص است.

خیلی در انجیل برنابا در مورد رسول اکرم ص صحبت شده است و خیلی مطالبی به نقل از حضرت عیسی گفته شده است منتهی اینها قیچی کردند آن چیزهایی که دیدند دینشان را از بین می‌برد.

🤲خدایا به خاتم الانبیاء و سید مرسلین سرور کائنات قسمت می‌دهیم که در فرج امام زمان ما تعجیل کنی قلب امام زمان عج از ما راضی و خشنود بگردان، پدر و مادرما را بیامرز.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.