ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱۰-۱۲ ولادت حضرت صدیقه طاهره

زنان کامله در عالم

بسم الله الرحمن الرحیم

🌹««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود ۸ الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»

سه شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۲، میلاد با برکت صدیقه طاهره س

🧿موضوع: زنان کامله

⬅️ حدیثی از فریقین (اهل سنت و اهل شیعه) نقل کرده‌اند که رسول خدا فرمود: مردان زیادی بوده‌اند که به کمال رسیده‌اند اما از زنان چهار نفر کامل شده‌اند. (تا آن زمان را می‌فرمایند)

🌀۱-مریم (س) دختر عمران،

۲-خدیجه (س) دختر خویلد،

۳-فاطمه‏(س) دختر من،

۴-آسیه (س) همسر فرعون و دختر مزاحم

📌 بحثی داریم که کامل چیست!!! و به چه کسی کامل گفته می‌شود!!!

📌 مقدمتاً عرض شود در بحث‌های اهل معرفت یک انسان کامل داریم و یک بحث عارف کامل داریم.

باید این‌ها با هم تفکیک شود این‌ها با هم فرق دارند.‌اینجا بحث عارف کامل است.

🌀 انسان دارای سه مرحله کلی است:

📌 اول بخش اعمال انسان که انسان دارای اعمال خوب و بد است.

📌دوم قسمت بالاتر، اخلاق است که اخلاق خوب و بد دارد.

📌سوم بالاتر از آن عقاید و اعتقادات است که بالاترین مرتبه انسانیت است آن دو قسمت اخلاق و اعمال تحت تأثیر عقاید و اعتقاد هستند.

🌀 شما دزدی نمی‌کنید چون می‌دانید خدایی هست. جزای اعمال هست. اعتقاد دارید قیامتی هست. بدون اعتقاد اخلاق درست نمی‌شود.

🌀 در مورد اخلاق خوب و بد باید گفت خوبی و بدی در اخلاق است ولی ریشه آن در عقاید است شما اگر باور و اعتقاد به معاد نداشته باشید نمی‌دانید چرا دزدی بد است و اصلاً بدی و خوبی چطور تعریف می‌شود.

📌 اخلاق وقتی معنا پیدا می‌کند که اعتقاد به معاد داشته باشید که هر عملی جزایی دارد آن جزا نشان می‌دهد این کار بد است یا خوب است.

📌 سخاوت و ایثار خوب است و حسادت بد است این از خلقیات انسان است این اخلاق چرا خوب است؟ چون ریشه در اعتقاد دارد پس اصل، اعتقاد است و بعد، اخلاق و بعد از آن اعمال. اگر اعتقاد خراب باشد هر خلق و عملی از طرف سر می‌زند.

📌در قران کریم می‌فرماید:

⬅️إنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِیمًا

⤴️محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است.

⬅️ چرا خداوند شرک را نمی‌بخشد!!! اگر نگاه کنید در اقوام مشرک، هر عمل زشتی از آنها صادر می‌شود دزدی زنا و …

– خداوند شرک را نمی‌بخشد اما مادون آن را می‌بخشد. یعنی اخلاق و اعمال را می‌بخشد.

📌بهشت اعمال و بهشت اخلاق و بهشت عقاید داریم. جهنم اخلاق و جهنم اعمال و جهنم عقائد داریم و کسی را شفاعت نمی‌کنند مگر اینکه اعتقادش مورد رضایت باشد. این فرد را می‌توان اصلاح کرد، اما آنکه عقایدش باطل باشد نمی‌شود اصلاح کرد! لذا خداوند شرک را نمی‌بخشد.

در هر کدام از این مراحل که انسان به کمال آن برسد می گوییم کامل است. منتهی اولِ دین، معرفت خداست شناخت خداست.

⬅️ امیرالمؤمنین ع فرمودند:

«اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر»

وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ

📌و افوض امری الی اللَّه- من کارهای خود را به او واگذار می کنم.

اول دین معرفت خداست؛ شناخت خداوند و آخر واگذاری امور به خداوند است. اینکه خدا یکی است، به زبان نیست که بگوییم خدا یکی است و تمام شد رفت! موحد شدن به این نیست که گفته شود «اشهد ان لا اله الاالله»! اگر چه این کلید است. و ابتدای ورود است ولی معرفت الله این نیست!

📌کتاب توحید صدوق: یک اعرابی آمد خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله و گفت: اى پیامبر خدا! از غرائب علم به من بیاموز!!! فرمود: «تو با سر علم، چه کرده‌ای که حال، خواهان آن غرائب علم هستى؟!». آن مرد گفت: سر علم چیست، اى پیامبر خدا؟ فرمود: توحید. این خدا یکی هست. چه جوری یکی است؟ یک نوری است در آسمان؟ اگر اینجوری فکر کنید با مشرکان بت پرست فرقی نمی‌کند آنها به یک مجسمه خدا می‌گفتند تو هم یک نوری در آسمان را می گویی خدا! جفتش یکی است وقتی گفتید خدا یکتاست؛ احد است یکی که مثل بقیه یک‌ها نیست. واحد عددی نیست که یک دانه خدا باشد. خدوند یکتاست شناخت اسماء الله چطوری است!!! یعنی همین که می گوییم خدا قادر و حکیم و…….. است!!! نه اگر چه اینها را هم باید بلد باشید اینها دارند خدا را به شما معرفی می‌کنند

📌«وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرید»، فکر نکنید خدا در آسمانهاست!!!

” الله خالق کل شیء ” بدانی خالق همه چیز خداست و فکر نکنید یک روزی خلق کرده و رفته! الان هم دارد خلق می‌کند. خداوند قائم و دائم است قیوم است. بر پا دارنده است یعنی کسی که همه ذوات را بپا داشته است یعنی من الآن هستم خداوند مرا بر پا داشته که من هستم. این دیوار و این زمین و آسمان ستارگان و … را بپا داشته است توحید تازه شروع می‌شود و خدا نزدیک می‌شود. وقتی قرآن می‌خوانید می‌بینید از ابر باران نازل می‌شود ولی خدا نازل می‌کند و … آیا در من هم خدا دارد خلق می‌کند؟ بله

وقتی توحید برایت پیاده شود آن موقع می‌توانید به خلق خدا ستم کنید؟!!! نه نمی‌شود.‌‌‌‌‌‌… و تازه آنجا اخلاق ساخته می‌شود. وقتی ایمان به خدا نه در فکر که در قلبت آمد.‌

مثال: آیا شب کنار مرده می‌توانید بخوابید؟!!! مگر مرده حرکت می‌کند؟!!! تکان نمی‌خورد ، ذهنت می‌داند، اما قلبت باور نکرده است. مرده شورها راحت کنار مرده‌ها می‌خوابند.

یعنی ذهن با قلب ایمان بیاورد.

و آخر علم چیست!!!! آخر علم تفویض امر الی الله است!!! وقتی ببینید تمام این عالم در تحت جبروت الهی است و من و شما هیچ کاره هستیم!

📌حضرت آقا در الهی نامه؛ علامه ذوالفنون دهر است. فرمود: حاصل درس و بحثم این شد که: «خداست دارد خدایی می‌کند»

📌الهی ما همه هیچ کاره‌ایم و همه کاره توایی

در حالی که انسان مشرک و انسان کافر خودش را همه کاره می‌داند. انسان مؤمن خدا را همه کاره می‌داند.

📌توحید باید در اخلاق پیاده بشود ، راستی و صدق و احسان به همه مخلوقات و با همه موجودات؛ چون جلوه خدا هستند احسان کنید انسان که موحد می‌شود اخلاقش عوض می‌شود و بالاترین تأثیر توحید در اخلاق است. بعد در اعمال یعنی توحید عملی داشته باشد که نه از چیزی بترسد نه به چیزی غیر خدا امید داشته باشد.

📌اما آن موحدی که در اخلاق کامل و در اعمال کامل باشد،کیست!!!! رسول اکرم ص می‌فرماید در طول تاریخ زنان، چهار نفر کامله هستند.

📌بحث ما همسر فرعون است که موحد و کامله است در حالی که فرعون مشرک است. حضرت موسی ع را از آب گرفتند و خداوند در دلشان یک محبتی انداخت که مثل فرزند خودشان پرورش دادند.

آیه قرآن: سوره طه

” وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّهً مِّنِّی” أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّهً مِّنِّی وَلِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَیْنِی

ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﮕﺬﺍﺭ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯ ﺗﺎ ﺩﺭﻳﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺎﺣﻞ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﺗﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﻦ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ، ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﻴﺮﺩ. ﻭ ﻣﺤﺒﻮﺑﻴّﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻴﻢ ﺗﺎ [ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩم ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ] ﺑﺎ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻳﺎﺑﻲ [ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﻱ.](٣٩)

📌 زن فرعون قبل از آمدن حضرت موسی ع موحد بود و ایمان آورد به حضرت موسی ع و حتی شکنجه شد و به چهار میخ کشیده شد تا به شهادت رسید.

دعای حضرت آسیه در قرآن: 🕋التحریم

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ

ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩﺕ خانه‌ای ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻨﺎ ﻛﻦ ﻭﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭﻛﺮﺩﺍﺭﺵ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺨﺶ ﻭﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻩ. (١١)

«خداوند با یک دعا این زن کامله را معرفی می‌کند»

⬅️دومین زن کامله: حضرت مریم دختر عمران ع و عمران از انبیای الهی است و سه بار اسم ایشان در قرآن آمده است یکی «آل عمران» یعنی خانواده عمران یکی”«گفت همسر عمران» ویکی «مریم دختر عمران» همه جا با خانواده آمده است.

📌حضرت مریم ع در معبد رشد و نمو کرد تحت نظر حضرت زکریا ع و…. و غذا از آسمان برایش می‌آمد و همانی که غذا از آسمان برایش می‌آورد نمی‌تواند بچه بیاورد؟! ….

چون هیچکس نمی‌توانست برای پاکی حضرت مریم ع شهادت بدهد، وقتی حضرت مسیح ع سخن گفت دیگر هیچکس نمی‌توانست با او بحث کند.

📌زن اول در کاخ فرعون و زن دوم در معبد است پس می‌شود در معبد یا در کاخ فرعون بود. نباید کسی بگوید من شرایط نداشتم!!!

⬅️زن سوم حضرت خدیجه بنت خویلد ع. ام المومنین که رسول الله ص فرمود: حضرت خدیجه ع از زنان کامله دوران است در طول تاریخ خیلی در مورد ایشان بی مهری شده است آنهایی که می‌خواستند عایشه را بالا ببرند، ایشان را کمرنگ کردند که حضرت

خدیجه ع قبلاً ازدواج کرده بود. خیر! قبل از رسول الله ص ازدواج نکرده بودند.

حضرت خدیجه پس از ازدواج با پیامبر همه اموالش را قبل از اسلام و بعد از آن، در اختیار پیامبر گذاشت، تا آن حضرت هرگونه که خواست آن اموال را در راه خدا به مصرف برساند. آنقدر رسول الله ص از ایشان ذکر خیر می‌کرد در کتب اهل سنت هست که عایشه می‌گفت من حسودی می‌کردم حتی به زنی که از دنیا رفته و چقدر شما به ایشان احترام می‌گذارید و اسم ایشان را می‌آورید. پیامبر فرمود: خدیجه وقتی به من ایمان آورد که همه مرا تکفیر می‌کردند. خدیجه وقتی مرا یاری کرد که همه مرا رها کرده بودند. خدیجه وقتی کنار من بود که هیچکس نبود.

⬅️حدیث: رسول خدا ص به حضرت خدیجه ع می‌فرمود: خداوند سلامت می‌رساند. حضرت خدیجه ع می‌فرمود: «اللهم انت السلام و منک السلام و الیک السلام» خداوندا تو خود سلامی و سلام از جانب توست و سلام بسوی تو باز می‌گردد.

کسی که خداوند به او سلام رسانده است ولی ««حضرت خدیجه ع خیلی مظلوم است»»

📌چهارمین زن خانم فاطمه الزهرا ع که جان عالمی به قربانش؛ خدا لعنت کند کشندگان فاطمه را

⬅️روایت: رسول الله ص در مورد این چهار زن فرمود: «اربع نسوه سیدات عالمهن. مریم بنت عمران، و آسیه بنت مزاحم، و خدیجه بنت خویلد، و فاطمه بنت محمد و افضلهن عالِما فاطمه؛:

چهار زن، برتر و سرور زنان دوران خود هستند: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد ص که در بین آنان از همه افضل‌تر؛ عالم‌تر، فاطمه است.»

«افضل العالمین مِن النساء الأولین و الآخرین فاطمه»

📌روایت: خیلی عجیب است؛ عایشه می‌گفت: «هرگاه که فاطمه بر پیامبر وارد می‌شد، آن حضرت بخاطرش از جای بر می خاست و به سویش می‌رفت و پدر دست دختر را می‌بوسید و در جای خود می نشاند». مجلس عمومی که نبوده است. در خانه خود رسول الله ص بوده است.

‼️نکته: این نکته از امام هشتم ع عنایت شده است و در کتاب غصن این را نوشتیم و ما نمی‌دانستیم. حضرت فرمود: تمام این چهار زن انسانهای کامل را تربیت کردند. ۱-حضرت آسیه ع حضرت موسی ع را تربیت کردند ۲- حضرت مریم ع عیسی مسیح ع را تربیت کرد ۳- حضرت خدیجه ع فاطمه الزهرا ع را تربیت کرد خیلی عجیب است که فاطمه الزهرا س ام ابیها شود. مادر پدرش؛ که رسول خدا ص را تر و خشک کند و مادر حسنین شود و مثل مادر خدمت کند به امیرالمؤمنین ع و مادر یازده امام شود. این‌ها خیلی تربیت می‌خواهد.

یعنی حضرت خدیجه ع تربیت کرده خانم فاطمه الزهرا ع را که این شجره از ایشان بروز کند. لذا در دعاها در حدیث کساء وقتی خداوند می‌خواهد این‌ها را معرفی کند می‌فرماید:

«هُم فَاطِمَهُ وَأَبُوها فاطمه وَبَعلُهَا فاطمه وَبَنوهَا»

فاطمه هست و پدر فاطمه و فاطمه هست و شوهر فاطمه و فاطمه هست و فرزندان فاطمه »

📌صدیقه الطاهره ع محور است و چقدر مکث او اندک بود در این دنیای ما! آنقدر کوتاه است زندگی بی بی که تا می‌آیید به تولدش فکر کنید یاد مصیبتشان می افتید.

🤲خدایا: بحق این زنان کامله بحق صدیقه الطاهره ع در فرج امام زمان عج تعجیل بفرما باران رحمتت را بر ما نازل بفرما.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.