بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب المبین ص۴۷۶ از احتجاج
فی خبر عن علی بن الحسین ع الی ان قال…ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته المنتظرون لظهوره افضل اهل کل زمان لان الله تعالی ذکره اعطاهم من العقول والافهام والمعرفه ماصارت به الغیبه عندهم بمنزله المشاهده
امام سجاد ع درحدیثی فرماید…کسانیکه درزمان غیبت امام ع قائل به امامت ایشان بوده و منتظر ظهور ایشان می باشند افضل از اهل تمامی ازمنه هستند چراکه خدای تعالی عطا کرده است به ایشان عقل و فهم و معرفتی که غیبت و مشاهده برایشان یکسان گردیده الخبر
پس مومنان و کاملان در عصر غیبت از مومنان وکاملان تمامی اعصار حتی عصر نبوی و عصر ظهور افضل اند
وحدیثی دیگر پیامبر خدا ص :ایکاش برادرانم را دیدار میکردم اصحاب گفتند مگر ما برادران تو نیستیم رسولخدا ص فرمود برادرانم آنانندکه بعد از شما می آیند به من ایمان اورده و دوستم میدارند و یاریم کرده تصدیقم مینمایند درحالیکه مرا ندیده اندکاش دیدارشان میکردم
نکته اینکه این مومنان را رسولخدا ص برادر خویش خوانده است !چرا ؟سر آن درچیست که اینان برادر رسولخدا ص میباشند؟
درجواب گوئیم برادری و اخوت همطرازی دررتبه است !رسولخدا ص مومنان آخرالزمان را برادر خود خوانده چون آنان درعقل وفهم به مرتبه ای رسیده اند که عقلشان همطراز عقل انبیا گردیده است چنانکه درحدیث امام سجادع فرمود بخاطر عقل وفهم غیبت و ظهور برایشان یکسان گردیده پس با عقل خود حقایقی را درک میکنند که انبیا به وحی الهی به آن نائل میشوند
پس عقولشان همطراز عقول انبیاست گرچه وحی تشریعی را فاقد میباشند که آن از مختصات مقام نبوت است
متن :استاد معماریان
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.