بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن و عترت
حدیث متواتر نبویست که فرماید
انی تارک فیکم الثقلین …..
من دوچیز گرانبها در میان شما به امانت مینهم یکی کتاب خدا و دیگری عترتم یعنی اهلبیتم این دو از هم جدا نمیشوند تا در حوض به من بپیوندند اگر به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نشوید
نکته ای در حدیث
همانند یحیی بن زکریا در بنی اسرائیل حسین ابن علی در اولاد نبی کریم است که هر دو ذبیح زنازادگان شدند و سرهایشان به رسم هدیه به شام فرستاده شد
در قرآن کریم خطاب به یحیی عزیز میخوانی ( یا یَحْیى خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ)
ای یحیی کتاب الهی را به قوت بگیر معنی با قوت گرفتن اینست که از آن جدا نشوی و در عمل بدان سستی نکنی
و خطاب به موسی ع در اعراف میخوانی
(..فَخُذْهَا بِقُوَّهٍ وَأْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِهَا..)
پس الواح را با قوت بگیر و امر کن قومت را که به نیکوترین صورت آن را بگیرند
اما وقتی موسی ع بسوی قوم خود برگشت و گوساله پرستی آنان را دید حق سبحان فرماید( وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ..) پس موسی الواح را افکند و سر برادر خویش را گرفته بسوی خود میکشید
در تاویل اشاری آن گوئیم خداوند به موسی ع گفت الواح را باقوت بگیر اما موسی ع آنرا افکنده سر برادر را با قوت گرفت و این را رمزی نیکوست یعنی به بنی اسرائیل فهماند باید در فتنه ها چون من باشید که بچسبید به وصی من و آنرا باقوت بگیرید اگرچه که شما مامورید به گرفتن الواح زیرا کتاب و عترت عِدل یکدیگرند و هر دو را باید به قوت و زیباترین صورت بگیرید لکن در فتته ها و مشکلات اخذ عترت اولاست زیرا آنان به کتاب و احکام آن عالم تر از شما هستند
موسی کتاب را افکند وراس برادر را چسبید وتاویلش را شنیدی
اما یحیی کتاب را گرفته و راس خود را در راه عمل به آن داد
و همینگونه شد حسین بن علی ع که قرآن را گرفته و در راه عمل به کتاب سر داد و اینست معنی به قوت گرفتن کتاب الهی
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.