ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۱۲-۱۶ نیمه شعبان

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

موضوع: شب میلاد امام عصر عج

شب نیمه شعبان خیلی با عظمتی است و از شبهایی که است در آن، تقدیر زده می‌شود. به روایتی همتای لیله القدر ماه مبارک رمضان است.

بعضی از اهل معرفت گفته‌اند:

نیمه شعبان، لیله القدر ولایت است و ۲۳ ماه مبارک رمضان، لیله القدر نبوت است.

نکته: احیای امشب، زنده نگه داشتن و بیدار بودن، عبادت کردن نیمه شعبان یک طورشب قدر است. گذشته از این که تولد امام عصر عج هم در این شب است یعنی خود نیمه شعبان دارای فضیلت است و تولد امام عصر عج هم در این شب واقع شده است.

عزیزان امشب را قدر بدانند. دستور العملها و آدابی دارد. ادعیه و اذکاری در آن وارد شده به مقداری که می‌توانیم و در توانتان هست بهره مند شوید.

در مورد حضرت ولی عصر (عج) روایات شیعه و سنی یعنی روایات فریقین در مورد ایشان در کتب اهل سنت خیلی زیاد است که بعضی از علمای اهل سنت مثل سیوطی که از قدمایشان است و محدثین جدیدشان هم فتوا داده‌اند که منکر مهدی عج کافر است. چرا؟ در فقه یک قاعده‌ای هست که منکر ضروریات دین کافر است یعنی آنی که ضروری دین را انکار کند کافر می‌شود. مسلمان نمی‌تواند بگوید خدا نیست یا پیغمبر را انکار کند یا بگوید قرآن را قبول ندارم، یا من روزه را قبول ندارم. کافر می‌شود و یعنی مسلمان نیست.

در کتب اهل سنت روایات از مهدی عج آنقدر زیاد است و داریم. ما شیعیان که جزو عقایدمان و اعتقاداتمان است.

در قرآن آیاتی هست که در ذیل آن آیات، روایاتی آمده است که تأویل این آیات را به حضرت بقیه الله عج بردند و….

یک موقع مصداقش و یا تاویلش می‌شود، امام عصر عج.

بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم (۱)

الف لام میم (۲)

ذَلِک الْکتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ ﴿۳﴾

این است کتابی که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است (۳)

الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ ﴿۴﴾

آنان که به غیب ایمان می‌آورند و نماز را بر پا می‌دارند و از آنچه به ایشان روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند (۴)

روایت: متقین، شیعیان امیرالمؤمنین ع هستند و یومنون بالغیب یعنی ایمان به امام غائب دارند. این می‌شود یکی از مصادیق ایمان به غیب مواردی دارد فقط، این مورد نیست مؤمن باید ایمان داشته باشد به غیب واین یکی از مواردش می‌شود. امام غائب یکی از مصادیق آیه می‌شود….

یکی از معانی تأویل یعنی آن آیه تحقق پیدا کند. پیاده شود. مثل داستان حضرت یوسف ع در سوره یوسف.

داستان یوسف ع با چه چیزی شروع شد؟ با یک خواب شروع شد.

یوسف/۴ -۵

إِذْ قَالَ یوسُفُ لِأَبِیهِ یا أَبَتِ إِنِّی رَأَیتُ أَحَدَ عَشَرَ «کوْکبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَیتُهُمْ لِی سَاجِدِینَ

(اکنون متذکر شو خواب یوسف را) آن گاه که یوسف به پدر خود گفت: ای پدر در عالم رؤیا دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه مرا سجده می‌کردند.

قَالَ یا بُنَی لَا تَقْصُصْ رُؤْیاک عَلَیٰ إِخْوَتِک فَیکیدُوا لَک کیدًا إِنَّ الشَّیطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِینٌ

یعقوب گفت: ای فرزند عزیز، زنهار خواب خود را بر برادران حکایت مکن که (به اغوای شیطان) بر تو مکر (و حسد) خواهند ورزید، زیرا دشمنی شیطان بر آدمی بسیار آشکار است.»

داستان حضرت یوسف ع تا جایی پیش می‌رود که حضرت یوسف ع می‌رود مصر و عزیز مصر می‌شود وقتی برادرانش به سجده می افتند، می‌گوید این تأویل رویای من بود یعنی آن رؤیایی که من دیده بودم الآن پیاده شد.

التوبه/۳۳

«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَیٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کلِّهِ وَلَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ

او کسی است که پیامبرش محمد را با نشانه‌های راهنما و برنامهٔ درست زندگی فرستاد تا اسلام را بر همهٔ دین‌ها برتری دهد؛ هرچند بت‌پرست‌ها خوششان نیاید.»

– تأویل این آیت، زمان ظهور امام عصر عج است. وقتی تشریف می‌آورند شرق و غرب عالم را فرا می‌گیرد و هر جا می‌نشینند صحبت ایشان است آنقدر به مردم محبت می‌کنند نیکی می‌کنند، و مال را بالسویه تقسیم می‌کنند که فقیر نمی‌ماند و در جامعه امنیت حاکم می‌شود.

فرمود دولت ما اهل بیت، آخرین دولت است. به دلیل اینکه قبل از حکومت ما همه مدعیان به حکومت می‌رسند. صوفیه، کمونیست و فقها و …

در مورد امام عصر عج در قرآن آیاتی هست که تاویلش یا مصداقش در مورد امام عصر عج است.

البقره/ ۱۵۵- ۱۵۷

وَلَنَبْلُوَنَّکم بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند (صبوری پیش گرفته و) گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد.

أُولَٰئِک عَلَیهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَٰئِک هُمُ الْمُهْتَدُونَ

آن گروهند که مخصوص به درود و الطاف الهی و رحمت خاص خدایند و آنها خود هدایت یافتگانند»

– و شما را می‌آزماییم حتماً شما را آزمایش می‌کنیم به چیزی از خوف، ترس و گرسنگی و نقص در اموال و انفس، جان‌ها، و ثمرات، محصولات، و صابرین را بشارت بده و دنبالش می‌فرماید:

صابرین کسانی هستند که وقتی مصیبتی بهشان می‌خورد گرفتاری و درد سر حالا در هر زمینه‌ای جانی و مالی می گویند: انا لله واناالیه راجعون و اینها کسانی اند که صلوات خداوند بر اینهاست و اینها هدایت یافتگانند.

مهتدی یعنی هدایت یافته، مهدی یعنی هدایت شده

البقره/۱۵۵

وَلَنَبْلُوَنَّکم بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده. (۱۵۵)

امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود «پیش از آمدن قائم علیه السلام علامت‌هایی برای امتحان مؤمنین خواهد بود» عرض کردم این علامت‌ها چیست؟ فرمود «بیماری‌های گوناگون که سبب ترس و دلهره است و بالا رفتن نرخ‌ها که سبب گرسنگی است و کاهش در اموال و جان‌ها که قحطی و مرگ و میر فراوان است و نقص در محصولات که به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آنها که در عقیده به ما ثابت می‌مانند، مژده بده» آنگاه فرمود این تأویل آیه است و هیچ کس جز آنها که راسخ در علم‌اند تأویل آن را نمی‌دانند و ماییم راسخان در علم هر آینه آزمایش می‌کنیم شما را. این شما یعنی خطاب مستقیم همیشه به مومنان است ویک موقع خطاب آنها است. باید در خطاب‌های قرآن دقت کنیم

– به چیزی از ترس و گرسنگی یعنینگفت با ترس و گرسنگی گفت

” بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ ”

چرا به چیزی گفت؟ ترس انواع و اقسام دارد ترس از سلطان یا جنگ یا مریضی یا حکومت لذا فرمود «بِشَیءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ» به چیزی از گرسنگی شما را امتحان می‌کنیم. بعد فرمود نقص در اموال و جانها جان‌ها ناقص می‌شود یعنی ثمرات و یعنی محصولات، میوه جات، آیا فقط میوه؟ نه. در ادامه، امام صادق ع یکی یکی این‌ها را توضیح می‌دهد.

راوی گفت: علامت‌ها چیست؟ بیماری‌های گوناگون و عجیب غریب می‌آید.

امیرالمؤمنین ع فرمودند: حدیث: وقتی همه درها به رویتان بسته شد، منتظر فرج باشید این در عالم یک قانون است.

نکته: در مورد ظهور امام عصر عج: اولاً ظهور ایشان جزو اسرار است و بعضی‌ها اصطلاح عصر ظهور به کار می‌برند.، این اصطلاحات، سیاسی بازی است و ظهور امام عصر عج از اسرار الهی است و هیچ کس خبر ندارد. اما از حتمیات است منتهی یک نکته‌ای هست که باید دقت کرد.

حضرت در مکه ندا بلند می‌کند «أَلا یَا أَهلَ الْعَالَم انا بقیه الله» است از نشانه‌های حتمی قبل از ظهور، صیحه ای آسمانی است در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد و ایشان را به عالم معرفی می‌کند والا ممکن هر کسی بگوید من مهدی هستم!!!

اما این جوری نیست وقتی حضرت در مکه ظهور می‌کند فقط ۳۱۳ نفر یار داشته باشد که جمع شوند با ایشان بیعت کنند. در روایتی هست لشکری ۱۲ هزارنفری دارند. باید دقت کرد این‌ها از کجا هستند و یک سری بحث‌هایی هست در مورد نحو ظهور حضرت که چگونه است که می‌خواهند همه دنیا را تحت تسلط بگیرد. یک احتمالی هست – فرضیه‌ای از قرآن است.‌ سوره یوسف ع دوازدهمین سوره قرآن است و گفتند تاویلش در مورد امام عصر عج است. یوسف از برادرانش غائب شد و برادرانش پیدایش نمی‌کردند. وقتی پیدا کردند که عزیز مصر بود و مصر ابر قدرت بود و آیا امکان دارد وقتی امام عصر عج ظهور می‌کند رئیس جمهور یک کشور ابر قدرت باشد و یا رهبر یک کشور ابر قدرت؟ آیا چنین چیزی امکان دارد؟ بله امکان دارد.

ولی مهم‌تر از اینها این که امام از ما راضی باشد. فساد و فحشا همه جا موج می زند بی دینی، بی غیرتی همه جا را گرفته جوری باشیم که امام از ما راضی باشد که بگوید این محب ما است.

یار امام زمان عج بودن یک چیز دیگر است، یار امام زمان عج باشیم مهم است. حواسمان باشد ما یک وقت به اماممان زخم نزنیم!

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.