۱۴۰۲-۵-۳۱ لباس و حجاب قرآنی
بسم الله الرحمن الرحیم
سهشنبه ۱۴۰۲/۵/۳۱ «شب شهادت حضرت رقیه س»
موضوع: بحث در مورد لباس و حجاب براساس آیات ۲۶ و ۲۷ سوره اعراف
فطری بودن پوشش حجاب همان لباس است. بحث حجاب در سوره اعراف آیه ۲۶ و ۲۷ که موضوع اخراج حضرت آدم و حوا توسط شیطان است، مطرح میشود.
نکته: داستانهای قرآن در سورههای مختلف، تکرار میشود. مثل داستان حضرت حضرت آدم و حوا که در چند جای قرآن آمده است. این تکرار علت دارد. خداوند در هر بار نقل آن داستان، نکته یا نکاتی اخلاقی را برای عبرت، زیر ذره بین قرار داده است.
در سوره اعراف، در نقل داستان آدم و حوا و شیطان، بحث پوشش را برای ما برجسته میکند.
در این مقطع از داستان، هنوز حضرت آدم و حوا در بهشت هستند. در آیات قبل فرمود شیطان قسم خورد من خیرخواه شما هستم.
الأعراف: وَقَاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﻴﺮ ﺧﻮﺍﻫﺎﻧﻢ [ﻭ ﻗﺼﺪ ﻓﺮﻳﺐ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭم.](۲۱) (ناصحین، خیر خواه شما هستم)
الأعراف: فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَهَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّهِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَکُمَا عَن تِلْکُمَا الشَّجَرَهِ وَأَقُل لَّکُمَا إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمَا عَدُوٌّ مُّبِینٌ
ﭘﺲ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻜﺮ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺘﺸﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﭼﺸﻴﺪﻧﺪ، ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﭼﺴﺒﺎﻧﻴﺪﻥ ﺑﺮﮒ [ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ] ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺪﻧﺪ; ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﺩ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩم، ﻭﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﻔﺘﻢ: ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ؟!(۲۲)
دقت در آیات نشان میدهد آنها در بهشت لباس داشتند و پس از خوردن از گیاه، شرمگاه آنها آشکار شد. پس پوشیدگی در فطرت آدم است. نکته عبرت آموز داستان هم همین است که ببینید شیطان با پدر و مادر شما چه کرد، میخواهد با شما هم این کار را انجام دهد.
در آیه ۲۶ الأعراف: یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِکَ خَیْرٌ ذَٰلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم! ﻣﺎ ﻟﺒﺎﺳﻲ ﻛﻪ ﺷﺮﻣﮕﺎﻫﺘﺎﻥ ﺭﺍ میپوشاند، ﻭ ﻟﺒﺎﺳﻲ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺟﻤﺎﻝ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ; ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺗﻘﻮﺍ [ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ آلودگیهای ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻦ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ] ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ نشانههای ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﺬﻛّﺮ [ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ] ﺷﻮﻧﺪ. (۲۶)
لباس از جانب ماست. ما در فطرت شما گذاشتیم و ما یاد دادیم لباس بپوشید. وقتی از بهشت بیرون آمدند ما برایشان لباس نازل کردیم که خود را بپوشانید.
لباس تقوا بهتر است اینجا لباس تقوا را میگوید پس یک لباس داریم که لباس تقوا است و با لباسی که شرمگاه را میپوشاند، متفاوت است. لباس تقوا و پرهیزکاری ست که اندام شما را میپوشاند.
ذلک من آیات الله…
چه چیز از آیات خداست؟! همین لباس پوشیدن از آیات خدا است.
الأعراف: یَا بَنِی آدَمَ لَا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّهِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ لِلَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ
ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم! ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﺒﺪ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ [ﺑﺎ ﻓﺮﻳﺒﻜﺎﺭﻳﺶ] ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩ، ﻟﺒﺎﺳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺑﺮ میکشید ﺗﺎ ﺷﺮﻣﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻨﻤﺎﻳﺎﻧﺪ، ﺍﻭ ﻭ ﺩﺍﺭ ﻭ دستهاش ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ نمیبینید میبینند، ﻣﺎ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺭﺍ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ نمیآورند. (۲۷)
هرچه باعث آشوب و دو دستگی شود فتنه است.
شیطان میخواهد شما را برهنه کند و شرمگاه شما را نشانتان دهد دنبال این عبارت فرمود: انه یراکم…
به درستی که شیطان شما را میبیند و شما شیطان را نمیبینید. شیطان یک چیزهایی از بنی آدم میبیند. میداند وقتی لخت شوید چه اتفاقاتی بعد از آن میافتد ولی شما آنها را نمیبینید.
بعد از عریان شدن شرم میان انسانها از بین میرود در حالی که زیست اجتماعی انسانی بر شرم و حیا مبتنی است.
یعنی چه بر اساس شرم و حیا است؟!!!
چرا خانهها دیوار دارد؟ چون کسی وارد حریم خانه نشود. حیا یک حریم است و آن حیا نمیگذارد شما هر کجا بروید. حالا این حیا برود کنار خانه دیوار نداشته باشد هر کسی داخل خانه میآید و امنیت در خانه نیست. مکان عمومی میشود و هر زن و مرد با هم ارتباط برقرار میکنند.
در این حال دیگر ازدواج میرود کنار و معنایی پیدا نمیکند و روابط آزاد میشود. خانواده به وجود نمیآید. فرزند زائده نمیشود لذا نسل بشر منقطع میشود.
شیطان میگوید اگر بر آدم قدرت پیدا کنم، سر همه ذریه اش را میبرم. لاحتنکن ذریته الا قلیلا
شیطان نمیتواند مستقیم سر ببرد ولی وسوسه میکند و شما را به جایی میبرد که به هلاکت برسید.
آیا عدم رعایت حجاب مستوجب حدّ است؟ خیر.
در قرآن برای برخی گناهان حد تعیین شده است مثل زنا:
النور: الزَّانِیَهُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَهَ جَلْدَهٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَهٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ
ﺑﻪ ﺯﻥ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺻﺪ ﺗﺎﺯﻳﺎﻧﻪ ﺑﺰﻧﻴﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ [ﺍﺟﺮﺍﻱ] ﺩﻳﻦ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺩﻟﺴﻮﺯﻱ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺑﮕﻴﺮﺩ، ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺷﺎﻫﺪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ. (۲)
منتهی خیلی فرق هست بین حجاب و زنا.
در اسلام یک سری منع و نهی داریم زنا نکنید؛ دزدی نکنید و …
و یک سری واجبات داریم که باید انجام داده شود. نماز و روزه و حج و …
خداوند برای هیچ کدام از واجبات حد نگذاشته است. کسی که نماز نخواند حد بر او جاری نمیشود؛
اما برای آنچه نهی کرده است، حد گذاشته است. مثلاً کسی که دزدی کند دست او را قطع کنید.
چرا اسلام در آنچه نهی کرده است حد گذاشته ولی برای واجبات حد نگذاشته است؟؟ از لحاظ روانشناسی اگر برای کاری که باید انجام شود، فشار اعمال شود، موجب طغیان میشود اما در نواهی چنین نیست؛ چون امور عدمی هستند.
إنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاءَ لِلَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ
ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمیآورند یعنی عدهای از انسانها هستند که ولیّ آنها شیطان است. حالا شیطان با فیلم و رسانه و نشر خبر فحشا، گناه را آشکار میکند
چرا قرآن میگوید خبر گناه پخش نشود؟؟
این اولیای شیطان یعنی شیاطین انسانی سعی میکنند اخبار گناه را پخش کنند تا قبح آن ریخته شود.
امروزه باید خود ایمان خود را حفظ کنید و سوار کشتی حضرت نوح علیه السلام بشوید. مراقب خود و خانواده خودتان باشید باید خود انسان ستون بشود و روی پای خود بایستد.
سخنى از آن حضرت (ع) به پسرش، محمد بن حنفیّه، هنگامى که در جنگ جمل رایت را به دست او داد:
اگر کوهها متزلزل شوند، تو پایدار بمان. تزول الجبال ولاتزل….
الحمدلله علی الولایه