ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۶-۱۷ اسرار عاشورا

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۶/۱۷ )

#بحث-عاشورا #اسرار_عاشورا

روایت: از امام باقر ع: فرمودند اگر جمیع اهل زمین به کمک ابا عبدالله حسین ع می رقتند همه کشته می‌شدند.

امام حسین ع: فرمود هرکس در اینجا بماند کشته می‌شود و هرکس هم می‌ماند به اختیار خودش می‌ماند.

کربلا نماد مقام فنا فی الله، فنای در امام است

امام حسین علیه السّلام فرمودند:

اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیانونَ.

به راستی که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایی که دین وسیله زندگی آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم می‌شوند. تحف العقول، ص ۲۴۵

وصول به این مقام جذبه می‌خواهد و عطش کربلا جذبه است و افراد را مختلف در بر گرفته،

باید مجذوب لقاء الله باشید تا همه چیز خود را بدهید، لذا افراد هم مختلف است. نفوس انسانها باهم متفاوت است.

السلام علی النسوه البارزات، سلام بر آن زنانی که از پرده به در امدند، و ناموس ولایت هستند.

یحیای مازنی می‌گوید ۲۰ سال همسایه حضرت زینب بودیم صدای ایشان را نشدیم وقامتش را ندیدم.

السلام علی النسوه بارزات…

زنانی که نمایان شدند، در نماد شناسی این نسوه بارزات چه چیزی می‌شوند؟

وقتی به خیام ابا عبدالله حمله کردند و شروع به غارت کردند، حتی چادر را از زنان حرم می‌کشیدند.

وقتی کاروان اسراء وارد کوفه شد از کل زنان فقط ۲ الی ۳ نفر سرپوش داشتند.

این‌ها ناموس خدایند و اهل بیت پیامبرص هستند،

وداع آخر ابا عبدالله ع، فرمودند تا من به شهادت نرسیده‌ام از خیمه‌ها بیرون نیاید اما بدانید خدا حافظ و حامی شما است.

روزی مرحوم علّامه شیخ جعفر کاشف الغطا در سوگ حضرت زینب (س) اشعاری می‌سرود و بر روی کاغذ نوشت که ترجمه آن چنین است:

«زینب را در حالی که دست‌هایش بر گردنش بسته بود، بر شتر لاغری سوار کرده بودند و به اسارت بردند. نه صورتش پوشیده بود، و نه نقاب بر چهره داشت بلکه به وسیله دست و بازویش صورتش را می‌پوشاند. عزیزش حسین (ع) را روی خاک‌های گرم بیابان رها کرد. اگر چشم‌ها به آن بدن‌های پاک چاک چاک شهیدان بنگرند، فریاد و فغان سر می‌دهند و چنانچه آن سرهای بریده را نگاه کنند، اشکشان جاری می‌گردد. در آن وقت که زینب (س) را آن گونه به اسیری نزد یزید می‌بردند، آرزو داشت جسمش در زمین فرو رود تا ملامت و سرزنش دشمنان را نبیند.»

علّامه کاشف الغطا مدّتی بعد، به همان اشعار نوشته شده روی کاغذ مراجعه کرد. با تعجّب دید یک بیت شعر به این مضمون به سروده‌اش اضافه شده است:

«پرده‌هایی از نور، زینب را فرا گرفته بودند، که همان پرده‌ها مانع نگاه بینندگان به او می‌شدند.»

علّامه بسیار شگفت زده شد، زیرا چنین شعری را نسروده بود. عجیب این که وقتی که برای پاکنویس اشعارش به آن کاغذها مراجعه می‌کند آن یک بیت شعر در دست نوشته‌های قبلی‌اش نیست. این حادثه عجیب نشان می‌دهد که امدادهای غیبی الهی به صورت پرده‌ها و هاله‌هایی از نور، مانع از آن می‌شد تا تماشاگران قامت زینب (س) را بنگرند.

انها با حجابهایی از نور از چشم نامحرم پوشیده شده بودنند. یعنی کسی نمی‌توانست به انها نگاه کند اگر هم می‌کرد نمی‌توانست انها را ببیند.

شاهد: کسی بالای داربست کار می‌کرد می‌گوید دیدم یک وقت صدای علی بن ابی طالب می اید و دارد خطبه می‌خواند خیلی تعجب کردم ۲۰ سال از رفتن امیرالمؤمنین ع می‌گذرد وقتی امدم پایین دیدم اسراء را آورده‌اند و دیدم خانم حضرت زینب س دارد خطبه می‌خواند ولی صدای او صدای امیرالمؤمنین ع بود

صوت او در صوت امیرالمؤمنین ع پوشیده شده بود.

از اینجا وارد تأویل این نساء بارزات بشویم،

زن مظهر اسم الباطن خداوند است و مرد مظهر اسم الظاهر خداوند است

اسماء خداوند: هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ است.

روایت، از رسول خدا سؤال شد که یا رسول الله حوا از ظاهر آدم آفریده شد یا از باطن او؟ رسول الله فرمود از باطن آدم به همین دلیل زنها پوشیده هستند اگر از ظاهر آدم بود نیاز به حجاب زن نبود. زن مقامش مثل شب لیل و مرد مثل روز است، لذا لیله القدر شب قدر تفسیر به خانم فاطمه زهرا س شده است، زن سِرّ مرد است،

این‌ها ناموس خدا هستند، این سر در کربلا فاش می‌شود. یعنی در کربلا اسراری هویدا می‌شود، اسرار ولایت هویدا می‌شود در معرض دید همگان قرار می‌گیرد اما با این حال با نور الهی پوشیده‌اند.

انسان به آن مرتبه می‌رسد که اسرار الهی برای او گشوده می‌شود و می‌شود صاحب سر خدا،

شخصی آمد خدمت امام حسین ع که این آیه قران کهیعص یعنی چه؟ ابا عبدالله فرمود اگر تفسیر آن را برایت بگویم روی آب می‌توانی راه بروی، یعنی اینها جزو اسرار است،

امیرمؤمنان (ع) در مسجد کوفه بود عده‌ای آمدند پیش حضرت عرض کردند: «ای امیرالمؤمنین (ع) از اسرار خودتان برایمان بگویید که به سلمان و ابوذر می‌گفتید حضرت فرمود: احادیث ما سنگین است نمی‌توانید تحمل کنید گفتند باید بگویی حضرت فرمود بشینید بگویم وقتی نشستند فرمود: … انا الاوّل وانا الآخر و وانا الظاهر وانا الباطن و انا بکل شیء علیم. انا الذی احیی و امیت – من اولم و من آخرم و من ظاهرم و من باطنم و من به همه چی آگاهم – با شنیدن این سخنان بلند شدند و گفتند: «علی (ع) کافر شده است و اسماء خدا را دارد به خودش نسبت می‌دهد خداوند اول وآخر و ظاهر و باطن …برخاستند که بیرون بروند علی (ع) فرمود: «یا باب امسک». در باز نشد هر کاری کردند در باز نشد فهمیدند کار حضرت است

حضرت فرمود: بیایید بنشینید که برایتان تفسیر کنم من اولم یعنی اول ایمان آوردم به پیامبر ص ومن آخرم تا آخرین لحظه با پیامبر من بودم و من به ظاهر و باطن قرآن علم دارم و همه چیز در قرآن است من زنده می‌کنم و من می‌میرانم امر دین را زنده می‌کنم و باطل را می‌میرانم..

شما نمی‌فهمید که امام واسطه فیض است

کسی که به مقام فنا می‌رسد اسرار برای او هویدا می‌شود.

این اشکار شدن زنان حرم یعنی چه؟

یعنی همین یک مقام است اما در مقام سلوک الی الله چه می‌شوند اینها؟ چون شهدای کربلا که به شهادت رسیدند کشته شدند اما آنهایی که ماندند چه شدند؟ در مقام فنا وقتی کسی می‌رسد به مقام فنا فی الله بعضی در همان مقام فنا باقی می‌مانند

این‌ها مجذوب مطلقاً دیگر به کار خلق کاری ندارند

خودشان و خدای خودشان سیری دارند

اما عده‌ای هستند اینها رجوع می‌کنند از مقام فنا به خلق از مقام فنا به مقام بقاء بالله می‌رسند

این‌ها شروع می‌کنند دستگیری کردن خلق

انبیای الهی همه کسانی اند که به مقام بقاء می‌رسند که می‌آیند برای دستگیری، آن النسوه البارزات که در کربلا هستند کسانی اند که به مقام بقاء می‌رسند

لذا شهر به شهر می‌گردند و مردم را دستگیری می‌کنند. و عجیب این که خود اباعبدالله ع سالار است

می‌بینیم بعد از شهادتش دستگیری می‌کند عجیب است جزو عجایب است رأس بالای نیزه قرآن می‌خواند که بفهمید من قرآنم در دیر راهب -…. راهب را مسلمان می‌کند

در طول تاریخ ابا عبدالله ع حیاتش جلوه گر است این جوش و خروش بخاطر آن حیات ابا عبدالله ع است چون حی و زنده است زنده‌ای که دستگیری می‌کند

امیرمومنان ع فرمود: از ما کسی بمیرد مرده نیست….

اما اباعبدالله ع یک خصوصیت دیگری دارد برای هیچ قضیه‌ای در عالم اینقدر اشک ریخته نشده که برای امام حسین ع ریخته شده است

حتی کسی از خوف خدا این قدر گریه نکرده و این اشک ساکت

نمی‌شود و دست کسی هم نیست

این‌ها کسانی اند که بعد از مقام فنا شروع

می‌کنند به دستگیری حضرت زینب ع در کاخ یزید شروع کردووو

امام سجاد ع باقی مانده کربلا است و ۳۵ سال تا آخر عمر بر اباعبدالله گریه کرد.

خلق را هدایت می‌کنند به این وسیله دارد کربلا را امتداد می‌دهد

شعر معروف:

کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود

یکی می‌خواهد این مقام را در عالم نشر بدهد که بعد بیاید بدست همه برسد نگذارد این علَم بیفتد اکثراً زنهایی که در کربلا بودند یک سال و

یاکمی بیشتر زنده ماندند حضرت رباب یکسال ونیم سال حضرت زینب ع سه سال بعد از واقعه عاشورا از دنیا رفتند وووحضرت رقیه س در شام از دنیا رفت

این‌ها همان ادامه دهندگان آن بحث ولایت‌اند. که مردم این اسلامی که شما می‌بینید این یک پوسته‌ای ظاهری که بنی امیه گذاشتند برای

شما اسلام یک چیز دیگر است

اسلام یک روحی دارد یک باطنی دارد که باید به آن روح برسید به آن باطن برسید

همان کسانی که امام حسین ع را کشتند نماز می‌خواندند امام حسین ع را کشتند به جرم این که با یزید بیعت نمی‌کنی

نوه پیامبرشان را کشتند اسلام این نیست اسلام ذبح شده سر بریده شده باید به حقیقت اسلام برسید

نماز هست روزه هست همه اینها یک روحی دارد همانجوری که بدن تو دست و چشم و پا این‌ها سر جایش

تو یک روحی داری که اگر از این بدن جدا شود چشم نمی‌بیند دست کار نمی‌کند روح آن ولایت است که اگر ولایت از دین جدا شود..

آیه قرآن:

فَوَیلٌ لِّلْمُصَلِّینَ

و تازه، به‌ظاهر نماز می‌خواند! وای بر این نمازگزارها وای برآنهایی که نماز می‌خوانند ودر نمازشان ریا می‌کنند و حق مردم را نمی‌دهند این‌ها هستند

که مردم را از دین زده می‌کنند

آن‌هایی که باقی ماندند بعد از واقعه کربلا خیلی کارشان سنگین بود

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.