ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

مباهله

بسم الله الرحمن الرحیم

مباهله

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ
ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ [ ﻋﻴﺴﻲ ] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﺪ ، ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ﻭ ﺳﺘﻴﺰ ﻛﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﺯﻧﺎﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ، ﻭ ﻣﺎ ﻧﻔﻮﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻧﻔﻮﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ ; ﺳﭙﺲ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻔﺮﻳﻦ ﻧﻤﺎﻳﻴﻢ ، ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ(۶١)
آیت مباهله خاصه عبارت انفسنا وانفسکم دال است بر اتحاد نفس نبی اکرم ص و امیرمومنان علی ع زیرا رسولخداص حسنین ع را درقبال ابنائنا و صدیق طاهره ع را درقبال نسائنا وعلی ع را در قبال انفسنا برای مباهله بردند

فخررازی نیز درتفسیر کبیر خود براین مطلب پا فشاری دارد که علی ابن ابیطالب ع نفس نبی اکرم است
پس میتوان از این مطلب نتیجه گرفت که تمام شئون نبوی را علی ع داراست چون نفس اوست یعنی خود اوست وازجمله آن شئون ولایت نبی اکرم ص است (النبی اولی بالمومنین من انفسهم) ودر غدیر خم نیز نبی اکرم در معرفی ولایت امیرمومنان ع به همین آیت اشارت فرمودند که آیا من نسبت به شما اولی از خود شما نیستم ؟وقتی همگان گفتند بلی رسولخداص فرمود.. من کنت مولاه فهذا علی مولاه..هرکه من مولای اویم این علی مولای اوست
ودر آیت مباهله بسیار تامل کن که معارف بسیاری برتو آشکار خواهد گردید

ضمنا حدیث کسا وداستان آل عبا ونزول آیه تطهیر مرتبط به قضیه مباهله با اهل نجران بوده ومنکر آن منکر قرآن محسوب میشود زیرا استناد قرآنی دارد واین مطلب اخیر را حضرت علامه حسنزاده آملی در کتب خود آورده است وفتوی داده است که منکر اصحاب کسا منکر قرآن است چون اصلی قرآنی دارد

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.