بسم الله الرحمن الرحیم
قال امیرالمومنین علی ابن ابیطالب ع
لایقاس بآل محمد ص من هذه الامّه احد
( نهج البلاغه خطبه ۲)
کسی از این امت با ما اهلبیت قابل قیاس نیست
گویم
وقتی میتوان دو چیز را با هم قیاس نمود که از یک جنس باشند آنگاه میگوییم این یکی افضل از آن دیگریست
اما دو شیئ که همجنس نباشند اصلا قابل قیاس نیستند من باب مثال در قیاس دو نوع برنج میتوان گفت این یکی بهتر از آن دیگریست اما هیچ گاه نمیتوان گفت آیا برنج بهتر است یا آهن ؟چون این دو از یک جنس نیستند تا بتوان آن دو را با هم قیاس نمود
و در قرآن کریم هم خدای سبحان انبیا را با هم قیاس کرده و برخی را بر برخی دیگر برتری داده است( فضلنا بعض النبیین علی بعض) و رسولان را با هم (تلک الرسل فضلنابعضهم علی بعض)
یعنی رسولان را با انبیا قیاس نکرده است چون از یک جنس نبوده اند
پس وقتی امیرمومنان علی ع میگوید کسی از این امت با ما قابل قیاس نیست یعنی کسی از جنس ما اهلبیت نیست تا بتوان ما را با او مقایسه نمود و اگر کسی گوید امیرمومنان افضل از بقیه صحابه است حرف نابجایی زده است همانگونه که نمیتوان گفت رسولخداص افضل از اصحاب خودش بوده است زیرا رسولخداص با اصحاب سنجیده نمیشود بلکه ایشان را باید با رسولان و انبیا ع مقایسه نمود نه با اصحاب و امت
پس قیاس امیرمومنان ع با ما بقی اصحاب کاری ناصواب است همانگونه که بوعلی سینا ره فرماید علی ع در میان اصحاب چون معقول بود در میان محسوس
و هیچ عاقلی عقل را با حواس قیاس نمی نماید مگر اینکه نابخرد و بی بهره از ادنی مرتبه شعور و خرد باشد
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.