ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

سرّ لا اله الا الله

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت علامه حسن زاده آملی در کتابهای خود عنوان نموده اند که (لا اله الا الله معجونی است مرکب از نفی واثبات )
و این سخن را ظاهریست و باطنی اما ظاهر آن اینکه لا اله نفی است که ماسوای الهی را نفی می‌کند و برای هیچ شئ استقلال باقی نمیگذارد
و الا الله اثبات است که تمامی کمالات را منحصر در ذات الهی میکند
اما باطن این جمله اینست که: لااله الاالله مرکب است و مرکب درمقابل بسیط است پس این کلمه طیبه در توحید صرافت محضه را ندارد بقول عارفی
رسد بمرتبه ای خواجه پایه توحید
که عین شرک بود لا اله الا الله
و مراد اینست که در نظر قائل این سخن هنوز غیری هست که باید آنرا نفی کرد و حقی که آنرا اثبات نمود در حالیکه در شهود صرف توحید غیری نمیگنجد تا بخواهی آنرا نفی یا اثبات کنی
لاجرم در توحید بسیط و صرف، ترکیب نفی و اثبات منتفی است و کلمه طیبه الله مقدم بر لا اله الا الله ذکرمیشود لذا میگویی الله لا اله الا هو ،تا جلالت و قهر الله مرکب بودن لا اله الا الله را بزداید
و البته در شهودی خالص تر هو مقدم بر الله ذکر میگردد بدین صورت که ،هو الله الذی لا اله الا هو ،که ابتدا و اختتام آن به نام هوست بلکه خود همه اوست و توهّم دوئیت بکلی منتفی است
وعارف در این شهود بر قله اعلای توحید مستقر است،
رزقنا الله بمحمد و آله

و صد البته این از اسراریست که باید آنرا از اهل و نااهل پوشیده داشت چراکه سرّ مستسر است

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.