ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

اختلافات در ادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

آل عمران
قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
ﺑﮕﻮ : ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ! ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺳﺨﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﻢ ، ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﻢ ، ﻭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﺭﺍ ﺍﺭﺑﺎﺑﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﺍﺯ ﺩﻋﻮﺗﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ [ ﺗﻮ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺖ ] ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ : ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻫﺴﺘﻴﻢ .(۴۶)

نکته قابل توجه
تمام اختلافات در ادیان ومذاهب که منجر به تکفیر و تفسیق دیگر ادیان و مذاهب میشود براثر اجتهاد علما و فقهای ادیان و مذاهب است نه متن دین که کلام خداوند و رسول ص باشد
مثلا اگر مسیحیان انکار دین اسلام میکنند بر اثر پیروی از انجیل نیست بلکه بعلت پیروی از علمای مسیحی است که اسلام را انکار میکنند
وهمینگونه یهود وسایر ادیان
و در خود دین اسلام اگر مذاهب مختلف یکدیگر را تکفیر و تفسیق میکنند براثر کلام الهی نیست بلکه بعلت تقلید از فقهای آن مذاهب است
حال خداوند سبحان در این کریمه میفرماید بیایید حرف غیر خدا را کنار بگذاریم یعنی حرف کسی غیر از خدا برای ما تقدس نداشته باشد آنگاه خواهید دید که اختلاف از میان برمیخیزد
و اینکه فرمود (ولایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله) یعنی کسی را غیراز الله به ربوبیت نگیریم مراد اینست که بحرف کسی مطلق اعتقاد نداشته باشیم مگر خداوند سبحان

عزیزان به این نکته توجه کنند که اهل سنت خلفا را منتخب خدا و رسول ص نمیدانند و نصی از طرف خدا و رسول ص در مورد آنان ندارند بلکه میگویند اینان منتخب شورای صحابه هستند
پس طبق این آیه که میفرماید کسی را غیر از خدا نپرستیم ،حرف و عمل خلفا حجتی برای ما ندارد و فقط کلام رسول خداص است که باید مورد توجه قرارگیرد و در اینصورت مشروعیت خلافت خلفا باطل میشود و تقدسی برای قول و فعل آنان باقی نمیماند چون خلافت آنان از طرف خداوند نبوده
ودر این صورت اختلاف امت از میان میرود و همه بر کلمه تقوی وکلمه الله اجتماع میکنند وبه ریسمان الهی که همان ولایت وامامت منصوص ازطرف رسولخداص است چنگ میزنند زیرا نص برامامت امیرالمومنین علی ع در کتب روایی وتفسیری وتاریخی خود آنان موجود است
ولکن کجاست گوش شنوا؟

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.