ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

کرونا در قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

کرونا در قرآن

آیا کرونا در قرآن آمده است؟

نکاتی پیرامون سوره دخان که اشاراتی به ویروس کرونا دارد:

در جلساتی در گذشته در مورد پیش گویی‌های قران از سوره دخان ایاتی را مطرح کردیم، تحت عنوان آلودگی هوا در عصر حاضر یعنی این آلودگی که کلان شهرهای دنیا را در بر گرفته.
قران در ۱۴۰۰ سال پیش در سوره دخان خبر داده بود از این قضیه که می‌فرماید آیه ۱۰
فَارْتَقِبْ یوْمَ تَأْتِی السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِینٍ
منتظر باش روزی را که دودی اشکار اسمان را فرا گیرد. بعد عرض کردیم وقتی که اسمان یک شهری را دودفرا بگیرد و شهر دیگر صاف است این دود ازکجا می اید؟
عرض کردیم در آیه بعد می‌فرماید آیه ۱۱
یغْشَی النَّاسَ هَٰذَا عَذَابٌ أَلِیمٌ
مردمان را در بر می‌گیرد. یعنی هر جایی که مردم زندگی می‌کنند. هذا عذاب الیم، این عذاب دردناک که در این زمینه بحث کردیم ادامه ایات را گفتیم در هیچ تفسیری هم مفسران به این مطلب دقت نکرده‌اند و یا جدید پیش آمده یعنی در طول تاریخ این ۱۴۰۰ سال مفسرین مطالبی که گفته‌اند این جدید است.
این آلودگی هوا واین خبری است که قران ۱۴۰۰ سال پیش فرموده منتظر این علامت باش که این از علامت آخر الزمان است.
اما مطلبی که الان می‌خواهیم بگویم در سوره دخان مطلبی که شاید اشاره داشته باشد به قضیه این مریضی که جدیداً آمده ویروس که در کل دنیا پخش شده و هیچ واکسن و هیچ دارویی هم برای آن کشف نشده است و وقتی طرف را درگیر می‌کند ریه‌ها بر اثر آن چرک و عفونت غلغل می‌جوشد. یعنی آن کسانیکه در گیر می‌شوند انگار ریه‌هایشان دارد می‌جوشد و از طرفی هم گفته‌اند گرما این ویروس را از بین می‌برد.
بصورت اشاره در قران همین سوره دخان همین مطلب اشاری آمده.
این که اشاری می گویم شاید تصریح نباشد اما می‌شود برداشت کرد این مطلب را یعنی در آیه ۴۱ به بعد که می‌فرماید:
یوْمَ لَا یغْنِی مَوْلًی عَن مَّوْلًی شَیئًا وَلَا هُمْ ینصَرُونَ
روزی که هیچ دوستی برای دوستی هیچ کاری نمی‌تواند بکند وَلَا هُمْ ینصَرُونَ و یاری هم نمی‌شود.
یعنی نه خودشان می‌توانند کاری کنند نه دیگران انها را یاری می‌کنند یعنی نمی‌تواند یاری کنند.
همینطور که در مورد ویروس الان می‌بینیم کسی نمی‌تواند برای کسی کاری انجام بدهد دیگران هم به یاری نمی ایند چون خودشان نمی‌توانند کاری انجام بدهند.
آیه ۴۲ (إِلَّا مَن رَّحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ)
مگر کسی را که خدا رحم کند که او عزیز و رحیم است. که رحیم میدانیم مختص مؤمنین است اسم الرحیم. خداوند نفوذ ناپذیر و رحیم است.

در ادامه ایات.
این مربوط به مطلبی که هیچ کس برای کسی نمی‌تواند کاری کند پس مشکلی است و اینکه یاری کننده‌ای نیست و لا هم ینصرون. اشاره دارد.
پس بلایی هست که نمی‌تواند خودش کاری کند نه دیگران یاری برساند منتها نمی‌گوید چه بیماری است چه مشکلی است.
آیه قبل در آیه ۴۰
إِنَّ یوْمَ الْفَصْلِ مِیقَاتُهُمْ أَجْمَعِینَ
روز فصل میقات همگان است که این آیه هم می‌تواند اشاره به آن پراکندگی داشته باشد که همه را در بر می‌گیرد که می‌فرماید
یوْمَ لَا یغْنِی مَوْلًی عَن مَّوْلًی شَیئًا وَلَا هُمْ ینصَرُونَ (۴۱)
إِلَّا مَن رَّحِمَ اللَّهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ (۴۲)
پس در آیه بعد می‌فرماید.
إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ (۴۳)
طَعَامُ الْأَثِیمِ، (۴۴)
بدرستیکه شجره زقوم طعام گنهکاران است. حالا طعام الاثیم بحث می‌خواهد کاری به مفردات نداریم.
طعامی است، غذا چیزی است که وارد بدن می‌شود چون طعام چیزی که وارد به بدن می‌شود.
می‌فرماید این شجره زقوم به مانند طعام است منتها طعام الاثیم، غذای گنهکاران یا غذای بد چون بعضی از مفسرین طعام الاثیم را می گویند طعامی بسیار بدکار، این ویروس بد کار است. بعد چگونه است
کالْمُهْلِ یغْلِی فِی الْبُطُونِ، (۴۵)
به مانند مس گداخته که در درون می‌جوشد.
عرض کردیم کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند می گویند ریه‌های ما غلغل می‌کند آیه
کالْمُهْلِ یغْلِی فِی الْبُطُونِ (۴۵)
کغَلْی الْحَمِیمِ (۴۶)
مثل جوشیدن آب جوش می‌گوید در درون انها می‌جوشد (سبحا ن الله)
بعد حالا چه باید کرد تا اینجا اشاره به این ویروس، اما دنبال آن خداوند یک دستوری می‌دهد گفته‌اند این ویروس بر اثر گرما از بین می‌رود حالا ببینیم ایات بعد چه می‌فرماید،
ایا می‌شود برداشت کرد از این ایات در مورد درمان این ویروس چگونه است.
در آیه بعد می‌فرماید
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَیٰ سَوَاءِ الْجَحِیمِ. (۴۷)
بگیرید او را و وارد در وسط جحیم وسط گرما قرار بدهیدحالا وسط گرما، وقتی بحث دنیا باشد یک جایی مثل حمام که خود حمیم، حمام و حمیم از یک ریشه است مثل سونا
آیه ۴۷
خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلَیٰ سَوَاءِ الْجَحِیمِ
ببردیش در وسط یک جای گرم.
آیه ۴۸
ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذَابِ الْحَمِیمِ (۴۸)
پس بریزید از بالای سر او عذابی گرم را
حمیم و حمام از یک ریشه است. عذاب هم از عذب گرفته گرفته شده در یک ریشه لغت یعنی آب جوش بروی سر او بریزید یعنی داخل آب جوش نکنید بلکه در جای گرم از بالای سرش آب گرم بریزید. که عذاب الحمیم را می‌شود به آب داغ تعبیر کرد. به مانند دوش آب داغ.
آیه (ذُقْ إِنَّک أَنتَ الْعَزِیزُ الْکرِیمُ!(۴۹)
بچش که تو بسیار عزیز و کریم هستی
آیه (إِنَّ هَٰذَا مَا کنتُم بِهِ تَمْتَرُونَ (۵۰)
این همان است که شمادر شک بودید
آیه (إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی مَقَامٍ أَمِینٍ. (۵۱)
اما متقین در مقام امن و امان هستند
ان شاالله در پناه امام مهربان و مقام امن باشیم
اللهم صل علی محمد وال محمد ص

 

دانلود فایل صوتی

سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.