ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۵-۲۹ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۱۲

بسم الله الرحمن الرحیم

شب دوازدهم محرم
جمعه۱۴۰۰/۵/۲۹ * شرح زیارت جامعه کبیره

 بِکُمْ یُسْلَکُ إِلَی الرِّضْوَانِ وَ عَلَی مَنْ جَحَدَ وِلاَیَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمنِ.
کسانیکه حجت بر انها تمام شده جحود دارند، و ان کسی که امام را ندیده و نشناخته جحود شامل حالش نمیشود.
امام صادق ع فرماید:
هرکسی داخل مکه شود و در قلب او کبر نباشد اهل نجات است، منظور از کبر چیست؟ فرمود اگر حق به او برسد قبول میکند و کسیکه کبر دارد نمی پذیرد.
(داخل مکه شود ، یعنی اهل توحید باشد و مسلمان است و حرف حق رابپذیرد یعنی اگر برایش اثبات شود حق باعلی ع است این را بپذیرد)
بعضی از اهل سنت، اهل بیت را دوست دارند و اینها شامل جحود نمی شوند جحود میداند و انکار می کند و کبر می ورزد.
روایت: شما در کوچه و بازار امام خود را نشان ندهید و پیش هرکسی دم از ولایت نزنید، چون اگر انکار کنند بیچاره میشوند،
روایت: یک حدیث از ما برای کسی بگوید اگر قبول کرد ادامه بدهید و اگر قبول نکرد سکوت کنید.
بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى
پدرم و مادرم و خودم و خانواده ام و دارایى ام فدایتان باد
(ذکْرُکُم فِى الذّاکِرینِ وَ أسْماؤُکُمْ فِى الأْسْماءِ وَ أجْسادُکُمْ فِى الْأجْسادِ وَ أرْواحُکُمْ فِى الأْرْواحِ وَ أنْفُسُکُمْ فِى النُّفُوسِ وَ آثارُکُمْ فِى الآْثارِ وَ قُبُورُکُمْ فِى الْقُبُورِ).
اینجا اشاره میکند به مراتب نازله امام ع که در عرض ناس واقع است و مرتبه نازله مقام نورانی اهل بیت است،
رسول خدا به جابر فرمود
اول ما خلق الله نور نبیک یا جابر، اول چیزی که خدا افرید نور پیامبر تو است ای جابر.
و یا نور ما قبل از افرینش ادم افریده شده و از نور ما فرشتگان افریده شده اند.
و در حدیث دیگر امده، از نور ما موجودات و دیگران افریده شده، و نشان می دهد این احادیث، که نور انها در طول نظام افرینش است،

جناب مولانا
گر بصورت من ز آدم زاده‌ام.
من به معنی جد جد افتاده‌ام.

ﮐﻨﺖ ﻧﺒﯿﺎ و آدم ﺑﯿﻦ اﻟﻤﺎء و اﻟﻄﯿﻦ: «. ﻣﻦ ﻧﺒﯽ ﺑﻮدم آﻧﮕﺎه ﮐﻪ آدم ﺑﯿﻦ آب و ﺧﺎک ﺑﻮد،
اینها بر افرینش عالم تقدم دارند
حبیب بن مظاهر، از اقا سید الشهداء سوال کرد چگونه بودید در عالم سایه ، عالم اظله؟
و امام فرمود ، کنّا اشباح نور، ما اشباحی از نور بودیم،
( عالم سایه مقدم بر خلقت دنیاست)
روایت، اشیاء را خداوند بوسیله سایه ها انها حفظ می کند، (ان سایه ای،که مقدم بر اشیاست)
بعد فرمود به سایه خود نگاه کن ببین چیزی هست و چیزی نیست ،
یعنی صورت دارد ولی ماده ندارد.
رسول اکرم می فرماید در عالم اظله بر شیعیان امیرالمومنین عبور میکردم تمام گناهان انها را بدوش کشیدم و خداوند به رسول الله فرمود تمام گناهان گذشته و اینده تو را بخشیدم لیغفرلک الله ماتقدم من ذنک وماتاخر
، رسول الله که گناه ندارد منظور  گناهانی که بدوش گرفته است
در نهج البلا‌غه، علی ع میفرماید ما مصنوع خدا هستبم و خلق بعد مصنوع برای ما هستند.
و این عبارت در نامه های امام عصر عج امده ، ما مصنوع خدا هستیم و خلق بعد مصنوع ما هستند.
روایت
«لانّا کلنّا واحد؛ اولنا محمد؛ آخرنا محمد؛ اوسطنا محمد و کلنا محمد

آیا این احادیث که خلقت نورانی اهلبیت ع مقدم بر عالم و آدم است در قرآن آیه ای دارد ؟بلی

الأعراف
وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ لَمْ یَکُن مِّنَ السَّاجِدِینَ
ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ، ﺳﭙﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻱ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ﺑﺮ ﺁﺩم ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﻫﻤﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺟﺰ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ .(١١)
شما را افریدیم، اینها اهل بیت هستند،
و خطاب قران به انسان کامل است.
هیچ وقت رسول الله را  با امتش نمی سنجند و امیرالمومنبن ع هم نفس رسول الله است. حتی بگویند امیرالمومنین از خلفای دیگر افضل است اشتباه است. ایشان نفس رسولخداست و با چند اعرابی قابل قیاس نیست
خداوند در قران شهادت به پاکی رسول خدا ص و فاطمه س و علی ع و حسنین ع داده است
إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا
اقا امیرالمومنین در نهج البلاغه فرمود، هیچ کس از این امت با ما قابل قیاس نیست.
در بحث اصحاب الصراط السوی گفتیم، انها خودشان صاحب طراط و دین هستند

طه
قُلْ کُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ
ﺑﮕﻮ : ﻫﺮ ﻳﻚ [ ﺍﺯ ﻣﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ] ﻣﻨﺘﻈﺮﻳﻢ ، ﭘﺲ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ صاحبان ﺭﺍﻩِ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻩ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ به راه راست ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؟(١٣۵) یعنی این دو باهم فرق دارند کسیکه صاحب صراط است وکسیکه به صراط هدایت شده است
قبر شما در بین قبرهاست و اجساد شما در میان اجساد است
در حقیقت و مرتبه نورانیت مقدم بر عالم و ادم است و متخلق به اخلاق الله هستند و مظهر اسماء خدا هستند.
و حقیقت نورانی انها محیط است به تمام عالم
ابن بدن شما در عرض انسانهاست و برای امتحان مردم است ، بر حسب ظاهر در میان مردم هستید اما چقدر اسماء شما شیرین است،
ان اسماء و القابی که از خود انها روایت شده اسماء حقیقی هستند و پشت سر این اسماء حقیقتی است
صدیقه طاهره چند اسم دارد
امام جعفر صادق(ع) فرمود: برای فاطمه(س) نزد خدای عز و جل نه اسم است: «فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، زهرا» (۲)
امیرالمومنین هم چند اسم دارد ، مرتضی و حیدر  و صفدر…
و کسیکه مزاجش سالم باشد شیرینی اینها را می فهمد و درک میکند.
روایت ، وقتی حضرت نوح کشتی را می ساخت ، اسمای ۵تن را حک میکرد و میگفت خدایا هر کدام از این اسماء را می گویم دلم باز میشود اما به پنجمی و نام حسین میرسم دلم میگیرد و در اینجا خداوند داستان کربلا را به او وحی کرد.
حضرت موسی وقتی رسید به حضرت خضر سلام داد و خضر ع فرمود کجای زمین شما سلام هست
و حضرت خضر برای حضرت موسی داستان اهل بیت را میگفت و حضرت موسی گریه می کرد.

و اکرم انفسکم
کریم و کرامت
علامه طباطبایی فرمودند معادل ان در فارسی نیست
کرامت یک جا بخشش از گناه دیگران است…یکجا بزرگی نفس ویکجا …
در تشییع جنازه امام حسن ع، مروان گریه میکرد سوال شد تو که اینقدر آزار میدادی او را چرا الان گریه میکنی ؟ گفت من کسی را آزار میدادم که از این کوه حلیم تر بود.
روایت است شخصی امد پیش امام رضا ع گفت به اندازه مروتت به من کمک کن ، امام فرمود نمیتوانم به اندازه مروت خودم  گفت به اندازه مروت خودم وحضرت ۲۰۰ درهم به او داد
روایت است ، امام سجاد ع برده ها را می اورد و می گفت از من راضی هستید؟!.
داستان امام جواد ع که هر شب برده ی او افتابه را برای وضو پر میکرد و یک شب یادش رفت ، امام نه تنها به روی او نیاورد بلکه فرمود چرا اب را گرم کردی همان اب سرد کفایت میکرد.
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.