ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۵-۲۱ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۴

بسم الله الرحمن الرحیم

شب چهارم محرم (پنج شنبه ۱۴۰۰/۵/۲۱)
شرح زیارت جامعه کبیره

«مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم»؛ «کسی که خدا را بخواهد به شما آغاز می‌کند» یعنی کسی که به وجود خدا ایمان پیدا کرد و می‌خواهد این معرفت را ارتقا بخشد و این راه را طی کند، از شما شروع می‌کند.

این سه عبارت ، جایگاه امامت را در مسئله توحید مشخص میکند.
خیلی از علمای شیعه جایگاه امامت را نفهمیدند که امام برای چیست!
خداوند بوسیله حجتش شناخته میشود و یکی از ارکان تشیع است که خداوند بوسیله حجتش شناخته میشود یعنی چه؟
حدیث(من عرفکم فقد عرف الله، کسیکه شما را شناخت خدا را شناخته یعنی چه؟

خدایی که این عالم را افریده هرکس برای خودش یک تصوری دارد مثلا فرعون می گفت انا ربک الاعلی…
الله چه کسی است ؟ الله بوسیله نماینده خدا یعنی حجتش شناخته میشود .
لذا همیشه لا اله الا الله کنار محمد رسول الله است .
در قران داریم ، اطیعوا الله و اطیعو الرسول …
امام هشتم ع فرمودند
« کلِمَهُ لا اِلهَ اِلَّا الله حِصنِیٖ فَمَن قالَهَا دَخَلَ حِصنِیٖ وَ مَن دَخَلَ حِصنِیٖ اَمِنَ مِن عَذَابیٖ»
(کلمه توحید (لا اله الا الله) دژ و حصار محکم من است. هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل قلعه و حصار من شود، از عذاب من در امان است.)

سپس حضرت رضا علیه السلام فرمود:« آری، خداوند راست فرمود و جبرئیل و رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام همه راست گفته اند.»
در این هنگام کجاوه امام به راه افتاد.(چه بسا مامورین مأمون، کجاوه را حرکت دادند.)
ولی امام اشاره کرد کجاوه را نگه دارند و ندا کرد:« بشرطها و انا من شروطها »
(اما در صورتی که به شرط‌های آن عمل شود، و من یکی از آن شرط‌ها هستم.)

کسیکه امام را انکار کند خدا را انکار کرده.
در قران ، شیطان با خدا حرف می زند ،
قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِی مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ
خدا را انکار نمیکند و به قیامت اعتقاد دارد
ص
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻪ ﻣﻰ  ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﻬﻠﺖ ﺩﻩ .(٧٩)
و خدا در مورد شیطان گفت
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَىٰ وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ
چون ولایت حجت خدا را نپذیرفت کافرشد
کافرکیست؟ آیا کسیست که دین ندارد؟ خیر. درسوره کافرون میخوانی
لکم دینکم ولی دین …
کافر به معنی بی دین نیست دین دار است.
خدا هم دارد ،
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿۱﴾
بگو هان اى کافران‏
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾
من معبود شما را نمیپرستم‏ (۲)
خدای خودشان را پرستش میکنند.
هر که بینی بتگری در معبد پندار داشت.
الله همان که رسول الله گفت،
در اینجا صحبت موحد بودن و نبودن نیست بلکه بحث عبودیت است،
بوسیله ما خدا بندگی میشود اگر حجت خدا نبود خدای حقیقی شناخته نمیشد تا بندگی کنند.
نماز می خواند ولی صورت ذهنی خود را بندگی میکند
صحبت از شناخت خدا نیست صحبت از بندگی خداست
کسیکه متصل بخداست حجت خداست

امام سجاد ع فرماید حجت خدا کسی است که بین او و خدا حجابی نباشد ، واسطه ای بین خدا و حجت خدا نیست و حجت خدا واسطه بین مردم و خدا هستند .
امام حسین ع فرمود خداوند خلق را خلق نکرد مگر او را بشناسند وقتی شناختند عبادت می کنند و وقتی عبادت و بندگی خدا کردند از بندگی غیر از خدا بیرون می ایند.
شخصی پرسید معرفت الله یعنی چه؟ .حضرت فرمود «مَعْرِفَهُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ..
هرکسی در زمان خودش امام زمان خودش را بشناسد.
در قران امده
یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولَٰئِکَ یَقْرَءُونَ کِتَابَهُمْ وَلَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا
خدا و رسولش و امام سرپرست مردم هستند .
پیامبر اولی است به مومنین.
هرکس میخواهد سراغ خدا برود باید سراغ استاد برود .
من ارادء الله بدء بکم.
کسی که خدا را بخواهد باید بیاید سراغ شما.
و الا هرکسی دعوت به نفس خودش میکند.
در زمان امام باقر ع فردی کنیزی نذر کعبه کرده بود و به هرکس ازعلما میگفت میگفتند کنیز را بما بده….
امام فرمود کعبه کنیز نیاز ندارد بفروش و پولش را خرج کعبه کن.
چه کسی دعوت کننده بخداست و چه کسی بیعت با او بیعت با خداست.
الفتح
إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَن نَّکَثَ فَإِنَّمَا یَنکُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا
ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ ، ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ ; ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎﺳﺖ . ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻰ  ﺷﻜﻨﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﻰ  ﺷﻜﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻰ  ﺩﻫﺪ .(١٠)

بیعت با حجت خدا بیعت با خداست.
دعوت بسوی خدا اجازه میخواهد
وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ
ومن وحده قبل عنکم
توحید از شما پذیرفته میشود و دریافت میشود
امام صادق ع: ما اصل تمام خوبیها هستیم و  شاخ و برگ ما توحید و یکتا پرستی است.
توحید فرع ولایت ماست.
روایت، چطور میشود به توحید رسید ! خدا یکی است این تازه قول به توحید است.
امام صادق ع ، موحد به پروردگار کعبه قسم با خدا جز خدا نمی بیند.
اقای قاضی ، کسی بدون ولایت به توحید نمی رسد.
در وادی های توحید قدم از قدم نمی شود برداشت.
باید کسی خودش رسیده باشد تا تورا بتواند برساند
من کنت مولاه فهذا علی مولاه (هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست
باید کسی را رسول الله معرفی کند و الا یک عمر سیر میکنی بعد می فهمی دستت تو دست شیطان است .
باید از باطن امام استمداد گرفت و مراتب دارد
زمانی امام حاضر است خدمت می رسید ولی وقتی امام غائب است، و در دسترس نیست و از راه باطن ارتباط دارد .

طریق الی الله امکان ندارد الا بصلات اللیل ، مگر به نماز شب. هر چه هست در نماز شب است.
انسان برود تا کجا ، تا من وحده قبل عنکم.
تا به توحید برسد به وصال برسد و می بیند ساقی امیرالمومنین است
المُؤمِنَ المُفَتَّنَ التَّوّابَ
مومن بسیار به فتنه می افتد و بسیار توبه می کند و خطا میکند و توبه میکند.
انقدر توبه میکند تا مسیر صاف شود دیگر خطا نمی کند
شیعه ما در جایی که هست باید ورع داشته باشد یعنی دوری از گناه
روایت سلمان اول و اخر علم را درک کرده بود
اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه

قبله برای نماز کعبه است و یک قبله باطنی مقام ولایت امام ، کسی که قصد خدا میکند باید توجه کند به شما ،
النساء
وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَهً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا
ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺠﺮﺕ ﻛﻨﺪ ، ﺍﻗﺎﻣﺖ ﮔﺎﻩ ﻫﺎﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻲِ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ . ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﺩ ، ﺳﭙﺲ ﻣﺮﮒ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ ، ﻣﺴﻠﻤﺎً ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ﺑﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٠٠)
هجرت بسوی خدا و رسول ، یعنی باهم هستند .

بحث ما موقعیت امام کجاست ؟ امام کنار خداست و باهم هستند ، قصد به خدا توجه به امام است.
شخصی خدمت امام صادق امد و گفت مازمانی که از شما دور هستیم به فکر دنیا هستیم و  یاد شما ما را صفا می دهد ؟ ایا اینها خیالات است یا واقعیت دارد ؟ امام فرمود دین یعنی همین
هل الدین الا الحب …دین مگر غیر حب امام است .
در شب و حساب و کتاب در محضر امام باشد این دستورالعمل امام باقر ع به شیعیان خود می داد و می فرمود اینگونه باما اتصال پیدا کنید.
رفتند بسوی امام یعنی توبه،
اینها رکن توحید هستند.
نحن هیاکل التوحید ، معابد توحید و خدا پرستی هستند .
لذا محبت انها محبت بخداست و دشمنی با انها دشمنی با خداست
موالی لا احصی ثنائکم، ثنا شما به شمارش در نمی اید
بی عنایات حق و خاصان حق. گر ملک باشد سیاهستش ورق
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.