ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۵-۱۷ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۱۱

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۷)(شب یازدهم محرم)

موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره

«و بکم اخرجنا الله من الذل»

اشاره دارد به آیه، اللهُ ولیُّ الَّذین آمَنوا، یُخرِجُهم مِن الظُّلماتِ إلی النُّور…..

خداوند سرپرست کسانى است که ایمان آورده‌اند. آنان را از ظلمات بیرون می‌برد به سوى روشنایى

ظلمات جمع است و نور واحد است،

ظلمات متکثر است ولی نور یکی است،

ائمه اطهار ما یک نور واحد هستند.

روایت، «اولنا محمد و اخرنا محمد و اوسطنا محمد وکلنا محمد»

جناب سقراط کلمه زیبا دارد که باطل مثل خطوط کج هستند و حقیقت مثل خطوط راست، هزار تا خط راست روی همدیگر منطبق می‌شوند ولی دوتا خط کج نه با هم منطبق می‌شوند و نه روی خط راست منطبق می‌شوند، یعنی با حق هم کنار نمی ایند و با باطل هم کنار نمی ایند.

چطور از ظلمات بسوی نور می‌روند! انسان‌هایی که امام دارند از میان تمام ظلمات و اعتقادات می‌روند به سمت آنچه که امام می‌فرماید.

پیامبر اسلام (ص) به عمار فرمود: «یا عمار إن رأیتَ علیاً قد سلک وادیاً و سلک الناس وادیاً آخر، فاسلُک مع علی و دَعِ الناس، إنه لن یدلّک علی ردی و لن یخرجک من الهدی؛ ای عمار، اگر دیدی علی بن ابیطالب راهی را پیمود و مردم راه دیگری را پیمودند، تو با علی بن ابی‌طالب همراه شو و مردم را رها کن، همانا او، تو را بر پَستی راهنمایی نمی‌کند و تو را از هدایت و راه صحیح، خارج نمی‌کند

ابا عبدالله نوه پیامبر است و آیه تطهیر در مورد انان نازل شده

إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا

چطور باز هم عده‌ای می گویند لبیک یا یزید و یزید را لعنت نمی‌کنند!

«و فرج عنا غمرات الکروب» و غم و اندوه‌های شدید ما را بر طرف ساخت.

در شدت گرفتاری هم که شیعه باشد باز می گویند ما صاحب داریم.

@توسل به ائمه اطهار

مرحوم مجلسی در تحفه الزائر در فصل استشفاع وتوسل به ائمه فرماید

در بعضی از کتب معتبر روایت کرده‌اند از ابی الوفاء شیرازی که گفت من در زندان ابو الیاس محبوس بودم در کرمان با نهایت تنگی و شدت.

پس بسیار شکایت کردم به خدا و استغاثه کردم بموالی خود «صلوات الله علیهم» و به خواب رفتم در خواب دیدم مولای خود رسول خدا صلی الله علیه و سلم را که چرا شفیع خود نمی‌گردانی در درگاه خدا من و دو فرزندم حسن و حسین را از برای امور دنیا

و اینک امیرالمؤمنین علیه السلام از برای تو انتقام می‌کشد از دشمنان تو گفتم یا رسول الله چگونه از برای من انتقام می‌کشد از دشمنانم و حال آنکه او را به مسجد کشیدند از برای بیعت با ابوبکر و حقش را گرفتند و غصب کردند و قدرت بر دفع ایشان نداشت و انتقام از ایشان نکشید.

پس حضرت رسول صلی الله علیه و سلم از روی تعجب نظری به سوی من کرد و فرمود که آن از عجز نبود.

بلکه از برای وصیتی بود که من به او کرده بودم و او عمل به وصیت من کرد

و امام علی بن الحسین پس از برای نجات از سلاطین و محفوظ بودن از گمراه کردن شیاطین

و امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیه السلام از برای آخرت و طلب طاعت و خشنودی خدا

و امام موسی کاظم علیه السلام برای طلب عافیت از بلاها از خدا

و امام رضا علیه السلام از برای طلب سلامتی در سفرها در صحراها و دریاها

و امام محمد تقی علیه السلام از برای طلب روزی

و امام علی النقی علیه السلام از برای عطاها و نیکی نمودن به برادران دینی و آنچه طلب می‌کنی از اطاعت حق تعالی

و امام حسن عسگری علیه السلام برای آخرت

و اما صاحب الزمان پس وقتی که کارد به گلوی تو برسد پس استغاثه به آن حضرت کن و بگو یا «صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی»

بیدار شدم و دیدم که موکلان بندها را از دست و پای من بر می‌دارند انتهی

کرامات الرضویه ص ۵۰

«و انقذنا من شفا جرف الهلکات و من النار»

و از مهالک عالم و آتش دوزخ رهانید

این عبارت اشاره به آیه قران سوره توبه آیه ۱۰۹

أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ تَقْوَىٰ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ

آیا کسی که مسجدی به نیت تقوا تأسیس کرده و رضای حق را طالب است مانند کسی است که بنایی سازد بر پایه سستی در کنار مسیل (لبه پرتگاه دوزخ) که زود به ویرانی کشد و عاقبت او را به آتش دوزخ درافکند؟! و خدا هرگز ستمکاران را هدایت نخواهد فرمود.

کدام بهتر است انکسی که بر تقوی است از پرتگاه فاصله می‌گیرد و طرف جهنم نمی‌رود جایی میرودکه رضوان و رضای الهی انجا است، کسی که امام ندارد کارش بر لب پرتگاه است بر اثر یک لرزش زمین به آتش می افتد.

کسی که به دنبال امام برود تقوی الهی را رعایت می‌کند و دل از دنیا می‌برد.

امیرالمؤمنین ع فرمود در زمان غیبت امام زمان کسی که ثابت قدم باشد بر امامت ایشان، با من علی محشور می‌شود.

اعلام الدین از دیلمی از کتاب حسین بن سعید از امام صادق علیه السلام از پدرانش از رسول خدا (ص) روایت شده است است گفت آن حضرت (ص) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود شیعیان و دوستان خویش را به ده خصلت بشارت بده:

۱- پا کی مولود.

روایت: کسی با ما دشمنی کند مولد او نا پاک است.

تحقیق شده تمام کسانیکه بر بدن ابا عبدالله تاختند زنا زاده بودند.

انسانی که دشمن خوبی باشد یک جای کار اشکال دارد.

حدیث هرکسی خنکای محبت ما را در دلش احساس کرد برای مادرش خیلی دعا کند، چون مادرش به پدرش خیانت نکرده.

۲- ایمان نیکو.

خیلی‌ها دم از ایمان می زند ولی اعتقاد ندارند

آیه قران: آیه وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنین [۸]

گروهى از مردم کسانى هستند که مى‌گویند: «به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‌ایم»! درحالى که ایمان نیاورده‌اند

۳-خداوند ایشان را دوست دارد.

روایت از کتاب تاج الفضایل و المناقب للامام علی امیرالمؤمنین ع

حضرت جبراییل ع: من محبت علی را می‌افکنم القاء می‌کنم در قلوبی که آنان را دوست دارم

۴ -وسعت در قبر.

روایت: امام صادق ع فرمودند: مراد از قبر برزخ است

انسان به محض اینکه می‌میرد خودش را با جسم برزخی می‌بیند چطور در خواب خودت را در یک بدن در عالم خواب می‌بینی آنجا گاهی وقت در فشار در زندان یا کثافات است و گاهی هم در بهشت است زندگی می‌کند و گاهی وسعت قبر داده می‌شود

۵-نوری که در جلوی ایشان است.

آیه قران در مسبحات در سوره حدید آمده (یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ یَسْعَىٰ نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ بُشْرَاکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فی‌ها ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ) دو نور است هنگام عبور از صراط، پیش روی اینهاست و در سمت راست اینان حرکت می‌کند یعنی دوتا نور است نور سمت راست مال اعمال نیک است چون انسان با دست راستش کتابش را می‌گیرد اما نور پیش رو نور ولایت است نور امامت است که در پیش روی تو است و تو پشت سر آن نور حرکت می‌کنی

آن‌ها که ولیی ندارند این نور را دیگه ندارند

لذا در قیامت مثل ملخ‌های پراکنده اینطرف و انطرف می‌روند.

همانطور که در دنیا کسی امام ع و ولیی ندارد اینطرف وآنطرف میزند

۶ -فقر را از روی ایشان گرفته و دل‌های ایشان را بی نیاز می‌سازد.

شیعه ما دست در مقابل هیچکس دراز نمی‌کند آنقدر بی نیازی در قلبشان هست

جناب حافظ:

ـ گرچه گرد آلود فقرم شـرم باد از همتم

گر به آب چشمه خورشید دامن تر کنم

اللهمَّ اجعل غِنایَ فی قلبی..

فقر از قلبها گرفته میشودبعضی ها قلبشان فقر دارد

خیلی سرمایه دارد اما باز گدایی می‌کند

شیعه ما خدا در قلبش غنا قرار داده است

۷- لعنت خدایی بر دشمنان ایشان.

اگر با شیعیان کسی دشمنی کند مورد لعنت خدا قرار می‌گیرد

۸- از برص و جذام ایمن اند.

۹- گناهان و بدی‌ها از ایشان ریخته می‌شود.

یا على به آنان بشارت ده به فرو ریختن گناهان و بدیها از آنان.

ما فرزند آدم هستیم پدرمان تبعیدی است

ملک زاده نیستیم فرشته نیستیم اما خدا گناهان شیعیان را می‌ریزد در دنیا به هر مریضی مبتلا می‌شوند گناهانشان می‌ریزد

۱۰ -ایشان در بهشت با منند و من با ایشان هستم، پس خوشا به حال ایشان و خوشابه عاقبت خوب آنها

اینکه آنان در بهشت با من می‌باشند و من با آنها.

چه چیزی از این بالاتر که انسان با رسول الله ص در بهشت باشد.

بالاترین چیز در بهشت چیست؟

روایت: امام رضا ع فرمودند:

نگاه کردن به وجه رسول الله ص است بالاتر از این در بهشت نیست.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.