۱۴۰۱-۵-۱۳ شرح زیارت جامعه جلسه ۷
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۳)(شب هفتم محرم)
موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره
«شأنکم الحق و الصدق والرفق»
شأن شما حق و صدق و رفق است.
رفق، یعنی مدارا کردن، در مقابل سختیگری است،
نبی اکرم ص فرمودند: ما انبیاء ماموریم تا هر کس را به اندازه عقلش با او سخن گوییم
این یکی از مصادیق مدارا کردن است چون هر کس عقلش یک ظرفیتی دارد و همه یکسان نیستند
روایت، ایمان ده درجه است، و کسی که درجات ایمان بالاتری دارد نباید معرفت و عمل خود را حمل کند به درجه پایینتر، که اگر این کار را کند او را شکست باید جبران کند.
رسول الله ص بین سلمان و ابوذر عقد ٱخوت خوانده بود ولی اگر ابوذر میدانست در قلب سلمان چه خبر است او را میکشت، یعنی او را کافر میدانست و مهدور الدم میدانست.
مدارا کردن در مسیر الهی و معرفت خداوند رفق است، إنَّ اللّه َ رفیقٌ یُحِبُّ الرِّفقَ (همانا خداوند ملایم و مهربان است و ملایمت را دوست دارد)
روایت دارد با دشمن خود مدارا کنید.
همانطور که جسم یواش یواش رشد میکند روح هم اینطور است.
حدیث: احادیث که در فضایل ما است برای شیعیان ما بگویید اگر دیدید پذیرفتند ادامه بدهید اگر نپذیرفت سکوت کن، این از باب مدارا کردن است.
” رب اشرح لی ویسر لی امری واحلل عقده من لسانی”(سوره/طه)
خدایا! سینهام را برایم گشاده گردان و کارم را آسان کن و لکنت از زبانم بگشا تا سخنشان را بفهمم!. پروردگارا! به من شرح صدر عطا کن و گره در کارم میفکن …
انسان با عبادت با اخلاص یواش یواش سینهاش گشاده میشود که بپذیرد
امر به معروف نهی از منکر باید جوری باشد که طرف بپذیرد
وقتی انسان نرم باشد طرف مقابل شما جبهه نمیگیرد.
بدن انسان جوری طراحی شده به خیلی چیزها واکنش نشان میدهد، نفس ما هم طراحی دارد، یکی از انها اینکه نفس در برابر خشونت و عصبانیت جبهه میگیرد.
خداوند حضرت موسی ع را به سوی فرعون میفرستد، آیه قران میفرماید، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًالَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَىٰ
و با او کمال آرامی و نرمی سخن گویید باشد که متذکر شود یا (از خدا) بترسد
به قول حافظ
پشمینه پوشِ تندخو کز عشق نشنیدهاست بو.
از مَستیَش رمزی بگو تا تَرکِ هشیاری کند
حجاب از لحاظ اسلام واجب است، اما اجباری نیست،
اگر مؤمنی مسلمان هستید باید حجاب خودتان را رعایت کنید و اگر نیستید خودتان می دانید و خدای خودتان
انسانی که مدارا میکند محبتش می افتد در دلها و برعکس آن کسی که لجبازی میکند استبداد نشان میدهد
بحث عقلی(انسانها هر کدام یک نظر و اخلاقی دارند که با هم نمیخواند و تضاد دارد،
اگر با دوست خودت بر خورد کردی سخت گیری نکن آنقدر شیرین میشود در دوستی بگویید هر جا که تو میروی میرویم و هرچه تو میخوری میخوریم.
چون شان ائمه است باید روی خودمان پیاده کنیم.
در بعضی اخبار آمده وقتی حضرت موسی ع با حضرت خضر ملاقات کرد، در اخرش حضرت موسی ع به حضرت خضر گفت مرا نصحیت کن، فرمود هیچ وقت با کسی لجبازی نکن.
وَقَوْلُکمْ حُکمٌ وَحَتْمٌ،..
حرفی که شما میزنید شاید، اما و اگر ندارد
روایت: آقا امیرالمؤمنین ع فرمودند:
فصل خطاب در نزد ما است یعنی حرف آخر در نزد ماست. چرا اینگونه است؟ چون علم حقیقی در نزد امام ع است و امام متصل به ملکوت عالم است حرفش حرف آخر است
امام ع از حرف خودش بر نمیگردد…
نکته”چرا در احادیث فقهی ائمه تعارض داریم؟
بحث خیلی مهمی است
در اصول کافی جلد اول در باب حدیث و اختلاف علما- یکی از شیعیان کوفی نقل میکند من رسیدم خدمت امام صادق ع سوالی پرسیدم حضرت جوابم را گفت و بعد یکی از شیعیان آمد همان سؤال را پرسید
و امام ع یک جواب دیگر دادند وقتی رفت گفتم آقا شما پیش شیعیان خود هم تقیه میکنید؟
فرمودند: این جوری هم برای شما خوب است هم برای ما چون اگر شما وحدت کلمه پیدا کنید
همه یک چیز بگویید دشمن توجه میکند به شما اما شما اگر با هم اختلاف داشته باشید دشمن میگوید اینها خودشان با خودشان اختلاف دارند
نمیترسد از شما چون اگر بترسد نابودتان میکند عمداً متعارض حرف می زند که شما اگر وحدت کلمه پیدا کنید دشمنان نابودتان میکنند.
((و رأیکــم علم و حلم و حزم)) رأی شما، علم، حلم، حزم است،
رأی شما و اعتقاد شما و اندیشه شما و نظر شما
رأی شما چیست؟ علم و حلم و حزم است
در مورد علم امام ع کتابها نوشته شده است…
امام همه چیز را میداند
علم ما کان و ما یکون وما هو کائن الی یوم القیامه، در نزد ما است.
و فی الکافی عنه علیه السّلام : إنّی لأعلم ما فی السّمٰوات و ما فی الأرض و أعلم ما فی الجنّه و أعلم ما فی النّار و أعلم ما کان و ما یکون ثمّ سکت هنیئه فرأىٰ أنّ ذٰلک کبر على من سمعه منه فقال علمت ذٰلک من کتاب اللّٰه عزّ و جلّ إِنّ اللّٰه یقول فیه تبیان کل شیءٍ.
اخبار آسمان و زمین و آنچه در بهشت است، در جهنم است در نزد ما است،
چنین کسی که رأی او از روی علم است نظر او نظر فکری نیست که بعد از ۲۰ سال فکر او عوض بشود،
جناب محیی الدین ابن عربی در فتوحات بابی دارد به نام انبیاء الاولیاء، یک عده از اولیاء هستند مثل امامان شیعه اینها به تبعیت از نبی اکرم علم را از منبعی دریافت میکنند که نبی مکرم ص دریافت کرد.
امام علم خودش را از انجایی که نبی اکرم گرفته، می گیرد و کوچک و بزرگ هم ندارد، درمورد حضرت یحیی ع در قران آمده
یا یحْیى خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّهٍ وَ آتَیناهُ الْحُکْمَ صَبِیا؛
ای یحیی! کتاب (خدا) را با قوت بگیر و ما فرمان نبوت را در کودکی به او دادیم.»
عیسی بن مریم در کودکی در گهوراه سخن گفت،
رأی امام از روی حقیقت است نه ظن و گمان
حزم یعنی دور اندیشی،
رأی شما دور اندیشی دارد
گاهی وقت انسانها از نوک بینی خود انطرفتر را نمیتواند ببیند، مثلاً اسلام میگوید حجاب و پاکدامنی داشته باشید، ولی بعضی از خانمها خودشان را ارزان در اختیار مردها در خیابانها میگذارند و این باعث میشود مردها دیگر ازداوج نمیکنند و……. این به ضرر خود خانمها است. کسی دیگر با او ازدواج نمیکند…. چون میگوید خب زیباتر وارزانتر از تو در خیابان هست
نکته (حضرت علامه حسن زاده میفرماید، پدر و مادری بچهی مریضی را به منزل ما آورده بودند که سر درد شدید داشت، از مادرش سؤال کردم گفت این سر درد شدت و ضعف دارد به پدر ایشان در خلوت گفتم این بلا را تو سر این بچه اوردی، رسول الله فرموده وقتی ماه کامل باشد نباید نطفه منعقد شود وگرنه فرزند به سر دردی مبتلا میشود که درمانی ندارد)
رایکم حلم، حلم به معنی بردباری
در عربی حلم مترادف عقل است
عقل و حلم – چون انسانی که عاقل است بردبار و صبور است
حلم یعنی بکار بردن عقل در کارها
حلم یعنی عقل خود را بکار ببرید در کارهایی که میخواهید انجام بدهید
آقا امیرالمؤمنین ع فرمودند:
کسی عواقب امور را در نظر بگیرد
هیچگاه پشیمان نمیشود
الحمدلله علی الولایه