۱۴۰۱-۱-۲۷ تفسیر سوره مریم آیات ۶۶-۷۰ جلسه ۸
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱۴۰۱/۱/۲۷ (تفسیر سوره مریم)
موضوع: ایات ۶۶ الی ۷۰ جلسه (۸)
وَیَقُولُ الْإِنسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا
و گوید انسان آیا هر گاه بمردم هر آینه بزودى برون آورده میشوم زنده (۶۶)
در این آیه نکته است چرا فرمود انسان! نگفت کافر؟
چرا میگوید یقول الانسان، در آن رمزی است که در ایات بعد توضیح داده میشود که چرا می کوید یقول الانسان…
سؤال است؟ شبهه است، چیزی که به جنگ ایمان انسان می اید شبهه است و سوالی است.
مراد انکار معاد است و دلیلی ندارند فقط میگوید یقول الانسان، بمیریم و دوباره زنده میشویم؟ انکار است، اینها چه کسانی هستند که انکار میکنند! اینها همان اتبعوا الشهوات هستند،
نکته (عقل انسان نمیگذارد انسان از مسیر درست خارج شود مگر سر خود کلاه بگذارد،
اگر مسئله معاد ثابت شود و بداند برای کارهای خود باز خواست میشود و حسابرسی میشود جرات نمیکند هر کاری را انجام بدهد.
أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا
آیا یاد نمیآورد انسان که ما آفریدیمش از پیش حالى که نبود به چیزى (۶۷)
در این آیه دوباره فرمود یذکر الانسان ….
در آیه بالا سؤال میکرد و در اینجا هم سؤال را با سؤال جواب میدهد.
وقتی که ما نبودیم چطور بیاد بیاوریم، خود قران میگوید، هیچ چیز نبود
نکته: انسان میتواند با قوهای که خدا به او داده بیاد بیاورد زمانی را که نبود و زمانی که بعداً خواهد آمد
ایا به یاد نمی اوری زمانی که نبودی بحث معاد بود و خداوند بحث را برد روی مبدأ
در سوره یس: وَضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ (۷۸) و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت:» چه کسی این استخوانها را زنده میکند در حالی که پوسیده است؟!«(۷۸) برای ما ضرب المثل میزند
قُلْ یحییها الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّهٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ
بگو زنده کند آنها را آنکه پدید آورد یا بیافرید آنها را نخستین بار و او است به هر آفرینشى دانا (۷۹)
در جواب قل یحییها الذی انشاها اول مره…
بگو همان کسی که اول بار زنده کرد.
پس خالقی هست ما را آفریده و به کمال رسانده است
انکار معاد مساوی است با انکار مبدأ.
کسی که معاد را انکار میکند خدا را انکار میکند.
مردهها زنده هستند خداوند نمیگوید دوباره زنده میکنیم زنده هستند فقط از بدن مفارقت میکنند.
پیامبر اکرم فرمود شما برای بقا آفریده شدهاید نه برای فنا، مرگ فقط انتقال است. از داری به دار دیگر
نکته: این آیه أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ… ایا یاد نمیکند انسان… اهل معرفت می گویند به این باید خیلی توجه کرد،
(ما نبودیم و تقاضامان نبود.)
الان که بوجود امدیم «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ..
بخوانید و اجابت میکنم،
تو نبودی خدا به تو داد و خدا تو را خلق کرد پس یاد کن
نکته: در امتحانها و اختبارات، خداوند بعضی از امتحانهایش برای فتنه است مال زمانی که برای خودت شانیتی قائل میشوی
تکلیف چیست؟ این را بیاد بیاور تو هیچ چیز نیستی. در تمام امتحانها و همه جا این را یاد کن وَلَمْ یَکُ شَیْئًا را یاد کن
انرا که زخود وجود نبود
او را ز کجا کمال باشد.
ما بدون خدا هیچ چیز نیستیم این آیه همیشه جلوی چشم شما باشد 👇
أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئًا
— مَوْلاىَ یا مولای انت الْمَوْلى وَ اَنَا الْعَبْدُ وَ هَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ اِلا الْمَوْلى
خداوند لطف کرده شما را آفریده و کمال داده اگر این فهمیده نشود میشود فرعون «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی
به یاد بیاور زمانی که نطفه بودی،
*ای بوده وجود تو، ز یک قطره منی
معلوم نمیشود که تو چند منی
تا چند منی ز خود که: کو همچو منی؟
نیکو نبود منی، ز یک قطره منی*
سوره مریم خیلی مهربان است و بیشترین اسم الرحمن در سوره مریم آمده چرا؟ چون مریم زن است و مادر است بیشترین رحمت از مادر است.
مریم: فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا
سوگند به پروردگار تو هر آینه گردآوریمشان البته با شیاطین پس احضارشان کنیم البته پیرامون دوزخ بر زانو نشستگان (۶۸)
از اینجا لحن ایات عوض میشود.
در قران قسمهای زیادی داریم فقط به اسم رب، ۳ الی ۴ بار در قران خدا قسم خورده.
جناب ابن عربی در رسالهای میفرماید رب همیشه مضاف می اید.
رب المشارق و المغارب ….
برای قسم سه حرف داریم (واو) (تا) (با)
تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللَّهُ
(واو) والعصر
اما (تا) مخصوص الله است.
چرا در انجا گفت انسان؟، چون اینجا میفرماید با شیاطین جمع میکنیم وبا شیاطین محشور میکنیم
جمع میکنیم با شیاطین یک جا….. چه عذابی دارد.؟
در این سوره آیه ۴۵
یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّکَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَٰنِ فَتَکُونَ لِلشَّیْطَانِ وَلِیًّا
اى پدر من همانا میترسم برسدت عذابى از خداى مهربان که بشوى براى شیطان دوستى (۴۵)
فرمود غی خود را میبیند پس جزو غاوین میشوند
الحجر: إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ
که بندگانم را نباشدت بر ایشان فرمانروائیى مگر آنکه پیرویت کند از گمراهان (۴۲)
تو به بندگان من سلطهای نداری، آن غاوین که از تو تبعیت میکند بر انها سلطه داری
اگر شیطان سلطه پیدا کند ولایت پیدا کند بر انسان…چه میشود؟ ان الشیطان لکم عدو مبین.. دشمن مسلط میشود ومعلوم است چه عذابی خواهد بود
جنس شیطان از آتش است و بیقرار و انسان از خاک و ارام است
جنس شیطان اصلاً ارام نیست
فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا
قسم به خدای تو که البته آنها را با شیاطین در قیامت محشور میگردانیم، آنگاه همه را احضار خواهیم کرد تا گرد آتش جهنم به زانو درآیند.
مریم: ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن کُلِّ شِیعَهٍ أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَٰنِ عِتِیًّا
سپس البته برگیریم از هر گروهى هر کدام را از ایشان که سختتر است بر خداى مهربان در سرکشى (۶۹)
شیعه به معنی پیرو است و یا گروهی که در امری مشترک باشند
اینها حال اتبعوا الشهوات است، که دنبال شهوات رفتند.
هر وقت خطایی از ما سر زد بگوییم خدایا ما قصد عصیان نداریم ما غفلت کردیم و ما یادمان رفت.
شیطان نسبت به حضرت رحمان عصیانگر است گفت انا خیر.. من بهتر از آدم هستم آدم هم یک خطا کرد چرا کرمنا شد و شیطان ملعون شد حضرت آدم فرمود ربنا ظلمنا انفسنا ….
خدایا: به حرمت این ماه مبارک رمضانت به حرمت
اولیاءات به حرمت قرآنت ما قصد تمرد و عصیان تو را نداریم ما اگر گناهی اشتباهی خطایی میکنیم
غفلت میکنیم ما تورا به یگانگی و وحدانیت میشناسیم ما معترفیم به بزرگی و عظمت تو
در مقابل عظمت تو چهره به خاک میمالیم
اولیاء ات را دوست داریم از دشمنان اولیاء ات بیزاریم قصد تمرد عصیان نداریم مارا ببخش.
مریم: ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلَىٰ بِهَا صِلِیًّا
سپس ما هر آینه داناتریم بدانان که سزاوارترند بدان چشیدن را (۷۰)
چه کسی اولی تر است به آتش، یکی یکی اینها را میکشد بیرون و پرت میکند در جهنم.
آقا امیرالمؤمنین ع در دعای کمیل
جهنم را وصف کردهاند میفرماید: مالا تقوم له السموات والارض….
خدایا: طاقت عذاب تو را آسمان وزمین ندارند من چه کنم من چه کنم!
شبهای ماه مبارک رمضان شبهایی است که خداوند بنده آزاد میکند از آتش جهنم ان شاء الله همه بهشتی هستیم
آنهایی که جهنمی باشند خداوند در این ماه به آنها رحم میکند هرشب گروهی را از آتش جهنم، خداوند خلاص میکند
ان شاءالله ما هم جزو آزاد شدگان از آتش جهنم
باشیم
الحمدلله علی اولایه