۱۴۰۱-۵-۱۱ شرح زیارت جامعه کبیره جلسه ۵
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه ۱۴۰۱/۵/۱۱) (شب پنجم محرم)
موضوع: تفسیر زیارت جامعه کبیره
(و امرکم رشد) و امر شما رشد است.
■ نکته(تمام گیاهان و حیوانات یک مسیر رشدی را دارند یک گیاه از دانه تا به میوه دادن برسد یک مسیری را باید طی کند برای کمال خودش و آن مسیر، مسیر رشد انهاست وهمینطور حیوانات…..، اما انسان غیر از رشد نباتی و حیوانی یک رشدی دارد آن رشد تکوینا طی نمیشود آن رشد انسانی زحمت میخواهد و علم و عمل میخواهد برای انسان شدن.
انسان میتواند از حیوانات پستتر بشود و از ملک هم فراتر برودو این رشد از ملک بالاتر رفتن زحمت دارد که با علم و عمل بدست می اید.
این رشد بصورت دین از طرف خداوند آمده که حد و حدودی دارد از کارهای بد نهی کرده مثل دزدی و امر به کارهای خوب مثل نماز و…..
در اصل دین خوبیها و بدیها را معرفی کرده برای انسان.
حالا امر امام چون در مسیر دین است، هر امری که امام میکند برای تکامل انسان است، امام خود دین و اسلام است. و امرش منطبق با واقع است.
■《و وصیتکم التقوی》وصیت شما تقوی است.
آیه قران در مورد تقوی
وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ، و بهترین توشه تقوی است.
انسان سفر آخرت در پیش دارد و تقوی الهی را در آخرت از انسان میخرند. توشه آخرت تقوی که بکار می اید در انطرف برای انسان زاد و راحله آخرت تقوی است
آیه قران، (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ).
گرامیترین شما در نزد خدا با تقواترین شما است.
تقوا امری است که مربوط به قلب است
تقوا در یک کلمه یعنی خدا ترسی
یعنی از خدا بترسید و هر کاری را نکنید و مراقب باشید که چه میکنید و چه نمیکنید این را خیلی میخرند بهترین زاد و توشه چیزی که آنجا احتیاج دارید تقوا است
وقتی تقوا را رعایت کرده باشد در هر موطنی برسد به راحتی رد میشود
تقوای چشم داریم ووواعضاء و جوارح ما هرکدام تقوا میخواهند.
(زاهد ز ترس محتسبان می مخورد لیک
عزلت گزید و خوف خدا را بهانه کرد)
حاصل علم و عمل همه و همه به تقوی ختم میشود.
نکته: خداوند از متقیان قبول میکند و میخرد، به اندازه تقوایی که دارند اعمال را میخرند
المائده: إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ : خدا از متقیان قبول میکند
■نکته: و العاقبه للمتقین، عاقبت برای متقیان است.
یک نکته تقوا این که در آخرت آن کسی که تقوا داشته باشد وضعش خوب میشود
یکی دیگر اینکه عاقبت در همین دنیا است
دو نفری که با هم دعوایشان بشود آن کسیکه تقوا را رعایت کرده او پیروز است
و آن کسی که تقوا را نداشته هزاری هم زور و زر داشته باشد آخرش محکوم به شکست میشود.
امیرالمؤمنین ع در خطبهها و سخنرانیهایشان
اکثراً میفرمایند وصیت میکنم سفارش میکنم شما را به تقوا و نظم در کارهایتان …
اگر بدانید بعد از مردن حساب و کتابی است و این را در نظر داشته باشید خطا نمیکنید.
رسول الله ص جانشین و وصی خود را در روز غدیر اعلام کرد ولی آن کسانیکه غصب خلافت کردند بخاطر این بود که تقوی الهی نداشتند خدا ترس نبودند.
و قضیه نصحیت امام حسین ع در روز عاشورا ……در آخر فرمود از بس که شکمهای شما از حرام پر شده نصحیت فایده ندارد کسیکه تقوی نداشته باشد گوشش کر میشود.
《 و فعلکم الخیر》کار شما خیر است.
اشاره دارد به آیه
الأنبیاء: وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاهِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ
و آنان را پیشوایانی که به فرمان ما ره مینمودند، گرداندیم، و به آنان نیکوکاری و برپاداشتن نماز و پرداختن زکات را وحی کردیم، و پرستندگان ما بودند (۷۳)
علامه طباطبایی در ذیل این آیه فرموده چرا نگفت علم به کار خوب بلکه فرمود فعل به خیر..
گاهی وقت به انسان وحی میشود این کار خوب است اما گاهی کار او بر اساس وحی است فعل او بر اساس وحی است لذا تمام فعل او خیر است و خوبی در بر دارد، در هر شرایطی هر کاری از او صادر میشود خیر است.
آنچه از امام ع صادر میشود خیر است
و اینها همه زیر مجموعه عصمت است، یعنی کسی که عصمت دارد هر چه از او صادر میشود خیر صادر میشود، شر و ناپاکی در وجودش نیست…
هر چه انسان بزرگتر میشود و الهی میشود دایره خیرات او وسیع میشود تا جایی که همه را در بر میگیرد.
خاطره، زمانی بود بنده دعا میکردم برای رفع بلا و میگفتم خدایا بلا را از شیعیان امیرالمؤمنین ع رفع کن، به بنده گفته شد کم خواستی…، متوجه شدم باید اینطور دعا کنم بلا را از تمام این عالم بردار
حدیث: این حدیث خیلی ارزشمند است سعی کنید، بخاطر بسپارید و حلقه گوش کنید
حدیث نبوی: رسول خدا ص فرمودند: حلال بیّن وحرام بیّن وبین ذلک شبهات….
یعنی یکسری کارها هست حلال مشخص، آشکار است و یکسری کارها حرام مشخص شده است و بین این حلال وحرام بعضی امور هست شبهه ناک است معلوم نیست حلال یا حرام است فرمود: اگر داخل این شبهات نشوید سالم میمانید به گناه مبتلا نمیشوید
اما اگر کسی داخل در این شبهات شد بگوید حالا اشکال ندارد این که معلوم نیست حرام باشد این به حرام مبتلا میشود
این یک برزخی است که معلوم نیست اگر کسی وارد شود و گفت معلوم نیست این داخل در حرام میشود و آلوده میشود آنجایی که نمیدانید حلال و یا حرام است داخل آن نشوید آن میشود تقوا
روایت، در آخر زمان، شخص مؤمن از خانه بیرون میرود و کافر برمی گردد
روایت، مؤمن در آخر زمان منکر را میبیند و نمیتواند انکار کند و قلب او ذوب میشود که چکار کنم.
روایت، در آخر زمان عمل مومنان ۵۰ برابر اصحاب رسول الله ص مثل سلمان وابوذر …. ارزش دارد.
روایت، امیرالمؤمنین ع، کسی که در زمان غیبت مهدی استقامت داشته باشد در بهشت با من (علی ع) محشور میشود.
روایت: امام صادق ع فرمودند: در آخر زمان فقط کسانی نجات پیدا میکنند که دعای غریق را بخوانند
《یاالله یارحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک》
《 و عادتکم الاحسان، و سجیتکم الکرم》عادت شما نیکی و احسان فطرت شما کرم است.
میفرماید: عادت شما احسان کاری است نیکو کاری معنی احسان! کاری که زیبایی معنوی دارد، نه زیبایی ظاهری…
بالاترین مرتبه احسان:
روایت: خدا را آن گونه عبادت کنید که او را میبینید و اگر شما او را نمیبینید او شما را میبیند.
زیباترین عمل این است، این زیباترین عملی که انسان میتواند انجام بدهد و از این پایینتر اعمالی که خیر رساندن به دیگران است مثل ایثار که خود انسان احتیاج دارد اما بدهد به دیگری
ایثار را خیلی میخرند
-عادت شما به احسان است
روایت: آقا سید الشهدا ع یک کنیزی داشت یکبار یک شاخه گل کند آورد تعارف کرد آقا جان بفرمایید این شاخه گل را که حضرت گرفت فرمودند: ” أنتَ حُرٌّ لِوَجهِ اللّه ” همین یک محبت را که کرد فرمود تو ازادی و وقتی گفتند چگونه در عوض شاخه گل آزادش کردی فرمود
آیه قران
وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا
هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید وفرمود من خواستم بهتر از تحیتش پاسخ دهم پس آزادش کردم
الحمدلله علی الولایه