ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

هفته نامه

« هفته نامه »
نکات مهم جلسه : ۹۲/۱۲/۸

ادامه شرح حدیث :

« وَ قَلْبُهُ حُسْنُ النّیّهِ وَ عَقْلُهُ مَعْرِفَهُ الْأَشْیَاءِ وَ الْأُمُورِ »
نکته۱ : مضمون کلی این حدیث و آنچه از آن بر می آید این است که انسان صرفاً با درس خواندن عالم نمی شود، بلکه یک سلسله از امور دیگر لازمهُ عالم بودن است.
نکته۲ : اشیاء یعنی موجودات و حقایق و امور یعنی حوادث.
نکته۳: حضرت رسول اکرم (ص) عرضه می دارد که  « اللهم أرنی الأشیاء کما هی » یعنی خداوندا اشیاء را آن گونه که هستند به من بنمایان . پس حقیقت اشیاء غیر از آنی است که ما می بینیم.

نکته۴ : معرفت حقیقی اشیا تنها از راه توحید امکان پذیر است که حضرت وصی(ع) فرماید:

« أول العلم معرفه الجبار و آخره تفویض الأمر الیه ». معرفت جبار یعنی دیدن آن جبروت الهی که محیط و قهار بر همه اشیاء است .
نکته۵ : پیوستگی و حرکت غیر ارادی همه اشیاء به سوی کمال نشان می دهد که یک حقیقت جباری همه را در مسیر تکاملشان حرکت می دهد که :
اگر یک ذره را برگیری از جای
خلل یابد همه عالم سراپای
نکته۶ : جبروت از جبر است اما هر جبری ستم نیست . جبر درجوامع انسانی که به معنی ایجاد مانع بر سر راه کمال دیگران است ستم است اما در باره خداوند جباریت عین عدل است که همه را در مسیر تکاملشان سیر می دهد.
نکته۷ : معرفت حضرت جبَار همان معرفت به وحدت وجود و توحید افعالی عارف است.
نکته۸ : وقتی انسان چنین معرفتی نسبت به اشیا پیدا کند و همه را تحت جبروت جبار علی الاطلاق ببیند ثمره اش این می شود که امر را به او واگذار می کند که ” آخره تفویض الأمر الیه”.
نکته۹ : عالم حقیقی حوادث و امور عالم را از سوی خدا می بیند لذا فرموده اند :
« لا تصبَوا الدَهر فانَ الدَهر هو الله » . یعنی : روزگار را بدگویی نکنید چرا که روزگار همان الله است .
گر رنج پیش آید و گر راحت ای حکیم
نسبت مکن به غیر که اینها خدا کند
نکته۱۰ : حاصل این طور نگاه به اشیاء و امور عالم این است که این چنین انسان ، انسان دیگری می شود و ذهنش کم کم از دیگران فاصله می گیرد و اموری چون حسادت و بخل و کینه و طمع و … که برای زمینی هاست دیگر در او راه ندارد چرا که آسمانی شده است و آسمانی ها فرشته خویند . که فرمود : کلَ مؤمنه حوراء و همین طور هر مؤمنی فرشته ای است از فرشتگان که به روی زمین راه می رود.
نکته۱۱ : در موضوع معرفت امور عالم و نحوه برخورد با حوادث آن بحث دول اسمائی عرفا بسیار قابل توجه است :
که خلاصه آن این است که اسماء الله را غیر از ظهور در عالم، در جوامع انسانی نیز ظهوری دیگر است و اسما هم با یکدیگر تقابلاتی دارند مثل هادی و مضل و رافع و خافض و قابض و باسط. و هر کدام از این دولت ها را دوره و زمان خاص خود است که تا اجلش فرا نرسد به پایان نمی رسد. لذا ائمه ما پس از امام حسین (ع) در قیام هایی که شیعیان ضد حکومت های وقت انجام می دادند دخالت نمی کردند چون می دانستند که دولت آنها تمام نشده و هر قیامی در این مدت محکوم به شکست است.
امام صادق (ع) فرمودند: « ان لله تعالی دولتین دولهٌ لآدم و هو دولهُ الله و دولهٌ لابلیس » … .
لذا امام هشتم(ع) در پاسخ درخواست های شیعیان برای قیام پس از مرگ هارون می فرمود: هنوز نوبت دولت ما نرسیده است.

« وَ یَدُهُ الرّحْمَهُ »
نکته۱۲ : دست مؤمن رحمت است که دست مظهر فعل انسان است . که عالم نه تنها مصداق حدیث :
« المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه » است که از او به دیگران زحمت نمی رسد بلکه فعلش همه رحمت برای خلق خداست.
نکته۱۳ : دستی که به خلق که عیال الله اند ظلم نکند وقتی به سمت خدا دراز شود خالی برنمی گردد بلکه پر از رحمت می شود.
نکته۱۴: عالم ربانی باید دستش با دیگران فرق داشته باشد. پولی که می دهد برکت بیاورد دست بر سر مریض کشید شفا می گیرد ووو.
نکته۱۵ : اگر آنجایی که می دانی و می توانی درست عمل کنی ، آنجایی که نمی دانی و نمی توانی ناخودآگاه درست عمل خواهی کرد .
مثل نجات حضرت یوسف(ع) در داستان زلیخا و مثل داستان شاه نعمت الله ولی که ادعا کرد که هیچگاه لقمه حرام از گلویش پایین نرفته است و…
نکته۱۶ : عالم بی رحمت انسان بی دست است و به اصطلاح بی دست و پاست ،که به اندازه یک قرص سرماخوردگی هم خاصیت ندارد !
نکته۱۷ : انسان عالم پاک، وارث میراث نبوت می شود و شفا و خیرات دیگر از دستش جاری می گردد. که « العلماء ورثه الأنبیاء ».

« رِجْلُهُ زِیَارَهُ الْعُلَمَاءِ »
نکته۱۸ : درس و بحث و کلاس یک خاصیتی دارد و زیارت علما چیز دیگری است و خاصیت دیگری دارد.
نکته۱۹ : اهل علمی که به زیارت علما نمی رود پا ندارد . و باید دید چه سرَی و چه خواص و برکاتی در این امر هست.
نکته۲۰ : حضرت علامه می فرمودند :
بنده دو مرتبه به زیارت آقای بهجت رفتم و ایشان هم یک مرتبه به ما سر زدند. و درباره آیه الله بهاء الدینی می فرمود : ما زیاد مزاحم ایشان نمی شدیم و سالی یک بار به ایشان سر می زدیم. لفظ زیارت اهمیت این مطلب را می رساند.
نکته ۲۱ : در کتاب لعال الاخبار شیخ صدوق حدیث عجیبی در باره ارزش و قیمت زیارت علما در آخرت آمده است که بسیار شگفت انگیز است.

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.