۱۴۰۰-۱۲-۲۶ نیمه شعبان اثبات مهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
(پنجشنبه ۱۴۰۰/ ۱۲/ ۲۶) شب نیمه شعبان
موضوع: فضلیت شب نیمه شعبان و اثبات وجودامام زمان عج
در بعضی از روایات داریم که بعد از لیله القدر پر فضیلتترین شب، شب نیمه شعبان است و از شبهایی که احیاء گرفتن او یعنی تا صبح
بیدار بودن تاکید شده است
تا صبح ذکر بگویید قرآن بخوانید نماز بخوانید و شب نیمه شعبان را احیاء نگه دارید
و روایت است شبی است که دعا درآن مستجاب است
و ادعیه ایی برای آن آمده نمازهایی برایش آمده است
مثلاً دعای حضرت خضر ع را آقا امیرالمؤمنین ع به کمیل یاد دادند که موسوم شده به دعای کمیل و این دعای حضرت خضر ع است
که فرمود هر شب جمعه بخوانید، نتوانستید ماهی یکبار بخوانید، نتوانستید، سالی یکبار بخوانید
نتوانستید در عمرت شده یکبار دعای کمیل را بخوانید
که دعایی است که شب نیمه شعبان شب اختصاصی آن است
شبی که خداوند فرموده است من دعا را مستجاب میکنم قسم خورده خداوند که اگر دعا در زمینه معصیت نباشد دعا را مستجاب میکنم
، در بعضی از روایات آمده است که شب نیمه شعبان چیزی شبیه به لیله القدر است مثلاً میفرماید در این شب رزق تقسیم میشود …
جناب ابن عربی میفرماید: ۲۳ ماه مبارک رمضان لیله القدر قرآنی است
و شب نیمه شعبان لیله القدر فرقانی است
آن لیله القدر نبوی واین لیله القدر ولایی
شب نیمه شعبان میشود لیله القدر ولایی
روایت شده امیرالمؤمنین ع سه شب را احیاء میگرفتند یکی شب ۲۳ ماه مبارک رمضان و یکی شب عید فطر و یکی شب نیمه شعبان
یعنی خیلی سفارش شده در اعمال امشب
در ذکر گفتن و نماز و قرآن خواندن خیلی شب با عظمتی است
روایت: شخصی گفت خدمت امام باقر ع رسیدم و در مورد شب لیله القدر ماه رمضان سؤال کردم، حضرت مطلبی فرمود متوجه شدم دیشب لیله القدر بوده، گفتم من درک نکردم فضیلت لیله القدر را، حضرت فرمودند درک کردی گفتم چگونه، گفت نصف شب بیدار شدی آب خوردی گفتی السلام علی الحسین ع،
فضلیت لیله القدر را با سلام بر حسین ع درک کردی.
همه انبیاء امشب میروند زیارت اباعبدالله الحسین ع.
کسانی که در عصر غیبت امام زمان عج بر ولایت و امامت ایشان پا بر جاهستند و ایمان خودشان را حفظ میکنند افضل از مومنان همه اعصارند
((بحث اثبات وجود امام زمان عج))
نکته: در زمان امام حسن عسگری ع سخت گیری بر ایشان خیلی زیاد شده بود چرا؟
چون ایشان پدر امام دوازدهم بود و امام دوازدهم خصوصیتی داشت که با بقیه امامان فرق میکرد
یعنی بنا بر روایاتی که از خود پیامبر خدا ص و امامان اهل بیت ع پخش شده بود
مثلاً در میان ائمه بعد از امام حسین ع هیچ کدام از ائمه داعیه حکومت نداشتند و حتی به شیعیانشان میگفتند حق قیام و انقلاب ندارید و قیام نکنید روایات مستفیض در این زمینه موجود است مثلا سوال میکردند آقا اگر از خانواده شما از سادات کسی قیام کند ما یاریش کنیم؟ میفرمود نه
حتی مواقعی میشد حکومت را تعارف میکردند به امام ع ولی ائمه اطهار نمیپذیرفتند
اما امام دوازدهم فرق میکرد
در روایات شیعه و سنی آمده که ایشان وقتی زمین را که از ظلم و جور پر شده، پر از عدل میکند.
امام زمان عج تولدشان مخفیانه انجام شد نامشان هم مخفی بود
روایاتی داریم که نام امام زمان عج را کسی نمیدانست
این مهدی یک لقب است مثل منجی کسی که نجات میدهد
می گوییم نجات بخش، یا منجی میآید
روایاتی داریم که بردن نام ایشان، حرام است
بین شارحان حدیث بحث است که این حرام بودن بردن نام ایشان مختص غیبت صغری است یا ادامه داردتا همین حالا…
خب وقتی حضرت در غیبت فرو رفته پس چطور اعتقاد داشته باشند به کسی که هم ولادتش مخفی است هم اسمش مخفیست؟
مگر این که از قبل گفته شده باشد یعنی از زمان پیامبر ص مسئله مهدی آنقدر در روایات آمده باشد که جای شک و شبهه ایی نگذاشته باشد
مگر ما حضرت جبرائیل را دیدهایم مگر ما حضرت میکاییل را دیدهایم؟ نه اما اعتقاد داریم بخاطر اینکه در قرآن آمده است.
حالا میخواهیم مهدی عج را برون مذهبی اثبات کنیم یعنی از بیرون مذهب شیعه ثبات کنیم.
اولاً روایاتی از اهل سنت در کتاب فضائل الخمسه من الصحاح السته و غیرها من الکتب المعتبره عند اهل السنه
ذخائر…ص ۳۶
پیامبر فرمود آن روز را انقدر طولانی میکند تا یکی از فرزندان مرا برانگیزد که هم نام من است،
سلمان فرمود، از کدام از فرزندان تو است؟ حضرت فرمود: از این فرزندم دست خود را به امام حسین ع زد.
روایت: خارج میشود از اهل بیت من اسم او هم اسم من است و خلق او مثل خلق من است زمین را پر از عدل میکند بعد از اینکه پر از ظلم و جور شده است.
در باب دیگر آمده: حضرت عیسی ع پشت سر مهدی عج به نماز میایستد.
در باب دیگر آمده: مهدی از اهل بیت پیامبر است از فرزندان فاطمه و از حسین ع است.
پیامبر به فاطمه زهرا س گفت: پیامبر ما بهترین پیامبران است و آن پدر توست و شهید ما بهترین شهیدان است و او عموی پدرت حمزه است، از ما کسی است دو بال دارد و در بهشت به هر کجا میخواهد پرواز می کندو پسرعموی پدر تو جعفر است، از ما هستند دو سبط این امت، وپسران تو هستندو از ماست مهدی عج.
نکته: در همه اینها محور خانم فاطمه زهراست، همانگونه که در حدیث کساء هم محور خانم فاطمه زهراست
ثانیاً ((بحث تاریخی))
اثبات حضرت مهدی در صدر اسلام:
بحث از مهدی در جامعه صدر اسلام نهادینه شده بوده.
چون در تاریخ خیلیها ادعا کردند که ما مهدی هستیم
یا بعضیها معروف شدند که این شخص مهدی است پس مهدی مسئلهای بوده که همه آن را میشناختند
اولین کسی که معروف شد که این مهدی است
محمد حنفیه فرزند آقا امیرالمؤمنین ع است
امیرالمؤمنین ع خیلی هم به ایشان علاقه داشت ایشان خیلی شجاع بود و اهل علم هم بوده و بخاطر مادرش که از قبیله حنفیه بوده می گویند محمد حنفیه.
اول کسی که معروف شد به مهدی موعود همین محمد حنفیه در زمان امام سجاد ع است پس بحث مهدی نهادینه شده بود در آن زمان
وپیروان او که اعتقاد به مهدویتش داشتند را کیسانیه میگفتند
نفر بعدی که معروف شد به مهدی زید ابن علی ابن الحسین ع بود
زید پسر امام سجاد ع که خیلی عبادت میکرد
از بس به نماز ایستاده بود میگفتند ستون مسجد است
ایشان افرادی را جمع کرده و خروج کرد و معروف شد به مهدی موعود
البته اختلاف نظری وجود دارد که آیا او خودرا مهدی معرفی نمود یا نه دیگران او را مهدی میدانستند
نکته: در پژوهشهایی که بنده انجام دادهام در مورد روایاتی که در مورد حضرت بقیه الله هست مخصوصاً در مورد نشانههای ظهور و یا روایاتی
که در مورد حکومت ایشان هست خیلی از این روایات دست کاری شده است و ساختگی است و اصلاً از کتب یهود وارد شده از کتب بنی اسراییل آوردهاند وقال صادق گذاشتن کنار آن ، بسیاری از روایاتش، نشانههای ظهور را می گوییم
روایات دجال تمامش ساختگی است
اما نفر بعدی، محمد بن عبدالله محض، از نوادگان امام حسن مجتبی است
چرا محض میگفتند؟ چون در سلسله مادرانش کنیز نبود وهمه قریشی بودند
پدرش او را مهدی موعود معرفی میکرد و برایش بیعت میگرفت
و با عدهای قیام کرد و درآخر کشته شد و اما امام صادق ع با او بیعت نکردو فرمود این مهدی نیست و زمان مهدی هنوز فرا نرسیده است
خلاصه پیامبر اکرم ص و ائمه روایات بسیاری در مورد مهدی موعود گفتهاند تا در جامعه اسلامی جا افتاد تا اگر ولادتش مخفی است ولی جای شک وشبهه باقی نماند
الحمدلله علی الولایه