۱۴۰۱-۵-۲۷ علت حضور سه امام معصوم در کربلا
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۱/۵/۲۷)
سن فرزندان حضرت زهرا هنگام شهادت؟
امام سجاد درکربلا ۲۳ ساله و به روایتی ۲۹ ساله بود وامام محمد باقر ع ۴ ساله بودند و جزو کودکان روز عاشورا بود.
و سن علی اکبر ۱۸ ساله ولی صحیح آن ۲۸ ساله بوده است.
سن ابا عبدالله ۵۷ ساله بوده در کربلا.
در واقعه کربلا چند امام معصوم حضور داشتند؟
علت حضور ۳ امام معصوم در این واقعه چه بوده؟ غیر از نفوس کامله ای که حضور داشتند چه انانکه به شهادت رسیدند و چه انانکه بعد از واقعه کربلا باقی ماندند چه از زنها و چه از مردها ۱۸ نفر از بنی هاشم به شهادت رسیدند.
چند امام در کربلا حضور داشتند؟
روایت: امام سجاد ع فرمودند ۱۸ نفر از خانواده من به شهادت رسیدند، که مثل انها در روی زمین نبود.
و اینها غیر از اصحاب ابا عبدالله بودند.
روایت از نبی اکرم ص: ۹ نفر از خانواده من در کنار فرات دفن میشوند که اولین و آخرین به رتبه انها نمیرسیدند.
روایت: بعد از شهادت ابا عبدالله ع سه نفر مؤمن فقط باقی ماندند.
انها هم که به شهادت رسیدند از اصحاب غیر بنی هاشم در میان انها تفاضل وجود داشت.
بحث کسانی که عارفه و کامله بودند مثل حضرت زینب س مقامی که دارد نص داریم نه تنها اولاد فاطمه الزهرا س و علی ع بود، بلکه او عالم بدون معلم و فهیم بدون مفهم بود و جزو نفوس کامله است.
یا حضرت سکینه وقتی که حسن مثنی آمد به خواستگاری حضرت سکینه، حضرت اباعبدالله به ایشان فرمودند سکینه استغراق فی الله بر او حاکم است لذا فاطمه را به شما پیشنهاد میکنم که شباهت به مادرم فاطمه زهرا دارد.
حضرت سکینه روایت فرمودند: شعر (شیعیان من هر وقت آب گوارا خوردید به یاد من باشید) حضرت سکینه میگوید از حنجره بریده پدرم شنیدم این شعر را،
علت حضور این همه نفوس کامل در کربلا چه بود و چه حکمتهایی هست در آن؟
در زیارت عاشورا میخوانیم:
«وَجَلَّتْ وَعَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِى السَّمواتِ، عَلى جَمیعِ اهْلِ السَّمواتِ؛ و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها». تأثر و سنگینى شهادت امام حسین ع
و چرا این قضیه برای شهادت دیگر ائمه نیست؟
وقتی امام حسن ع را زهر داده بودند
امام حسین (ع) به نزد امام حسن (ع) آمد، وقتی چشمش به برادر افتاد گریه کرد، امام حسن (ع) از برادرش علت گریه کردن را جویا شد. امام حسین (ع) فرمود: گریهام برای رفتار بدی است که با تو میشود. امام حسن فرمود: ظلم و ستمی که بر من میشود همین زهری است که به من داده میشود و به سبب آن به قتل میرسم، ولی “لا یوم کیومک یا اباعبدالله” هیچ روزی مانند روز تو نمیباشد ای ابا عبدالله زیرا روزی بر تو خواهد آمد که سی صد هزار نفر از مردمی که خود را مسلمان میدانند و مدعی هستند که از امت جد ما محمد (ص) میباشند، تو را محاصره مینمایند، و با کشتن تو به خدا تقرب میجویند
موقعیت خود اباعبدالله ع در میان ائمه ع: اگر چنین اتفاقی برای هر کدام از امامان بعد از امام حسین ع افتاده بود این قدر اثر گذار نبود در عالم انسانی،
چرا؟ چون آقا ابا عبدالله ع جزو ۵ تن آل عبا است یعنی کسی که در زمان حیات رسول الله ص بوده و آیه تطهیر در مورد ایشان نازل شده است
” إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا”
این روایت که اهل بیت پنج تن هستند را شیعه و سنی گفتهاند
یعنی کسی شکی دراین ندارد که خداوند شهادت داده است به عصمت و طهارت و پاکی ابا عبدالله الحسین ع
وقتی دو نفر با هم جنگ میکنند اگر بگوییم یکی حق و یکی باطل است حق را از کجا تشخیص میدهیم؟
بالاترین حق این که خداوند بگوید حق است
در مورد اباعبدالله ع آیه تطهیر داریم
وقتی خداوند بگوید معصوم است دیگر هرکه مقابل اوست باطل است
اگر این واقعه برای امام سجاد ع و امام باقر ع و مابقی امامان بود
میگفتیم در قرآن که آیه در موردش نیامده است اما اباعبدالله ع در دامن ودر آغوش پیامبر ص بوده و بزرگ شده و ظلم به ایشان را هیچ گونه نمیشود توجیه کرد
اما علت اینکه اباعبدالله گفت با دشمن که تن به تن نبرد کنیم وقتی گناه فردی باشد عقوبتی دارد اما وقتی اجتماعی میشود یک عواقب دیگری دارد
اهل معرفت گفتند:
شما هر عملی که انجام میدهید ملکوت عالم مثل آینه است که عمل شما را منعکس میکند طرف خودت هر عملی که انجام بدهید
و این را می گوییم عقوبت عمل، حال اگر گناه دست جمعی باشد عقوبتش به یکباره نازل شده ومیشود عذاب
در دعای کمیل میخوانیم
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاءَ
خدایا! بیامرز برایم گناهانى که بلا را نازل مىکند
وقتی ۳۰ هزار نفر اجتماع میکنند برای قتل ولیی خدا فرق دارد با یک نفر بخواهد کسی را به قتل برساند به همین جهت اباعبدالله در کربلا گفت چند چیز می گویم گوش کنید اول ترک دشمنی کنید قبول نکردند
دوم به رسم عربی تن به تن بجنگیم علتش این بود که قتل گردن یک نفر بیفتد و جمعی نباشد. سی هزار نفر اجتماع کردند با یزید بیعت کنند با ولیی خدا که خدا به پاکی او شهادت داده بجنگند، این میشود مصیبت بزرگ
شجره ملعونه همان بنی امیه هستند
مصیبت خیلی بزرگ بود لذا وقتی ایشان به شهادت رسید آثار عذاب نمایان شد و برای لحظاتی هوا تاریک شد جوری که آنهایی که در لشگر عمر سعد بودند گفتند یقینمان شد عذاب برای ما نازل شد ستارهها در آسمان نمایان شد فرشتگان به درگاه خدا شکایت کردند خداوند وحی کرد حجابی را برای آنان کنار زد و آنجا حضرت صاحب عج را به آنان نشان داد که با این شخص، انتقام این را خواهم گرفت اگر چه بعد از سالیانی باشد مصیبت خیلی عظیم بود که سنگ را بر میداشتند زیرش خون بود ویا خون و خاکستر از آسمان میبارید در بعضی مناطق میگفتند تمام ملحفههای ما خون آلود شده بود تا چهل روز، تمام آسمان در زمان طلوع و غروب خورشید سرخ میشد مدارک معتبره با اسناد صحیحه که این نشانه آن عظمت مصیبت است
وقتی عظمت را میفهمیم که بدانیم که امام ع علت مبقیه عالم است علت بقای عالم امام ع است سبب اتصال بین آسمان و زمین است سبب نزول برکات است
اصول کافی: اگر حجت خدا نباشد زمین اهلش را در خودش فرو میبرد.
یکی از حکمتهایی که چرا سه تا امام معصوم ع در کربلا حضور داشتند
یکی بخاطر آن شدت مصیبتی بود که میخواست نازل بشود که باید این نفوس کامله میبودند در کربلا بعد از ابا عبدالله ع تا رفع این بلا و مصیبت بشود نفوس کامله ای که بودند بخاطر اینکه جلوی آن بلایی را که بر اثر این مصیبت نازل میشود را بگیرند
چون آن مصیبت خیلی سنگین است چون فرمود مصیبت تو بر آسمانها و زمین گران آمده است.
حدیث کساء: وَعِزَّتی وَجَلالی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیهً وَلا اَرْضاً مَدْحِیهً وَلا..
به عزت و جلالم سوگند که من نیافریدم آسمان بنا شده و نه زمین گسترده و نه قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضَّیئَهً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا…
ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلک چرخان و نه دریای روان و نه کشتی در فُلْکاً یسْری اِلاّ لاَجْلِکمْ وَمَحَبَّتِکمْ… جریان را مگر برای خاطر شما و محبت و دوستی شما پنج نفر …
وحالا این چنین کسی را ۳۰ هزار نفر جمع شدند بکشند این کسی که خداوند فرمود عالم را بخاطر او آفریدم و ابا عبدالله ع کسی است که آیه تطهیر برایش نازل شده است…
” إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا”
خداوند شهادت داده است به عصمت و طهارت ایشان و خامس اهل کساء است
وقتی هر کس در برابر او قرار بگیرد باطل است و خدا خودش مشخص کرده است
پس موقعیت ابا عبدالله ع یک موقعیت خاص است که شهادتش به دست خلفای وقت اولاً یک خط بطلان کشید که اینها اسلام نیستند چون اگر اسلام بودند تنها نوه پیامبرشان را نمیکشتند اینها که خاندان پیامبرشان را به اسارت بردند و در خانه دختر پیامبرشان را آتش کشیدند اسلام نیستند
ابا عبدالله ع کسیکه پیامبر ص در موردش حدیث گفتند و کسانی بودندکه شنیده بودند در مورد ایشان.
. مصیبت خیلی سنگین بود حضور داشتند نساء کاملات مثل حضرت زینب س و حضرت سکینه س و حضرت ام کلثوم ووو بخاطر تحمل این
بار مصیبت بود.
و اباعبدالله الحسین ع لحظات آخر اعلام رضایت کرد فرمودند:
«الهی رِضاً بِقَضائِکَ و تَسْلیماً لِامْرِکَ
الهی راضیم به آنچه برای من میخواهی
و تسلیم امر توأم
مصیبت کوچک نیست که ۱۴۰۰ سال است برای آن گریه میکنند
در بعضی از روایات آمده است بعد از شهادت آقا اباعبدالله جبرئیل به صورت سوارکاری میتاختند این طرف و آن طرف و فریاد میزدند وای بر شما که چه کردید به خودتان و چه بلایی بر خودتان نازل گردید
الحمدلله علی الولایه