بسم الله الرحمن الرحیم
غدیر خم برکه آبی بود در دل صحرا بر سر راه کاروانها که رسول خدا ص آنجا خیمه برپا نمود تا بگوید این برکه آب در دل صحرا غنیمتی ست ذی قیمت اما من میخواهم اقیانوسی پر آب بشما نشان دهم. پس دست علی ع را بالا برد من کنت مولاه فهذا علی مولاه
********
منطقه غدیر بر سر سه راهی بود که کاروانها از هم جدا میشدند رسولخدا ص آنجا دستور توقف داده علی ع را به جانشینی نصب کرد و از همگان برایش بیعت گرفت. یعنی هر راهی که میخواهید بروید فقط با علی باشید تا رستگار شوید که علی و شیعیانش رستگارانند.
********
در غدیر خم رسول خدا ص دست علی ع را بالا برد تا به همگان نشان دهد که تا ابد دست علی بالای همه دست هاست. یدالله فوق ایدیهم
********
در عید غدیر وقتی نبی نذیر دست حضرت امیر را بالا برد و پیمان ولایت را بدو سپرد عده ای عنود و حسود کینه هاشان از سینه هاشان بیرون زده و باهم هم پیمان شدند که خلافت را غصب نمایند.
********
حاضران به غائبان برسانند که من کنت مولاه فهذا علی مولاه، ارواحی در میثاق غدیر حاضر بودند و این پیمان را ناظر بودند که امروز مبلغان ولایت علی ع اند هرچند کافران را خوش نیاید.(تجدید بیعت با علی ع)
********
رسول خدا ص در غدیر خم فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه
هرکه من مولای اویم این علی مولای اوست
پس آنکه من مولای او نباشم علی نیز مولای او نیست بلکه اصلا مولائی ندارد «وَ أَنَّ الْکافِرِینَ لا مَوْلى لَهُمْ» و کافران را مولائی نیست (سوره محمد_۱۱).
********
وقتی رسول خدا ص فرمود من کنت مولاه فهذا علی مولاه مردم از امارت و حکومت علی حرف میزدند اما نگرانی در چشمان فاطمه زهرا موج میزد و میگفت : عهد نا بستن از آن به که ببندی و نپائی.
********
بعد از غدیر محرم است
یعنی وقتی در غدیر با حضرت امیر بیعت کردی باید در کربلا تا پای جان بر سر پیمان بایستی وگرنه آنانکه پیمان بستند و شکستند بسیار اند.
*********
در غدیر فرمان می دهند که باید بیعت کنید. اما در کربلا دستور می دهند که باید بروید، در غدیر مؤمن و منکر را می پذیرند اما در کربلا فقط عاشق فارغ را اجاز ماندن می دهند. غدیر کنار برکه آب بود و کربلا کنار نهر فرات.