بسم الله الرحمن الرحیم
حکم سنگسار
حکم سنگسار را در مورد زنای محصنه اکثر فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی پذیرفته و به آن فتوی داده اند اگر چه مخالفان اندکی از قدیم و جدید نیز داشته است
پس در این زمینه گوئیم حکم سنگسار در تورات فعلی در موارد مختلفی آمده است مثل انجام هر عملی حتی جمع کردن هیزم در روز شنبه که عامل ان محکوم به سنگسار است زیرا یهودیان کارکردن در شنبه را حرام میدانند
و یا زنای با دختری که نامزد داشته است و یا شکایت شوهر از همسرش مبنی به باکره نبودن او و همچنین زنای مرد و زنی که دارای همسر باشند و موارد دیگر که حکم سنگسار در مورد آنان واجب است
و تمام این موارد در تورات امده و در انجیل نیز مواردی برای سنگسار وجود دارد
اما در قرآن کریم حکم سنگسار وجود ندارد و حتی از هیچ آیتی نمیتوان آن را بطور ضمنی برداشت نمود
ولکن در روایات زیادی این حکم وجود دارد و فقهای اسلامی طبق آن روایات فتوا به سنگسار داده اند
واین درحالیست که طبق فرموده پیامبراکرم ص و اهلبیت اطهار س روایات و احادیث باید به قرآن ارجاع داده شوند و در صورت انطباق با قرآن باید آنها را پذیرفت و در صورت عدم انطباق باید آنها را کنار زد زیرا آنها مجعول و موضوعی هستند
و از آنجا که حکمی در مورد سنگسار در قرآن کریم نیست پس احادیث وارده در این باب قابل اعتماد نیستند
و از آنجا که حکم سنگسار در تورات آمده برخی بر این شده اند که احادیث و اخبار مربوط به سنگسار از اسرائیلیات میباشد
خاصه که با مراجعه به کتب حدیثی اهل سنت به این موضوع بر میخوریم که خلیفه دوم تاکید و اصرار بر این موضوع داشته است و حتی میخواسته با ساختن آیه ای ساختگی این حکم را داخل در قرآن کریم نماید که البته مورد قبول صحابه قرار نمیگیرد
و نا گفته نماند که اسراییلیات در زمان خلیفه دوم به دین مبین اسلام راه یافت و ایشان با علمای یهود رابطه تنگاتنگی داشته است
خلاصه بعید نیست که از ناحیه علمای یهود روایات مربوط به سنگسار داخل در احادیث نبوی و اسلامی شده باشد چنانکه برخی علما برهمین عقیده هستند
اگر چه برخی دیگر به روایات سنگسار اعتماد نموده وبه آن فتوا داده اند
سایت ادبستان معرفت-استاد محمد مهدی معماریان ساوجی.