۱۴۰۱-۵-۱۲ شرح زیارت جامعه جلسه ۶
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۱/۵/۱۲) شب ششم محرم
موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره
«و عادتکم الاحسان، وسجیتکم الکرم»
و کارتان خیر و روشتان احسان و اخلاق و خویتان بزرگواری و کار و رفتارتان حق و راستی و مدارا
عادت شما احسان کردن است
عادت از عود میآید کاری که از روی تکرار است و انسان ناخودآگاه به آن بر میگردد
چرا کوفیان به حرف امیرالمؤمنین گوش نمیدادند و مطیع معاویه بودنند؟ چون امیرالمؤمنین ع مثل انسان با کرامت برخورد میکرد.
وَسَجِیتُکمُ الْکرَمُ، …
طبیعت شما سرشت شما کرامت و بزرگواری است
در دوران خلافت امیرالمؤمنین ع با کرامت انسانی با اینها برخورد میکردند
حرف معاویه را گوش میکردند
و حرف امیرالمؤمنین ع را گوش نمیکردند
حضرت یک جملهای دارند که “من خیلی سیاست مدارتر از معاویه هستم و بلدم چکار کنم فرمود صبر کنید بعد از من که رفتم میفهمید…
والی کوفه از طرف معاویه سر و دستی که قطع میکرد…
و معاویه میگفت ابالحسن خیلی شما را پر رو کرده، چرا؟ چون با کرامت انسانی با اینها رفتار کرده بود
چرا که هر کسی را با کرامت رفتار کنی تاب آنرا نمیآورد…
یکی از غلامان امام جواد ع برای اقا آب حاضر می کرد که نصف شب وضو بگیرد یک شب یادش رفت و امام دید آب نیست فرمود چرا آب را برای من گرم کردی همان آب سرد خوب بود، این را امام فرمود تا او خجالت نکشد، این از کرامت امام بود،
(وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ) رسول الله با داشتن خلق عظیم با این عربهای وحشی چه کشید!
چرا قران میگوید خداوند شرک را نمیبخشد.
زنا، تجاوز، قتل، غارت زیر مجموعه شرک است یعنی وحشی به تمام معنا
با آن عربها کسی زندگی کند و اخلاق کریمانه خودش را حفظ کند خیلی سخت است
آن انسان الهی با خلق عظیم در میان آنها… با بی ادب ادب نگه داشتن خیلی مشکل است.
بعد میبینید رسول الله ص دست فاطمه س را میبوسد آن هم دختر، دختری که آنها زنده بگور میکردند
رسول خدا ص فرمودند: مبعوث شدم تا بزرگواریهای اخلاق مکارم اخلاق را تمام کنم.
«و شأنـــــکم الحق والصدق و الرفق»
حق این جا در مقابل باطل است موقعیت شما حق است
وقتی می گوییم حق، حقی شرعی را می گوییم در مقابل حق باطل است
کار مشروع کاری است که خدا و رسول آنرا فرموده باشد.
روز غدیر خم رسول الله ص فرمودند: من کنت مولا فهدا علی مولا…بعد به دستور رسول الله ص آمدند بیعت کردند با امیرالمؤمنین ع و بعد بیعت شکستند…
شیعه خلفا را قبول ندارند چرا؟ ما می گوییم خلافت آنها مشروع نیست و از جانب خدا و رسول نیست
برای خلافت انها هیچ نصی از رسولخداص نیست اما خلافت ائمه از جانب خدا و رسول است.
شأن شما حق است چون از جانب خداست، آیه قران
المائده
إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ
همهکارهتان فقط خداست و پیامبرش و مؤمنانی مانند علیبنابیطالب که نماز را با آدابش میخوانند و در حال رکوع صدقه میدهند.* (۵۵)
یعنی فقط ولی شما خدا و رسول است
این چه کسی است که در حال رکوع زکات میدهد؟
امیرالمؤمنین ع آیه نازل شد که ولی شما خدا و رسول و این شخص است.
فقیری وارد مسجد شد و امیرالمؤمنین ع در رکوع بودند و دست دراز کردند یعنی انگشتر مرا بگیر……
شان شما حق است چون از جانب خدا و رسول است
وَالرِّفْقُ، …
امیرالمؤمنین ع فرمودند:
شما را به هیچ کاری دستور ندادم مگر قبلش خودم انجام دادم
واز هیچ کاری نهی نکردم مگر از آن برکنار بودم
جناب حافظ:
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند.
چون به خلوت میروند آن کارِ دیگر میکنند.
شان شما صدق و راستی است
فرمود: ما اگر خلافت کنیم مثل پستترین فرد جامعه غذا میخورم و لباس میپوشم
اگر جز این باشد عاقبت آتش است
حدیث: امیرالمؤمنین ع به مردم کوفه فرمود: ای مردم کوفه این مرکب من و این لباس من و این هم اساس من است و اگر غیر از این از شهر شما بیرون رفتم خائن هستم.
در موقع لباس خریدن از جایی خرید میکرد که او را نشناسند.
والرفق، و مدارا حتی با دشمن
رفق: مدارا کردن
در عرب به هر دوستی نمیگوید رفیق- رفیق آن کسی است که با تو مدارا میکند رفق دارد مدارا دارد هر کاری میکنید میگوید که اشکالی ندارد
و باید اینگونه باشیم که هر چه دوستت میگوید بگویید باشد
شان شما صدق رفق است
و با مردم مدارا میکنید
یعنی سخت گیری نمیکنید.
این مدارا کردن را در جنگها میبینید وامام ع آب را بروی دشمن نمیبندد.
الحمدلله علی الولایه