ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۲-۳۰ تفسیر سوره طه جلسه ۱۱ آیه ۱۳۱-۱۳۵

بسم الله الرحمن الرحیم

آخرین جلسه تفسیر سوره طه (۹۹/۲/۳۰) جلسه ۱۱

وَلَا تَمُدَّنَّ عَینَیک إِلَیٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّک خَیرٌ وَأَبْقَیٰ
و نگشای دیدگان خود را بدانچه کامیابی دادیم بدان مردان و زنانی را از ایشان شکوفه زندگانی دنیا تا بیازمائیمشان در آن و روزی پروردگار تو بهتر است و پاینده‌تر (۱۳۱)
در این آیه دستور داده شده به بهره دیگران به حیات دنیا نگاه نکن آنچه خدا به تو داده بهتر است.
بهره‌ای که به انها داده برای فتنه و سرگرم شدن انها به دنیاست و آن بهره‌ای که خدا به انسان می‌دهد خوب و باقی است خیر و ابقی است.

وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا لَا نَسْأَلُک رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُک وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَیٰ
و امر کن خاندان خویش را به نماز و شکیبایی گزین بر آن نخواهیم از تو روزیی را ما روزی دهیمت و فرجام است از آن پرهیزکاری (۱۳۲)
در این آیه دستور خاصی داده و دستور خصوصی به پیامبر است که اهل خود را امر کن به نماز.
در روایات شیعه و سنی آمده: طبق دستور این آیه رسول الله ص می‌رفت دم خانه امیرالمومنبن ع و فاطمه زهرا س که چسبیده بود به خانه خودش و دست خود را به دو طرف ستونهای دم در می‌گذاشت و می فرمودند (سلام بر شما ای اهل بیت نبوت، نماز نماز و امر به نماز می‌کرد.
آیات یک پیوستگی خاص دارند. (اهل بیت آل طه، سوره آل طه است.
واصطبرعلیها…به نماز با سختی صبر کن. چون نماز را در هیچ حالی نمی‌شود ترک کرد. برای هر واجباتی عذری است و تنها چیزی که عذر ندارد نماز است.
اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ می‌فرماید از صبر و نماز کمک بگیر اما در این آیه هر دو را کنار هم گذاشته که بر نماز صبر کن.
و ما از تو روزی نمی‌خواهیم بلکه به تو روزی می‌دهیم.
نماز خواندن ما چیزی به خدا اضافه نمی‌کند.
نَّحْنُ نَرْزُقُک.. ما به تو روزی می‌دهیم.

روایت: وقتی پیامبر دستش تنگ می‌شد اهل خود را امر می‌کرد به نماز
روزی مراتبی دارد از روزی مادی گرفته تا مراتب عالیه روزی که اللهم ارزقنی شفاعه الحسین…
خدایا لقاء خودت را روزی ما کن.

دم علی الطهااره یوسع علیک الرزق (بر طهارت مداومت داشته باش تا روزی‌ات وسیع گردد). که یکی از مراتب طهارت وضو است که باعث ازدیاد روزی می‌شود.
کسیکه نماز شب بخواند و فردا بگویید گرسنه مانده‌ام دروغ گفته چرا! چون وعده الهی است
وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا ۖ
و آن رزق خیر و ابقی است بهترین روزی را می‌دهیم.
حدیث گرانقدر از خانم صدیقه طاهره: (اگر کسی عبادت خالصانه برای خدا انجام بدهد خداوند بهترین مصلحت را برایش نازل می‌کند.

«من کان للَّه کان اللَّه له»؛ (۱)
این حدیث صدیقه طاهره را عرضه کنیم بر قران می‌شود این آیه (وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاهِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَ لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ
عاقبت برای تقوی است، تقوی پیشه کن هم دنیای تو درست می‌شود هم عاقبت شما.
ان تقوی باعث می‌شود به عاقبت نیک برسی.
آنچه در عاقبت بکار می اید اگر نیک باشد عاقبت است و اگر تقوی نباشد عقوبت است.

وَقَالُوا لَوْلَا یأْتِینَا بِآیهٍ مِّن رَّبِّهِ أَوَلَمْ تَأْتِهِم بَینَهُ مَا فِی الصُّحُفِ الْأُولَیٰ
و گفتند چرا نیارد ما را آیتی از پروردگار خویش آیا نیامدشان نشانی (گواه) آنچه در نامه‌های پیشین است (۱۳۳)
باید معجزه باشد برای اثبات و باور کردن پیامبر و اینها حق داشتن معجزه می‌خواستند
معجزات رسول الله در تاریخ جمع شده قریب به ۱۰۰۰ معجزه است.
بعضی‌ها می گفتند برای پیامبر ص دو تا معجزه است یکی قران و دیگری متحد کردن قبایل عرب
یکی از معجزات باقیه رسولخداص محراب مسجد نبی در مدینه است
محرابی علی المیزاب؛ محراب من در مقابل ضلع ناودان (کعبه) است.
قران بزرگترین معجزه همه انبیا است چون باقیه است و کسی هم نتوانسته یک سوره مثل آن بیاورد.

وَلَوْ أَنَّا أَهْلَکنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَینَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آیاتِک مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَیٰ
و اگر نابودشان می‌ساختیم به شکنجه‌ای پیش از آن همانا می‌گفتند پروردگارا چرا نفرستادی بسوی ما پیمبری تا پیروی کنیم آیتهای تو را پیش از آنکه خوار شویم و رسوا گردیم (۱۳۴)
چون اگر قبل از رسول الله عذاب می‌کردیم می‌گفتند حجت برای ما نیامد حالا بعد از آمدن حجت خدا انها معجزه می‌خواهند.
این‌ها دنبال بهانه بودند نه معجزه. چون می‌گفتند چرابرای ما آیتی نمی‌آورد، البته آنچه با انبیا کردند با اولیاء هم کردند.

قُلْ کلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِی وَمَنِ اهْتَدَیٰ
بگو همگی چشم به راه‌اند پس چشم به راه باشید زود است بدانید کیستند صاحبان راه راست و کیست آنکه هدایت یافت (۱۳۵)
هر چه در تفاسیر گشتیم کسی قفل این آیه را باز نتوانسته باز کند.
ایات پیوستگی دارد در بالا فرمود امر کن اهل خود را به نماز
قل کل متربص (بگو همه منتظر هستند، بگو منتظر باشید بزودی می‌فهمید چه کسی اصحاب الصراط السوی و چه کسی هدایت یافته است.
می‌فرماید اگر همه انسانها منتظر هستند پس به چه کسی می‌گوید منتظر باشید
فرموده استاد (این آیه در مدینه منوره در عالم رؤیا گفته شد: قل کل متربص، این‌ها انبیاء هستند و بعد که نگاه کردم عجیب بود سوره بعد از طه سوره انبیاء است.
انتهای هر سوره با ابتدادی سوره بعد ارتباط دارد
تمام انبیا متربص هستند.
شما هم منتظر باشید، افضل همه اعمال انتظار است
فرج فقط انتظار امام زمان عج نیست
شما انتظار می‌کشید درهای معنوی بروی شما باز می‌شود این فرج است.

من اصحاب الصراط السوس ومن اهتدی
در نهج البلاغه خطبه (۲) امیرالمؤمنین ع می‌فرماید
هیچ کس با آل محمد از این امت قابل قیاس نیست
چگونه مساوی باشد بر کسی که نعمتش بر او جاریست تا ابد
این امت پروریده آل محمد هستند و با ما قابل قیاس نیستند.
آن‌ها اساس دین هستند و عمادیقین
اصحاب صراط اینها هستند و باید مردم خود را به اینها برسانند اگر می‌خواهند دیندار باشند.
خصوصیات اهل ولایت مال اینهاست.

و من اهتدی یعنی دیگران بوسیله این‌ها هدایت شدند و اینها اصحاب صراط مستقیم‌اند
علامه حسن زاده حفظه الله …فرموده‌اند اشتباه است اگر کسی علی بن ابی طالب را با خلفای دیگر بسنجد چون از یک سنخ نیستند.
این‌ها آل طه و آل ابراهیم و آل محمد ص هستند
خدایا ما را با آل طه و آل محمد ص محشور بفرما.
الهی حق محمد وال محمد ص بر ما عظیم است. اللهم صل علی محمد وال محمد و علی جمیع انبیا و المرسلین)
صدق الله العلی العظیم
الحمدالله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.