۱۴۰۱-۲-۴ تفسیر سوره مریم آیات ۷۷-۸۲ جلسه ۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه ۱۴۰۱/۲/۴ (تفسیر سوره مریم، جلسه ۱۲، شب قدر)
(موضوع: ایات ۷۷ الی ۸۲)
أَفَرَأَیْتَ الَّذِی کَفَرَ بِآیَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَیَنَّ مَالًا وَوَلَدًا
آیا دیدهای آن را که کفر ورزید به آیتهاى ما و گفت هر آینه داده شوم مال و فرزندى را (۷۷)
کَفَرَ بِآیَاتِنَا با وَقَالَ لَأُوتَیَنَّ ربط بدهید، کفر را مقدمه پولدار شدن خودشان قرار داده است
بعضیها فکر میکند اگر مؤمن بشوند فقیر میشوند.
مؤمن از دنیا و آخرت بهره میبرد و کافر فقط از دنیا بهره میبرد آنهم نه به اندازه مؤمن.
مریم
أَطَّلَعَ الْغَیْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا
آیا آگهى یافت بر ناپیدا یا برگرفته است نزد خداى مهربان عهدى را (۷۸)
رمزی دارد عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا گرفتن عهد از رحمان را یکجا در کنار اطلاع بر غیب و یکجا مالکیت بر شفاعت قرار داد
مالک شفاعت نزد حضرت رحمان عهد دارد،
علم به غیب به رسول برگزیده داده میشود
سوره جن
لایظهر علی غیبه احدا إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا
جز آن کو پسندد از فرستادهای که میرود پیش رویش و از پشت سرش نگهبانى (۲۷)
الا من ارتضی.. مگر رسول برگزیده(پس رسول برگزیده مطلع بر غیب است، و اوست که عهدی دارد از نزد رحمان و خودش عهدالله است. امامت عهد خداوندی است.
بیعت با خدا با کدام دست است؟ دست خدا، امام است.
اندر دو جهان هست خدا، هست علی بود*** پیمانهی عشق ازلی مست علی بود
چون خواست نبی دست خدا را گیرد **** دستی که خدا داد به او دست علی بود
امام خودش عهد گرفته است ازنزد رحمان
مریم
کلّاً سَنَکْتُبُ مَا یَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذَابِ مَدًّا
نه چنین است زود است بنویسیم آنچه را گوید و کشش دهیم در عذاب براى او کششى (۷۹)
کسانیکه کفر بایاتنا میگوید …. کششی از عذاب در دنیا برای انها است.
کلّاً سَنَکْتُبُ…مینویسم یعنی کار دارند وقتی
مینویسند. لفظی از دهان شما بیرون می اید رقیب و عتید مینویسند.
خداوند بوسیله اولاد و اموال انها را عذاب میکند.
مال را گاهی وقت میدهند برای عذاب و یا اولاد را برای عذاب میدهند، آخر هم کافر از دنیا بروند.
توبه آیه ۵۵
فلا تعحبک اموالهم ولا اولادهم انما یرید الله لیعذبهم بها فی الحیات الدنیا…
مریم: وَنَرِثُهُ مَا یَقُولُ وَیَأْتِینَا فَرْدًا
و ارث بریم از او آنچه را گوید و بیاید ما را تنها (۸۰)
فرد می اید پیش ما،
حضرت زکریا فرمود رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وانت خیرالوارثین
چرا فرد رها کردن سخت است؟ خداوند همه را زوج آفریده سبحان الذی خلق الازواج کلها ….
فرد بودن سخت و سنگین است که حضرت زکریا فرمود مرا فرد رها نکن.
ودراین آیه فرماید او فرد بنزد ما میآید یعنی همه چیزش را ما به ارث میبریم
مریم: وَاتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ آلِهَهً لِّیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا
و برگرفتند جز خدا خدایانى تا باشند براى آنان عزتى (۸۱)
منظور از این الهه خدایان سنگی وچوبی نیست بلکه حاکمان وسلاطین هستند که برخی برای عزت بنده آنها میشوند
نکته: اینها در شرک خود هم اخلاص ندارند بلکه آنان را خدا میگیرند برای عزت خودشان.
یکی از زیباترین دعاهای امیرالمؤمنین ع
«الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا انت کما احب فاجعلنی کما تحب» معبودا بس است مرا این عزت که بنده توام و بس است مرا این افتخار که تو پروردگار منی. تو چنانی که دوست میدارم مرا چنان کن که دوست میداری.
حالا اینها برای اینکه به عزت برسند حاکمان را خدا میگیرند و حال آنکه کار انها بر عکس میشود.
همین که هر چه انها بگویند و این بگوید چشم میشود خدا. و بعضیها برای به عزت رسیدن مطیع انها میشوند.
مریم: کلّاً سَیَکْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَیَکُونُونَ عَلَیْهِمْ ضِدًّا
نه چنین است زود است کفر ورزند به پرستش ایشان و باشند براى ایشان ضدى)(۸۲)
در اول آیه کلاً است چه چیزی هرگز؟، در آیه قبل فرمود اینها پرستش میکنند تا به عزت برسند، میفرماید هرگز اینطور نیست.
آنها بندگی و عبادت اینها را تکفیر میکنند و ضد اینها میشوند.
پس مراد خدایان از جنس سنگ و چوب نیست ذوی العقول آورده و مربوط به همین دنیاست.
آنها دنبال عزت دنیایی هستند در حالیکه
المنافقون: وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ
و از آن خدا است عزت و از آن پیمبرش و از آن مؤمنان و لیکن منافقان نمیدانند (۸)
عزت از آن خدا و رسول خدا و مؤمنین است.
جذابترین عذاب دنیا سلطنت است.
هیچ کس به اندازه سلطان عذاب نمیکشد بهمین جهت سلاطین از ترس، خون خویشان خود را میریختند
و این بیچارهها می روندپیش سلاطین عزت بدست بیاورند، کلاً، هرگز اینطور نیست.
خاطره از آیت الله کشمیری، پسر اقای قاضی فرمود اهل ریاضت با جنیان با اهل بهشت در ارتباط هستند.
ایشان میفرماید من بدون ریاضت در ارتباط هستم.
پسر آقای قاضی میفرماید ببین پدرم چه وصیتی بمن دارد؟
آیت الله کشمیری میفرماید دو وصیت دارد بشما
اول، درب خانه علما برای پول نرو
دوم: هر روز خودتان را نشان امیرالمومنین ع بدهید. یعنی بروید حرم آن حضرت پایان
حتی درب خانه علما هم نروید برای پول
مشگل دارید در خانه اهل بیت بروید، ما امام داریم و صاحب داریم، الحمدلله
(شب ۲۳ رمضان لیله جهنی است)
شخصی آمد خدمت رسول الله به ایشان فرمود شما این شبها مجلس دارید و راه من دور است بمن بگوید چه شبی بیایم و رسول الله در گوش او خصوصی چیزی فرمودند وراوی میگوید هر سال مراقب او بودیم که شب ۲۳ رمضان میآمد امشب مربوط به لیله جهنی است و احتمال لیله القدر است.
روایت شخصی خدمت امام باقر ع رسید و از صحبتهای امام ع متوجه شد که دیشب لیله القدر بوده و گفت از دستم رفت، امام فرمود خیر شما دیشب بلند شدی و آب خوردی و گفتی سلام بر حسین ع و درک کردی فضیلت شب قدر را
الحمدلله علی الولایه