۹۹-۲-۲۷ تفسیر سوره طه جلسه ۱۰ آیات ۱۲۸-۱۳۱
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره طه (شنبه ۹۹/۲/۲۷)
أَفَلَمْ یهْدِ لَهُمْ کمْ أَهْلَکنَا قَبْلَهُم مِّنَ الْقُرُونِ یمْشُونَ فِی مَسَاکنِهِمْ إِنَّ فِی ذَٰلِک لَآیاتٍ لِّأُولِی النُّهَیٰ
آیا هدایت نشد برای ایشان (یا آیا هدایت نکردشان) آنکه بسا نابود کردیم پیش از ایشان از قرنهایی که میروند در نشیمنهای ایشان همانا در این است آیتهایی برای دارندگان خرد (۱۲۸)
توجه به گذشتگان و گذر زمان برای انسانها هدایتگر است که دل به دنیا نبندند.
یاد مرگ هدایتگر است و انسان را از غفلت بیرون میاورد.
در این آیه پارادوکس است. پارادوکس در فارسی جمع اضداد است. (یمشون، راه میروند و مساکن جمع مسکن است. راه رفتن و سکونت در مقابل هم هستند.
این آیه را سه جور معنا میشود کرد البته این جمله را یمشون فی مساکنهم
اول: یمشون، راه میرفتند در خانههای خود.
دوم: یمشون، راه میروند در خانههای انها
سوم: یمشون، انها که هلاک شدند در خانه اینها که الان هستند.
دنیا محل استقرار نیست بلکه در محل سکونت راه میروند.
این پارادوکس برای این است دنیا قرار ندارد پس اعتماد نکن.
لاولی النهی یعنی صاحبان خرد.
اولی النهی کسانی که قوه نهیه در انها هست که نکن، نبین، نرو، شریعت این است و انها که نهیه دارند مثل حیوان نیستند.
فرق انسان و حیوان در نهیه است که خرد است
اگر انسان به نکن وووو شریعت گوش فرا بدهد ایت ها برایش باز میشود.
بحث تجدد امثال که عرفا بیان میکند بیان کننده این ایت هاست که میبینند و دیگران نمیبیند.
واین نتیجه مراقبت است.
وَلَوْلَا کلِمَهٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّک لَکانَ لِزَامًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّی
و اگر نبود سخنی که پیشی گرفته است از پروردگار تو و سرآمدی نامبرده همانا میگردید لازم (۱۲۹)
چه کلمهای است که سبقت گرفته است ازجانب پرودگارت؟ آن رحمت خداست.
حدیث قدسی (سبقت رحمتی غضبی
سبقت گرفته رحمت من بر غصب من.
رحمت همه جا را فرا گرفته و اگر غضب بخواهد وارد بر جایی بشود باید اجازه بگیرد از رحمت. چون قبلاً رحمت آنجا را تصرف کرده است
هر کس اجل مسمی دارد
جناب حافظ میفرماید (ساقی بیار باده که کسی بی اجل نمرد)
غضب بخواهد تصرف کند باید از رحمت اجازه بگیرد و رحمت هم همینطور اجازه نمیدهد میگوید اجل مسمی دارد اگر در این مدت ایمان نیاورد تو بر او وارد شو و تصرف کن.
نکته: فرمود در نزول حضرت آدم اگر کسی هدایت من برود سراغش، شاید کسی باشد هدایت من به او نرسیده باشد.
روایت در آخر زمان حجت بر مردم تمام نمیشود.
چون حجت بر انها تمام نشده همین که آدم خوبی باشد بس است.
فَاصْبِرْ عَلَیٰ مَا یقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّک قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غروبها وَمِنْ آنَاءِ اللَّیلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّک تَرْضَیٰ
پس شکیبا شو بر آنچه گویند و تسبیح کن به ستایش پروردگار خویش پیش از برآمدن خورشید و پیش از فرو رفتن آن و از گاههای شب پس تسبیح کن و کنارهای روز شاید خوشنود شوی (یا خوشنود کنی)(۱۳۰)
صبر به معنای تلخی است پس معلوم میشود به حرفهای بد انها صبرکن (انکار خدا و قیامت و ولایت …
چرا تسبیح با حمد آمده! تسبیح یعنی منزه داشتن خداوند.
خداوند متزه از حد و نقص است. لیس کمثله شیء
بحمد ربک (اثبات کمالات برای خداست، کمالات ما برای خداست،
آنرا که زخود وجود نبود، او را زکجا کمال باشد.
در حکمت و فلسفه یک قاعده است که تفسیر فسبح بحمد ربک است.
بسیط الحقیقه کل الاشیاء الوجودیه ولیس بشیء منها.
یعنی کمالات همه را در بر دارد ولی محدودیت هیچ کدام را ندارد. تشبیه در عین تنزیه
تو تسبیح کن نمازت را سر وقت بخوان به رضایت میرسی.
اقای قاضی فرمودند کسی نمازش را سر وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسید مرا لعنت کند.
حدیث: بعد از هر نماز یک دعای مستجاب دارید.
روایت: مؤمن تا نمازهای پنج گانه را سر وقت میخواند شیطان جرات نمیکند به او نزدیک بشود.
روایت: خانم فاطمه زهرا س فرمود غروبهای جمعه پدرم رسولخداص میگفت برو بالای پشت بام، خورشید که نصفش غروب کرد این ساعت استجابت دعاست. بمن اطلاع بده تا دعا کنم
از امام صادق ع سؤال شد بالاترین چیز چیست فرمود بعد از معرفت الله، همین نماز است.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَینَیک إِلَیٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّک خَیرٌ وَأَبْقَیٰ
و نگشای دیدگان خود را بدانچه کامیابی دادیم بدان مردان و زنانی را از ایشان شکوفه زندگانی دنیا تا بیازمائیمشان در آن و روزی پروردگار تو بهتر است و پایندهتر (۱۳۱)
روایت از امیرالمومنان ع در نهج البلاغه: به دنیا نگاه کنید به مانند بی رغبتان به دنیا. انظروا الی الدنیا نظر الزاهدین فیها
دنیا پستترین حیات است.
کمترین درجه بهشت که به شخص میدهند ۱۰ برابر سلطنت دنیاست
نگاه تیر مسموم شیطان است.
حضرت یوسف ع در برابر زلیخا طاقت آورد چون در تمام این مدت یکبار به صورت او نگاه نکرده بود.
رسول اکرم فرمود: کمی زن و بچه یکی از راحتیهاست.
روایت: امام سجاد ع ” خداوند اولیاء خودش را به زهد دعوت کرده تا فراقت داشته باشند برای عبادت او.
دنیا برای فتنه است و فتنه هم هزار گناه به همراه دارد.
ورزق ربک خیر ابقی ”
آنکه خدا میدهد بهتر است پس چشم به مال دیگران ندوز.
امام صادق ع: همانطور که اینها آخرت شما را رها کردهاند شما هم دنیای انها را رها کنید
امیرالمومین ع به دنیا فرمود غری غیری
و دنیا را سه طلاقه کرده.
الحمدالله علی الولایه