۹۸-۱۰-۶ تفسیر سوره لقمان آیه ۳۴
بسم الله الرحمن الرحیم
(جمعه ۶-۱۰-۹۸)
عنوان: تفسیر آیه آخر ۳۴ سوره لقمان
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
لقمان
إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَهِ وَینَزِّلُ الْغَیثَ وَیعْلَمُ مَا فِی الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَّاذَا تَکسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ بِأَی أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
یقیناً خداست که دانش قیامت فقط نزد اوست، و [تنها او] باران را نازل میکند، و [اوضاع و احوال] آنچه را در رحمهاست میداند; و هیچ کس نمیداند فردا چه چیزی [از خیر و شر] به دست میآورد، و هیچ کس نمیداند در چه سرزمینی میمیرد; بی تردید خدا دانا و آگاه است. (۳۴)
در برخی اخبار این آیه از مصادیق علم غیب مختص بخداوند ذکر شده واگر کسی ادعا کند این پنج مطلب را میداند کافر است.
اول، ان الله عنده علم الساعه (علم غیب، قیامت نزد خداست.
دوم، و ینزل الغیث (وتنها او باران را نازل میکند
سوم، ویعلم مافی الارحام (آنچه در رحمهاست.
چهارم، وما تدری نفس ماذا تکسب غدا (و هیچ کسی نمیداند فردا چه چیزی از خیر وشر بدست میآورد.
پنجم، وما تدری نفس بای ارض تموت (و هیچ کس نمیداند در چه سرزمینی میمیرد.
نکته: مطالبی که گفته شده در این احادیث با علم جدید جور در نمی اید، سونوگرافی خبر میدهد از دختر یاپسر بودن آنچه در رحمهاست…. و اینکه هوا شناسی که برای پیش بینی هواست وقت آمدن باران را خبر میدهد و درست هم هست پس چگونه میتوان چنان احادیثی را پذیرفت
در روایات فراوان داریم که امامان اهلبیت ع از مکان شهادت برخی اطلاع دادهاند ویا از زمان رحلت خود یا دیگران پس اینها چطور باهم جمع میشود
اما باید دید قرآن چه میگوید
ان الله عنده علم الساعه…
ساعت به معنای قسمتی از روز و زمان است و در قران میفرماید ساعتی از روز (ساعه من نهار) و خود ساعت پارهای از زمان است ولی با الف و لام که می اید. الساعه اشاره به قیامت دارد و به قیام امام عصرعج هم تعبیر شده کسی از ظهور امام عصر عج خبر ندارد
وبرخی روایات میگوید مراد از ساعت امیرالمؤمنین ع است و یا مراد از ساعت امام است.
اگرمراد از الساعه قیامت باشد ویا وقت ظهور امام زمان عج کسی از آن اطلاع ندارد
الساعه گفت، علم آن نزد خداست. وقتی در نزد خداست پس نزد کسی دیگری نیست (این قسمت اول)
قسمت دوم: وینزل الغیث.. ومی باراند باران را…
ظاهر آیه وقت باریدن باران را نمیگوید
اما مفسران آنرا به وقت باریدن باران تفسیر میکنند
ایات قران زنجیره وار متصل هستند مخصوصاً ایات از یک سوره و علی الخصوص ایات یک رکوع از یک سوره
اینجا خداوند می خواهدنفی شرک کند.
آیه ۳۱ همین سوره
أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ …. خدا کشتی را در دریا به نعمت خود میراند…
آیه ۳۳ همین سوره. وَإِذَا غَشِیَهُمْ مَوْجٌ کَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ…. دریا را موج میگیرد مخلصانه خدا را میخواند…
باران را خدا میباراند،
(در بعضی قبایل رئیس ویا روحانی قبیله کارش باراندن باران بود…حالا بوسیله جادو بودویاووو
یا در قران داستان فرعون، ایا نمیبینید این نهرها از زیر من جاریست
الزخرف
وَنَادَیٰ فِرْعَوْنُ فِی قَوْمِهِ قَالَ یا قَوْمِ أَلَیسَ لِی مُلْک مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی أَفَلَا تُبْصِرُونَ
و فرعون در میان قومش ندا داد: گفت: ای قوم من! آیا حکومت و پادشاهی مصر ویژه من نیست و این نهرها از زیر [کاخهای] من به فرمان من روان نیستند؟ آیا نمیبینید؟!(۵۱)
…ظاهراً نیل را میگوید که قصر خود را روی نیل زده بودو میگوید من باران را برای شما جاری میکنم. وقرآن میفرماید خداوندباران را نازل میکند نه دیگری
اگر حتی کسی دعا کند باران بیاید بازهم خدا میخواهد
باریدن باران بدست خداست وخدا باران را نازل
میکند (فعل از خداست) در اول علم الغیب …علم خدابود و اینجا صحبت از فعل خداست.
و یعلم ما فی الارحام میداند آنچه در رحمهاست …
در زمان قدیم افرادی بودند با نگاه کردن به دست …. میگفتند بچه چیست دختراست یاپسرو یا دوقلو و..
جناب ابن عربی میفرماید: عدهای بودند اینها از جای پای فرد خصوصیات طرف را میگفتند و حتی سیاه پوست یا سفید بودن شخص را و… و علم انها طبیعی بود پس تشخیص دختر و پسر بودن جنین خاص این عصر نیست
پس معنی یعلم ما فی الارحام.. چیست؟
امیرالمؤمنین ع میفرماید: یعنی خدا میداند این که در رحم است سعید است یا شقی و یا اهل بهشت است یا جهنم؟ مؤمن است یا کافر؟
رحم حجاب رقیق است و یک پوست است، آنچه در پس پرده است آنچه در رحمهای همه موجودات صاحب حیات است میداند.
و آنچه در رحم است که هنوز ظهور نکرده است قبل از ظهور خدا میداند
از اینجا کلام عوض میشود و ما تدری نفس…فردا چه کسب میکند و ماتدری نفس بای ارض… و نمیداند در چه زمینی میمیرد.
اینجا دو تا شاخصه را خداوند میفرماید یکی شاخص زمانی و یکی مکانی
ماتدری نفس ماذا تکسب غدا.. زمان مند است زمان را میگوید
و در چه زمینی میمرد مکان را میگوید.
این دوبعد زمان ومکان برای شما حجاب است.
فردا خیر بدست میاورد یا شر و در چه زمینی خواهد مرد، نه فردا را میداند نه آخر کار را
نکته: ماذا تکسب غدا.. فقط خیر و شر نیست. حیات و مرگ را میگوید نمیداند فردا حیات بدست میاورد یا ممات را و نمیداند در چه زمینی میمیرد؟ نه مکان را میداند
زمان را بداند هیچ کاری نمیتواند بکند چون زمان مرگ میاد
اما اگر مکان مرگ را بداند فرار میکند
انسانها در جاهایی میمرند که اگر بداند باور نمیکند ولی زمان مرگ به همان مکان میرود
نکته: وماتدری نفس بای الارض… و منظور از چه زمینی میمرد؟ زمین اسلام یا کفر؟ ودر چه حالتی از دنیا میرود به حالت کفر یا ایمان؟ در چه وادی است؟
اینجا فرمود ما تدری …کس نمیداند مگر باذن الله
روایت: امام به اذن خود میمیرد و عالم به وقت مرگ خود است.
اینها باز برای نفی شرک است مثل باریدن باران..
همیشه در خود ایات دقیق بشوید و ببینید روایات به ایات منطبق است یاخیر؟
پس باید توکل تو بخدا باشدچون نمیدانی فردا چه میشود؟
تو هم مثل اون کشتی نشین هستی پس اخلاص داشته باش
خلاصه آن روایات که این موارد را علم غیب الهی دانستهاند صحیح نیست انشاالله که خداوند سبحان ما را از اهل قران قرار بدهد. اللهم امین بعدد کلمات امین
الهی حق محمد وال محمد برما عظیم است
اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم