۱۴۰۰-۲-۲۲ تفسیر سوره مریم جلسه ۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۰/۲/۲۲
موضوع ” تفسیر سوره مبارکه مریم
یَا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جَاءَنِی مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِرَاطًا سَوِیًّا
ﭘﺪﺭم ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ [ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻭﺣﻲ ] ﺩﺍﻧﺸﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻣﻦ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ .(۴۳)
نکته مهم در این ایه ” در سوره سوره طه ایه اخر
طه
قُلْ کُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ
ﺑﮕﻮ : ﻫمه ﻣﻨﺘﻈﺮند ، ﭘﺲ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺮﻭﺍﻥ ﺭﺍﻩِ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻩ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ؟(۱۳۵)
قل کنتم متربص فتربصوا…
همگان منتظر هستند آنها ” انبیاء هستند و سوره بعد هم انبیاست،پس شما هم به تبع انها منتظر باشید.
اصحاب الصراط السوی با کسی که هدایت به ان شده فرق دارد.
حدیث، خداوند سبحان می فرماید ، عذاب می کنم آنگونه که هیچ کس را مثل ان عذاب نکرده باشم، کسانیکه رسول من را تکذیب می کنند،وتکذیب میکنند اختصاصی بودن آنان را از میان بندگانم
صاحبان صراط سوی با هدایت شدگان به صراط سوی خیلی تفاوت دارند
در خطبه دوم نهج البلاغه امیر المومنین ع این بحث را باز کرده
لایُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنْ هذِهِ الاُْمَّهِ اَحَدٌ،
با آل محمّد ـ درود خدا بر او و آل او باد ـ احدی از این امت را نمی توان مقایسه کرد،
وَلایُسَوّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَیْهِ اَبَداً. هُمْ اَساسُ الدِّینِ،
و هیچ گاه آنان را که نعمت آل محمّد به طور دائم بر آنان جاری است نمی شود همپایه آنان دانست. آنان آل محمد پایه دین
وَ عِمادُ الْیَقینِ. اِلَیْهِمْ یَفىءُ الْغالى، وَ بِهِمْ یَلْحَقُ التّالى،
و ستون یقین اند. افراط گرایان به آنان بازگردند، و عقب مانده ها به ایشان رسند (تا هدایت شوند)،
وَ لَهُمْ خَصائِصُ حَقِّ الْوِلایَهِ، وَ فیهِمُ الْوَصِیَّهُ وَالْوِراثَهُ. اَلاْنَ اِذْ
ویژگیهای حقّ ولایت مخصوص آنان، و وصیت و ارث پیامبر خاص ایشان است. اکنون حق
رَجَعَ الْحَقُّ اِلى اَهْلِهِ، وَ نُقِلَ اِلى مُنْتَقَلِهِ.
به حقدار رسـیده، و خلافت به جایگاه خودش بازگشته است
ستون دین اینها هستند
حضرت ابراهیم گفت پدر من علمی دارم تو نداری باید از من تبعیت کنی
صاحب صراط من هستم.
حضرت ابراهیم خودش صاحب علم و خودش صاحب هدایت است.اما دیگران به راه راست هدایت میشوند آنهم توسط ایشان پس خیلی باهم فرق دارند
اقا امیرالمومنین ع فرمودند، ال محمد صاحب دین هستند
حضرت ابراهیم ع، فمن تبعنی فانه منی، هر کس از پن پیروی کند از من است .
من صاحب دین و صاحب صراط السوی هستم
لذا روز قیامت هم با من محشور می شوند چون در مسیر من امدند.
امیرالمومنین ع در نهج البلاغه فرمود بعد از من خوارج را نکشید
چرا ! چون بعد از علی ع هیچ کس شایسته حکومت نیست لذا حرف اینها درست است خوارج میگفتند هیچ کس شایسته حکومت نیست نه علی نه معاویه نه عثمان نه..
مریم
یَا أَبَتِ لَا تَعْبُدِ الشَّیْطَانَ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلرَّحْمَٰنِ عَصِیًّا
ﭘﺪﺭم ! ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﭙﺮﺳﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(۴۴)
شیطان نسبت به خدای مهربان که او را افریده عصیان میکند بعدفکر میکنی به تو خیر می رساند پس اطاعت شیطان را نکنید.
شیطان در مقابل خدای خود خضوع نمی کند .
جناب سعدی می فرماید
وامش مده آن که بی نماز است
گر چه دهنش ز فاقه باز است.
کاو فرض خدا نمیگزارد.
از قرض تو نیز غم ندارد.
ودر ایه دیگر می فرماید
کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیٓءٌ مِنْکَ إِنِّیٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ
مانند شیطان گاهی که گفت به انسان کافر شو پس هنگامی که کفر ورزید گفت همانا من بیزارم از تو همانا من ترسم خدا را پروردگار جهانیان(۱۶)
اما شیطان نسبت به رحمان عصیانگر است در اینجا بحث اسماء الله است و اسماء هر کدام یک اقتضای دارند شیطان هم نسبت به رحمان چون مهربان است عصیانگر است دنیا تجلی اسم رحمان است.
در آخرت کسی جرات عصیان را ندارد.
مریم
یَا أَبَتِ إِنِّی أَخَافُ أَن یَمَسَّکَ عَذَابٌ مِّنَ الرَّحْمَٰنِ فَتَکُونَ لِلشَّیْطَانِ وَلِیًّا
ﭘﺪﺭم ! ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻢ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ [ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺮﺳﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﻤﻨﺸﻴﻦ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺷﻮﻱ .(۴۵)
در رحمان هم عذاب هست ، رحمان مگر همه رحمت نیست ! عذاب زیر مجموعه رحمت است.
رحمت رحمانی باعث ایجاد این عالم میشود، و عذاب را هم حضرت رحمان بوجود اورده.
اِلم و درد را هم حضرت رحمان بوجود اورده
اینجا عالم تضاد است خیلی چیزهای که رحمت شامل حالش شده برای ما عذاب است
اتش رحمت خداست ولی تو حق دست زدن به آنرا نداری می سوزاند و عذاب است. جهنم از غضب خداست
.
سبقت رحمتی غضبی، غصب هر جا برود رحمت قبلا انجا حاضر ست
خود شیطان از رحمت رحمانی بوجود امده
بعضی از کتک ها و بلاها رحمت رحیمه است .
گاهی وقت پول رحمت است ولی پشت ان اتش است .
نماز و ریاضت عبادت سخت است ولی باطن ان رحمت است
بعضی امور ظاهرشان عذاب باطنشان رحمت است وبرخی برعکس
کسی که ولیی شیطان می شود از ولایت رحمان بیرون می اید.
امام صادق ع ، کسیکه جایی برود و صحبت مومنی را بشنود و در جایی دیگر برود وابروی او را ببرد خدا او را از ولایت خود خارج می کند و داخل ولایت شیطان میکند و شیطان هم او را نمی پذیرد.
شیطان بر اولیاء خود مسلط است.
حدیث کسیکه نمازهای پنج گانه خود را سر وقت بخواند شیطان جرات نمی کند طرف او بچرخد..
اگر انسان الهی باشد شیطان اشتباهی طرف او برود و به او نزدیگ بشود ان شیطان بیچاره میشود.
از امام صادق ع پرسیدند، امام از کجا میداند اموری که به او داده میشود شیطانی نیست، حضرت فرمود علائمی دارد سر در گمی دارد وووو
بعد فرمود تو گمان می کنی شیطان جرات یکند طرف صاحب تو بگردد.
الحمدلله علی الولایه