۱۴۰۲-۵-۲۲ شرح عیون جلسه ۳۲۸
عین ۵۰، در انشای نفس ابدان مثالیه را و ظهورات کمل در عوالم
بسم الله الرحمن الرحیم
بکشنبه ۱۴۰۲/۵/۲۲» درس عیون، جلسه ۳۲۸
موضوع: شرح عین ۵۰، در انشای نفس ابدان مثالیه را و ظهورات کمل در عوالم»
شارح قیصری در مقام گفت:
مرتبه محمدی محیط بر همه مراتب انبیاء، به لحاظ نبوت و ولایت است.
همه انبیاء در ذیل نبوت ایشان هستند.
وارثان خاتم انبیا هر کدام علومی و ذوق و شهودی دارند و بر قدم یکی از انبیا هستند! برقدم کدام انبیا هستند؟ آن انبیا که در قرآن نامشان آمده است و تعداد آن ۲۷ نفر هستند چرا ۲۷ نفر ذکر شده است
امام صادق علیه السلام: علم دارای ۲۷ حرف است و تاکنون دو حرف آن به روی مردم گشوده شده است و بقیه آن وقتی که امام قائم ظهور کنند به روی مردم میگشاید…
هر کدام از انبیا مظهریت یکی از این حروف علم را دارند،.
پیامبر اکرم مثل برزخی است بین نبوت و ولایت.
اولیا بعد از ایشان وارث پیامبر اکرم هستند
حضرت ایوب مریضی بسیار کشید و صبر کرد و کسی که بر قدم حضرت ایوب هست باید در سختی ها صبور باشد یا کسی که بر قدم حضرت موسی است و بعضیها مثل حضرت زکریا.
اولیای الهی که هم مشرب انبیاست بر قدم و قلب آنها هستند.
مثلاً کسی که وارث یوسف است از حضرت یوسف ارث میبرد.
جناب ابن عربی در فصوص بحث ارث را مطرح میکند یعنی از حقیقت آن پیامبر ارث میبرد.
در زیارت وارث میخوانیم
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَهِ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ…
ولایت یک حقیقت و دارای ظهورات متکثر است نه به طریق تناسخ باطل.
خود حضرت یوسف از مظاهر خاتم انبیا است
حضرت یوسف صدیق است،
صدیق یعنی کسی که ظاهر و باطنش یکی است.
کسی که در ظاهر ذکر لا اله الا الله میگوید، در باطن هم ذکر لا اله الا الله را میگوید.
در ظاهر کسی که در محضر خدا هست در باطن هم در محضر خدا است.
حضرت یوسف زیبا بود و نیکو و زیبا عمل میکرد و بعد از اینکه به قدرت رسید برادران خود و زلیخا را بخشید این هم از زیباییهای او بود نه تنها چهره او زیبا بود خلق او هم زیبا بود.
اگر میخواهی به تعبیر علم رؤیا برسید نسبت به زن شهوت خود را مهار کنید همانطور که حضرت یوسف اینکار را کرد.
بر قدم فلان پیامبر یا مشهد فلان پیامبر است اینها با هم ارتباط دارند آن پیامبر چطور قدم برمیداشت این هم همانطور قدم بردارد از وارثان او میشود.
در فصل پنجم از فصول سابقه بر تمهید جملی مصباح الانس فرمود:
انسان کامل به لحاظ اسم جامع مظهر وی میباشد و لذا او را بهرهای از شأن مولایش میباشد پس وقتی به مظهریت اسم جامع متحقق شود تروحن از برخی از حقایق لازمه وی میباشد الی آخر متن…
تروحن، یعنی به رنگ روح در آمدن، یعنی از قوانین فیزیک این عالم فاصله گرفتن.
روی آب راه میرود یعنی از قانون فیزیک فاصله گرفته.
به رنگ روح در میآید میتواند به صورتهای مختلف ظاهر شود
آن صورتها بر او صادقند و او هم صادق بر آنها
در قرآن پیامبری قدیمیتر از حضرت نوح نداریم اما حضرت ادریس قبل از نوح بودند
“رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیًّا
ادریس همان الیاس است.
بعضی از قراء
«سلام علی الیاسین را به این صورت قرائت کردهاند سلام علی ادراسین»
ارواح کمل و نفوس ایشان اینطور است مثل حق تعالی، حق تعالی چطور در این عالم تجلی کرده این هم از شأن مولای خود دارد که میتواند ظهور کند.
گوییم الیاس علیه السلام همان ادریس به نزد شیخ محی الدین و بسیاری از مفسرین میباشد. و معذلک هر کدام در فصوص الحکم فصی علیحده دارند:
یکی فص حکمت قدوسیه فی کلمه ادریسیه و دومی فصل حکمت ایناسیه فی کلمه الیاسیه.
یعنی دو ذوق دارد در حالی که یک حقیقت است و این خود از عجایب است.
و سید حیدر آملی در اسرارالشریعه و انوار الحقیقه فرمود:
و ثابت شد که فرشته و جن به هر شکلی که اراده کنند متشکل میشوند و در هر عالمی باشد داخل میشوند و انسان به اتفاق همه از ایشان اشرف است. الی آخر متن…..
انسان اشرف از جن و فرشته است
روایات زیادی داریم، امامان اهلبیت گاهی وقت کار خود را با اجنه انجام میدادند
در متن فرمود، به متابعت در همه امور از انسان مامورند، منظور از انسان اینجا انسان کامل است.
و ابدال هم این گونه هستند چگونگی تبدیل از صورتی به صورت دیگر و حضور آنها در مکانهای گوناگون بر یک صورت دانسته میشود.
گوییم عارف صاحب مثنوی به بدلاء در دفتر دوم چنین اشاره کرده است.
شیر مردانند در عالم مدد
آن زمان کافغان مظلومان رسد
بانک مظلومان ز هرجا بشنوند
آن طرف چون رحمت حق میدوند
مثل داستان حضرت خضر که در قران آمده
یکی کشتی را سوراخ کرد و دوم کمک به پدر و مادری که بچه کافری داشتند و سوم دیواری را ساخت که در زیر آن گنجی بود. پس به کمک نیازمندان میشتابند
و در عین الیقین فیض آمده:
«فصل و از شگفتیها اظهار سالکان ابدان مثالی خویش را در یک وقت در اوقات….»
و در فصل بعد از آن فرمود:
و از غرائب تشکل انها به اشکالی غیر از اشکال محسوسه شان در دار دنیاست……
آنها به همه عوالم ملکوتی میتوانند داخل شوند و سر بزنند
روایت کسانی که زیاد ذکر میگویند در بهشت به هر کجا بخواهند میتوانند سر بزنند.
در داستان حضرت ابراهیم که فرشتگان آمده بودند برای بشارت به صورت انسان آمدند حضرت ابراهیم برای آنها غذا آورد و آنها از دست زدن خودداری میکردند حضرت ابراهیم ترسید، و آنها گفتند ما از رسولان پروردگار تو هستیم.
و میتواند انسان همنشین فرشتگان بشود گاهی وقت القاء معارفی که به ولیی صورت میگیرد آنها صورت را نمیبینند بلکه مطلبی را میگیرند.
و گاهی وقت فرشتگان متمثل میشوند با ظهور مثالی آنها صحبت میکنند. از شگفتیهای دیگر با اجنه صحبت میکنند.
اجنه علوم جزئی دارند مثل فرشتگان نیستند که علوم کلی والهی دارند
جناب ابن عربی فرمودند کسانی را ملاقات کردم که با اجنه در ارتباط بودند گفتم اینقدر که با اجنه در ارتباط هستید علوم الهی دریافت کردهاید و آنها به اتفاق گفتند خیر، در نزد انها علوم الهی نیست بلکه علوم جزئی در نزد انها است
الحمدلله علی الولایه