۱۴۰۰-۵-۱۶ شرح عیون جلسه ۲۷۲
بسم الله الرحمن الرحیم
شنبه ۱۴۰۰/۵/۱۶
جلسه ۲۷۲ / درس عیون
موضوع شرح عین ۴۱: در مکان تعقلات کثیره به صورت دفعی در نفس،
این کلمه را شان خیلی خاص است / این امکان برای نفس که ادراکات عقلی فراوانی بصورت دفعی داشته باشد.
این کلمه با گمان ناقصان شروع شده.
چرا اول بحث گمان ناقصان را کشیده وسط.
اعتقاد به این مطلب ایمان کامل می خواهد.
یک موقع صحبت داشتن و نداشتن مقام است، یک موقع امکان وجودش است.
یامن لا یشغله شان عن شان ( ای کسی که مشغول نمی کند او را شانی از شانی)
این در مورد خداوند است و انسان این امکان را پیدا میکند جمیع حضرات را حفظ کند.
بعضی از مقامات فقط مال امام است.
اتحاد با صادر اول که همان رق منشور است.که عرفا می گویند نفس رحمانی که تمام موجودات مجرده و مادی روی این پرده نقش هستند. جمیع موجودات از عقل اول تا هیولای نخستین بر ان رق منشور منتقش گشته ، و امام با آن متحد میشود، یعنی میشود کل نظام افرینش.
این مطلبی نیست که ناقص بتواند ان را بفهمد یا ایمان بیاورد.
تمام مطالبی که در خطبه البیان و زیارت جامعه کبیره می خوانیم مبنایش این عین میشود و فهم این مطالب و ایمان آوردن به آن خیلی حرفی است، حتی کسی برای خاتم انبیاء و امیرالمومنین چنین مقامی قائل باشد. هر مقامی اشاره کنی با آن متحد است.
در خطبه البیان فرمودند امیرالمومنین ع ، من آدم هستم ، من نوح هستم وووو اینها برای چیست ،
سریان الولی فی العالم ، کسریان الحق فی العالم .
جبرییل شانی از شئون اوست کسیکه مثل عبد در مقابل رسولخداص است
امر ما صعب مستعصب است.
درشرح آن امام ع فرمود
صعب یعنی اسبی که سواری نمی دهد و مستعصب یعنی اسبی که نمیشود به آن نزدیک شد ، یعنی به این مطلب نمیشود نزدیک شد.
امیرالمومنین برای اشخاصی که اسرار میخواستند گفت انا الاول اناالاخر اناالظاهر اناالباطن …انااحیی و امیت
آنان برخواسته گفتند علی کافر شده
بعد حضرت فرمود بنشینید برایتان تفسیر کنم
و فرمود اول کسیکه به پیامبر ایمان اورد من هستم و تا اخرین لحظه کنار پیامبر بود وبه ظاهر و باطن قران علم دارم و من به همه چیز، علم دارم چون قران “تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء است تمام علوم در قران جمع است.
سوره علق
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾
بخوان به نام پروردگارت که آفرید (۱)
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾
انسان را از علق آفرید (۲)
اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿۳﴾
بخوان و پروردگار تو کریمترین [کریمان] است (۳)
الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾
همان کس که به وسیله قلم آموخت (۴)
عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿۵﴾
آنچه را که انسان نمى دانست [بتدریج به او] آموخت (۵
روایت ، قلم فرشته ای مجرد و نورانی است تعبیر به جبرییل می کنیم واسطه فیض را
انچه را نمی دانسته یادش داده، پس دیگر چیزی باقی نمانده که نداند روایت داریم این انسان امیرالمومنین است،
وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ، با صادر نخستین متحد شده است.
کل شیء انکر نکرات است،
امام در هر عصری یک نفر بیشتر نیست.
همه را در امام مبین گرد اوردیم پس کسی باقی نمی ماند کنار امام باشد امام حقیقی، یک امام است، و همه در او جمع است،
روایت امام مبین امیرالمومنین است.
ولایت امیرالمومنین ثقیل است چون شاه ولایت است.
این ناقصان راه رفته هستند ولی ناقص هستند انها به باطن مکنونات نمی تواند نظر کنند بلکه ظاهر را قبول دارند.
بعضی از فقها ائمه را علماء الابرار می داند ، علمای نیکو کردار بودند
جناب ابن عربی بحثی در مورد انبیا الاولیاء دارد .
عده ای از اولیاء هستند دین را از ماخذی می گیرند که رسول الله گرفته اینها ائمه اطهار هستند .
باطن انها میشود کل نظام افرینش. در ذره ذره این عالم سریان دارد.
شرح زیارت جامعه بیانش این است ، تمام مقامات وجودی امام است و امام انها را داراست ،
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَهِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَهِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ…..
تمام مقامات امام را ذکر کرده .
قران ان شناسنامه امام و اساس نامه انسان کامل است.
امام تمام مقامات را داراست و میگوید دنبال من بیاید و پیرو من باشید.
قران می فرماید ، تعالوا ….بالا بیایید مثل من باشید، هر کسی می تواند بالا برود به اندازه استعداد وجودی خودش.
در ماه محرم شان همین عین را داریم ، یکی یکی میخوانیم اهل بیت چه کسانی هستند.
خود خاتم انبیاء چه کسی است بقیه اهل بیت زیر مجموعه او هستند..
سوره بروج
وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ
سوگند به آسمان آکنده از بروج
رسول الله آسمان است و ائمه بروج هستند
اسمان بروج را در بر دارد
امام صادق ع، وقتی در مجلسی نام رسول الله می امد انقدر خم میشد تا صورت او نزدیک زمین میشد
الان صاحب ولایت امام عصر است، امام ملک و ملکوت است.
رساله نهج الولایه شرح این کلمه است.
این عین تلاطم دارد زیر و رو دارد ، بالا و پایین دارد و این معرفت به امام است به این معرفت نمره میدهند اگر باور کنی این را بعد نیفهمی محبت به اینها چقدر ارزش دارد و دشمنی با اینها چقدر خطرناک است و دوستی با دوستان اینها چقدر ارزش دارد.
الحمدلله علی الولایه