۱۴۰۰-۷-۷ فص فاطمیه جلسه ۶۱
بسم الله الرحمن الرحیم
چهارشنبه ۱۴۰۰/۷/۷ /درس فصوص
موضوع: بحث عصمت انبیاء
عصمت مهم است مبناست اگر اثبات نشود دیگر نمیشود به اقوال انبیاء استدلال کرد.
کلید، در امور معنا و مفهومی، حد فاصل بین دو امر نداریم ولی در امور مادی حد وسط وجود دارد.
حد فاصل کفر و اسلام را پیامبرص مشخص کرده! نماز حد فاصل کفر و اسلام است.
معنی ترک اولی
ترک اولی یعنی دو کار جایز، یکی خوب و دیگری خوبتر، خوب را رها کند و خوبتر را انجام بدهد این ترک اولی است، گناه نکرده است.
اجداد پیامبر اکرم قبل از اسلام جزو حنفا بودند، یکتا پرست و بر دین حضرت ابراهیم ع بودند.
رسول خدا ص فرمود، کسیکه عمداً بر من دروغ ببندند جایگاهش آتش است
امیرالمؤمنین ع فرمود چند دسته حدیث داریم مجعول و غیر مجعول، علتهایی دارد، یکی اینکه عمداً دروغ میبندند به رسول خدا و انبیاء، و یکی دیگر عمداً دروغ نمیگویند بلکه پیامبر اکرم چیزی گفتند و بعد رسول الله حکم را عوض کردند و اینها اطلاع نداشتند
روایات را باید با قران منطبق کرد برای درستی روایات.
روایت گاهی وقت عام و مطلق است گاهی وقت حکم قید دارد و تخصیص دارد
از احادیث جعلی
مثلاً رسول الله ص فرمود مرا بر موسی برتری ندهید و در حالیکه حدیث دیگر فرموده اگر الان حضرت موسی بود جز اینکه از من پیروی کند راه دیگری نداشت..
پس حدیث اول مجعول است
آیه قران،وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدى، ما تو را گم شده یافتیم و هدایت کردیم، (از امام رضا ع تفسیر این آیه..، تو گم شده قومت بودی پس ما مردم را هدایت کردیم بسوی تو،
حکمت گم شده مؤمن است (مثل اینکه امام زمان الان گم شده ما است.
آیه بعد، مَا کُنْتَ تَدْرِی مَا الْکِتَابُ وَلَا الْإِیمَانُ،
حشویه گفتند این ایات دلیل بر کفر پیامبر است، نعوذ بالله
اینکه تو گمراه بودی و تو نمیدانستی کتاب…
معنای این آیات اینست که هرچه بوده ما دادهایم تو در اصل خلقت خود. چیزی نداری، پیامبر هم از خود چیزی ندارد و هر چه دارد از خداست،
اصل ما عدم است، بعد وجود و بعد کمالات وجود داده شده.
استشهاد به آیه قران میکند إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً فَجَعَلْناهُنَّ أَبْکاراً،
خلقت و بکارت با هم است چرا تأخر میآورد؟ میخواهد بگوید این کمال به انها داده شده است،
حدیث از امام محمد باقر ع: حضرت ایوب ۷ سال مریض بود بدون هیچ گناهی انبیاء گناه نمیکنند چون معصوم هستند پاکیزگان هستند گناه نمیکند و کج نمیشوند، مرتکب گناه نمیشوند صغیره باشد یا کبیره..
و فرمود، حضرت ایوب در تمام وقتی که مریض بود، بوی بد از او شنیده نشد و صورت زشتی از او دیده نشد و هیچ چرک و خونی از او خارج نشد، و پلیدی کسی از او ندید و هر که او را مشاهده میکرد از او وحشت نمیکرد، بدنش کرم نگذاشت،
و این گونه خداوند رفتار میکند به هر یک از انبیاء که مریض میشوند و اولیاء مکرم او،
مردم دوری میکردند از حضرت ایوب بخاطر فقیری او، بخاطر مریضی و ضعفی که داشت در ظاهر امرش،
بخاطر اینکه جاهل بودند به آنکه نزد خداست از تأیید فرج نزد خدا..
قران به ما یاد میدهد که یهود میخواهد حرمت انبیاء را بکشند.
قال رسول الله ص: بزرگترین مردم در بلا انبیا هستند سپس رتبه رتبه،
بر خوان غم، چو عالمیان را صَلا زدند*** اول صلا به سلسلهی انبیا زدند
-هر که در این بزم مقربتر است،
جام بلا بیشترش میدهند
بدرستی که خداوند او را به بلای عظیمی مبتلا کرد تا آنکه با آن بلا خوار و کوچک شوند نزد مردم. که برای انان ادعای ربوبیت نکنند که هنگامیکه مشاهده میکنند آن نعمتهای بزرگی را که خداوند میخواهد به او بدهد
ثواب از جانب خدا دو گونه است
یک ثواب استحقاق که در مقابل عمل است.
و یکی ثواب اختصاص است، خداوند او را مخصوص میکند به امری دادند به او
و علت دیگر، اینکه برای ضعیفی، برای ضعف کسی را حقیر نشمارند
فقیر برای فقر او، مریضی برای مرض او،
روایت، بحضرت موسی وحی شد هر وقت دنیا آمد طرف تو بترس که من میخواهم عذابت کنم.
روایت، اگر بر فقیری احترام گذاشتی خدا میگوید من همان جا هستم،.
خداوند مریض میکند هر کس را بخواهد و شفا میدهد هر کس را بخواهد هر وقت که بخواهد و هر گونه که بخواهد و به هر سببی که بخواهد.
و این عبرت است برای هر کس که بخواهد و بدبختی برای هر کس و سعادت برای هر کس که بخواهد
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا
و خداوند عز و جل در تمام اینها در قضای خویش عادل و حاکم و حکیم در افعال است، و انجام نمیدهد برای بندگانش مگر آنچه برای انها بهتر است
لایفعل… مگر انی که صالح انها است و قوی است خداوند.
رسول خدا بزرگترین بلا به پیامبران میخورد و از آن بزرگی ضُر است، ایوب هنگامی که ندا داد پروردگارش را که مرا مس کرده است، ضُر و تو ارحم راحمین است
ضَر با فتح باشد، ضرر در همه چیز است و ضمه ضُر میشود ضرری در خود انسان یعنی به بدن انسان میخورد.
علتهای نفرت انگیز، آن مریضیهای آلوده که نفرت دارد
یا متنفر میشود کسیکه آن را ببیند …مثل جذام جایز نیست به انبیاء اصابت کند
علم الهدی سیدمرتضی گوید
کسی انکار ندارد امراض ایوب و ناراحتیها در جسم او بود و به اهل او اصابت کرد و به بلا هم مبتلا شد، زیاد میشود در غم و الم تا جایی که این درد و الم و غم مثل کسی که جذام گرفته باشد.
اما نه به این معنا که جذام گرفته باشد و منکر زیادی درد در او نیستیم، ما انکار داریم چیزی که منقضی نفرت او باشد،
انی که ما منکر هستیم نفرت انگیز بودنست
تنفر یعنی چه؟ یعنی کسی با دیدن امر کریهی بگذارد و برود
حضرت ایوب بر همه بلاها که میخورد خدا را ستایش میکرد
الحمدلله علی الولایه